help, sloom paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

katiecat

help, sloom paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:50

Ik heb even een vraagje;

Ik heb sinds april (2005) een nieuw paardje, een new forest.
Toen ze bij ons kwam was het een lekker wakker en levendig beestje.
Maar sinds ze op het land staat(voor de zomer) is ze echt niet meer vooruit te branden.
Ze wordt elke dag bereden en normaal gevoerd. Maar ze is zo sloom dat het echt een ramp is haar in gallop te krijgen.
Ik probeer echt over in te ontdekken waaraan het zou kunnen liggen, maar ik heb geen idee.

Heeft iemand hier ook ervaring mee? En hebben jullie misschien tips?
Laatst bijgewerkt door Karin op 30-08-05 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: MSN-taal uit titel verwijderd

Mireille77

Re: help sloom paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:45

Mijn paard is om de wei, op stal en met buitenrijden erg wakker, maar in de bak wil hij niet werken. Hij is niet sloom, maar heeft gewoon geen zin.

Is jouw paard ook sloom in de wei en met buitenrijden of alleen als hij aan het werk moet?

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:34

hey,

haha ik heb ook een new forest heb ook hetzelfde probleem. in de bak rijden is ie gewoon sloom, omdat een bak niet echt een leuke omgeving is voor ene pony. ga anders met sporen rijden. met buitenritten is ze niet sloom denk ik

groetjes

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:50

Pardon? En lekker je pony vooruit prikken?

Zorg voor afwisseling, ga eens lekker springen, maak een eng parcoursje, longeer een keertje, ga een keer naar buiten.

En eis reactie als je been geeft, dus been geven, geen reactie? een tikje achter de kuit. Geeft ie wel reactie meteen belonen.
Rij ook lekker veel overgangen en figuren, hou je pony bezig. En wissel vaak af. Soms kan een dagje rust ook wonderen doen.

veel succes ermee

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:56

Ik ben het met spoekie eens!

Maak het interessant voor de pony.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:59

Het kan ook zijn dat ze gewoon vol gevreten is!!! Dat heeft mijn forrester ook!!! Echt, als ik hem 1,5 uur van te voren uit het land haal is ie al veel voorwaartser dan wanneer ik 'm uit het land trek en erop spring! Succes en ben benieuw naar jouw ervaring!!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:32

Citaat:
Pardon? En lekker je pony vooruit prikken?

Helemaal mee eens, zoek een uitdaging voor je pony, sporen zijn niet de goede oplossing! Helemaal niet als je paardje voordat ie de wei op ging wakker en goed op het been was. Bovendien heb je kans dat je paardje dan na een poosje net zo op je sporen reageerd als op je been.

Citaat:
Echt, als ik hem 1,5 uur van te voren uit het land haal is ie al veel voorwaartser dan wanneer ik 'm uit het land trek en erop spring!

Hier ben ik het ook mee eens, dat hielp ook altijd erg bij mijn oude verzorg-haf. Dan hebben ze even tijd om te rusten, want in de wei zijn de de hele tijd bezig.

Succes ermee.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 20:40

Citaat:
Hier ben ik het ook mee eens, dat hielp ook altijd erg bij mijn oude verzorg-haf. Dan hebben ze even tijd om te rusten, want in de wei zijn de de hele tijd bezig.

en behalve dat, is ie helemaal opgeblazen van het vocht en gas uit het gras, gaat ie ook verschrikkelijk scheten laten (lucht vast op ) Hij is gewoon echt vol gevreten en als hij even niet kan eten trekt hij weer een beetje bij!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:06

Mee eens hoor geen sporen gaan gebruiken.

Mijn pony is in de bak ook niet voorruit te branden maar in de weide of met buitenrijden is ze gewoon voorwaarts.

Maak het inderdaad interessant voor je pony.

katiecat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 14:15

bedankt voor jullie reacties!

Vrijdag komt de DA en die gaat even bloed bij d'r prikken om te kijken of ze geen bloedarmoede heeft, want ik kan het anders ook nie verzinnen. Ik wissel veel af in het rijden (buiten, in de bak, naar de duinen...), dus daar zal het ook wel nie aan liggen.

Weten jullie misschien groenten ofzo waar ijzer dat ik akn voeren?
Ik hoorde van een kennis dat rode bieten misschien een optie is, wat denken jullie?

visje21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:19

sowieso altijd je paardje een uurtje binnen zetten voordat je gaat rijden, zodat het eten wat kan zakken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 14:19

euh nee, biefstuk, maarja het paard is geen vleeseter...
Eerst laten uitzoeken, Goed hoor!
Laat je ons de bevinding van de DA weten?

LittleKathy

Re: help, sloom paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:06

Wat krijgt ze precies te eten? Als je pony de hele dag in een wei heeft gelopen zijn ze vaak wat duf van het eten en omdat de darmen dan volop bezig zijn. Laat hem eerst even rustig bijkomen en stap eerst rustig in. En hou het afwisselend, paarden vinden er niks aan om alleen maar rondjes te lopen in een bak. Hopenlijk helpt dit, sporen helpen echt niet, en ze zijn er ook niet voorbedoeld om je paard meer aan t lopen te krijgen, daarvoor moet je attent maken op je been en zithulpen, succes

Mexx93

Re: help, sloom paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 17:22

hey,

sorry zo bedoelde ik het niet..