1,5 jr laten losspringen. Wel of niet? Zo ja, hoe aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zucchero

1,5 jr laten losspringen. Wel of niet? Zo ja, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:44

Ik wil eigenlijk wel heel graag weten of mijn jaarling (bijna 1,5) een beetje springaanleg heeft (zou op zich wel moeten: Metall x Notaris x Nimmerdor), maar kan dat geen kwaad? Gewoon 1 keer om te zien wat hij kan wil ik hem laten vrijspringen. Ik weet dat het vaker en op jongere leeftijd gebeurt om voortijdig bij de springgefokte paarden het kaf van het koren te scheiden, dus het zou moeten kunnen....

Tot hoe hoog is het verantwoord om hem te laten vrijspringen?

En nog belangrijker: Hoe leer ik het hem? Hoe moet ik het aanpakken??

Ik kijk uit naar jullie nuttige tips en adviezen!

Alvast bedankt!

Anne-Marie

NB Dat de bodem en het materiaal goed moeten zijn en dat ik hem warm moet laten draaien, had ik zelf al bedacht.

Yell

Re: 1,5 jr laten losspringen. Wel of niet? Zo ja, hoe aanpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:49

Ik zal het persoonlijk niet omdat..
* hij er op zo'm jonge leeftijd nog niet klaar voor is en niet sterk genoeg voor is, stel je voor dat hij door die redenen valt, dan kan het goed zijn dat hij een trauma oploopt en zich blesseerd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:50

Ik zou eht neit doen, het gebeurt inderdaad op grote fokkerijen. Alle veulesn die neit aan de verwchtingen voldoen gaan direct weg. Zo laten ze ze elk jaar vrijspringen.

Het is natuurlijk niet gezond maar ja of het voor 1 keer kwaad kan weet ik niet lijkt me stug. Maar aan de andere kant waarom zou je dat doen. Als je het toch doet zou ik toch dik onder de 50 cm blijven. Dus heeft het dan wel zin voor je?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:01

Kan niet zoveel kwaad.
In de natuur doen ze ook vanalles.
Als de bak maar niet te zwaar is en je niet een uur lang blijft springen.
Houd wel rekening met het feit dat het best kan zijn dat ie de eerste keer bagger springt. Ze zeggend at echte toppers meteen super springen. Maar het kan best zijn dat ie de tweede keer veel beter springt.
Succes en maak het niet te hoog. Je moet op een kruisje al kunnen zien of ie kan springen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 12:19

De bak is zeker niet te zwaar.

Hoe kan ik hem het beste leren om vrij te springen? Gewoon met een longeerzweep eroverheen jagen? Een "gang" maken zodat hij er niet langs kan schieten? Eerst balkjes laten lopen?

NB in de wei is hij bij het samenvoegen met de nieuwe hengsten ook over een laag stuk draad gesprongen. Ik denk dat het vrijspringen op zich niet slecht hoeft te zijn, als je maar niet meteen te hoog gaat... En je moet er ook geen gewoonte van maken natuurlijk.

Wie heeft er tips over de aanpak???

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:20

Een gang maken is in ieder geval een goed idee. Dan is het makkelijker om te snappen wat de bedoeling is. Let wel op met opjagen dat hij er niet bang van word.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:21

Ik zou er een half jaar mee wachten omdat de benen en pezen nog niet volgroeid zijn en er dus te veel belasting op komt.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:22

Doen.
Bij keuringen moeten ze soms ook springen, in de natuur ook.
Dus ja, doen. Is goed voor het ontwikkelen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:23

Bij keuringen laten ze geen jonge paardjes springen hoor, pas op drie jarige leeftijd.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:24

Er is ooit een JUMPEX onderzoek geweest, een korte samenvatting is hier te vinden http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=289223. Daaruit kan geconcludeerd worden dat een paard wat goed vrijspringt niet perse goed hoeft te springen onder de man.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:27

gewoon een hindernisje op de lange zijde, en dan een inloop maken van twee of balken lang met staanders.

Afbeelding

of met lint

Je kan hem er het beste een paar keer overheen begeleiden. Dus even met een klein touwtje ernaar toe laten draven en dan loslaten. als ie het begrijpt kan je vervolgens met twee man en twee longezwepen je paarje erover laten gaan. Hou het duidelijk en rustig.

Probeer maar eens vrijspringen in google afbeeldingen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:29

gebruik een gronbalt op anderhalve meter zodat ie niet te vroeg afgaat. natuurlijk ook een grondbalk bij de hindernis zelf

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:53

Kan wel hoor. Op vele stallen waaronder Zangersheide worden zelfs veulens al losgesprongen. Om te kijken wat ze kunnen. Kan absoluut geen kwaad. Hebben wij ook gedaan. Wel beenbescherming omdoen. Of ze nou bokkesprongen maken of een paar keer een hindernisje springen maakt niksuit. Die van ons sprong als veulen al over de omheining van 1.40m. Is ook niks mee gebeurd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:00

Voor een keer kan het geen kwaad maar hou het wel leuk. Niet teveel en niet te lang. Na 4x kun je echt wel zien of ie het kan of niet.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:17

gewoon een gangetje maken waar hij niet uit kan springen en zorg dat je wat hulp bij hebt leg eerst gewoon 2 of drie balkjes bij elkaar op de grond en laat hem daar overheen gaan tot ie daar geen probleem meer van maakt , dan kruisje , rechtje en een oxertje . De eerste keer niet meer dan tien sprongen ,geeft ie een erg knappe sprong ,belonen en stoppen . Week erna doe je het nog een keertje ook een sprongetje of tien . Dan is het genoeg geweest tot volgend jaar . Maakt ie eens een fout laat hem rustig terug komen en kijk of je dan reactie krijgt ,dan heb je een goeie!!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:19

oosterhoff schreef:
gebruik een gronbalt op anderhalve meter zodat ie niet te vroeg afgaat. natuurlijk ook een grondbalk bij de hindernis zelf
. op anderhalve meter ??? Dat vindt ik niet goed is te kort voor een jong paard . Ik leg op een meter of 6.5 een balkje zodat ie wat afremt . Anderhalve meter is goed voor een gereden paard om in draf in te komen maar niet bij vrijspringen van jonge dieren

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:20

Ik zie er eigenlijk het nut niet zo van in, ben je van plan om hem te verkopen als hij slecht springt? Zo neit waarom zou je dan iets doen wat in ieder geval niet gezond is voor hem

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:24

Siempie schreef:
Er is ooit een JUMPEX onderzoek geweest, een korte samenvatting is hier te vinden http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=289223. Daaruit kan geconcludeerd worden dat een paard wat goed vrijspringt niet perse goed hoeft te springen onder de man.

Jumpex onderzoek is nog niet zo lang geleden gedaan.
Daarnaast kan hieruit ook geconcluideerd worden dat het losspringen op jonge leeftijd niet schadelijk is
Je kan dus rustig eens een keertje vrijsprijgen .. het zegt neit zo veel over de prestaties later wat je paard nu doet echter. Het is niet schadelijk om een jaarling zo af en toe eens te laten losspringen.

Het onderzoek was geloof ik om te kijken of het voor springpaarden uitmaakt on ze vroeg te trainen met springen of 3 jaa op de wei te gooien en dan pas te laten springen. Resultaat was dat het niet uit maakt voor de prestaties, dus je kan je paard evengoed laten staanm hij gaat er niet beter ban springen.
Maar als je het leuk vind kan je rustig een keertje vrijspringen als je het maar verstandig doet en rustig opbouwt.