bitringen echt nodig??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

svenlOver15

bitringen echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:43

zijn die leren bitringen echt nodig? die je om je bit doet? ik heb ze nu namelijk niet, maar wel gehad... ik rijd met een dubbelgebroken watertrens...

Anoniem

Re: bitringen echt nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:45

Niet echt, het ligt aan het bit zelf. Als je paard er geen plekjes van krijgt heb je ook niet echt bit ringen nodig

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:56

er rijden heel veel mensen zonder bitringen.
als je paard kale plekje krijg bij zn mond kan je ze er alsnog omdoen.

ze zijn trowuens niet van leer, maar van rubber

Poppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:01

Mijn paard kreeg van de bitringen juist schuurplekken! Door warmte en zweet enzo denk ik. Dus ik gebruik ze niet meer.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:08

het kan zijn dat door je bitringen de boel te klein word (je bit word wat korter) en dan kan het idd gaan schuren.,

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:59

Je bedoelt bitschijven denk ik? De ringen zitten vast aan het bit, zonder ringen kan je je bit niet in het hoofdstel hangen

Maar bitschijven zijn niet nodig. Op dressuurwedstrijden is het zelfs vanaf de klasse M verboden. Als je bit goed past hoef je geen bitschijven te gebruiken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:06

Nee, in principe niet.
Alleen voor bitten met een pompende werking, maar die zijn er niet veel.

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 20:53

ja, ik bedoel bitschijven, maar kon even niet op de benaming komen.. nouja, bedankt in ieder geval..

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:29

Ik rij er wel mee. Niet omdat het bit niet zou passen, maar omdat de ringen met rijden eens zijn gaan schuiven en hij dus wondjes had gekregen. Vond dit een kleine moeite daarvoor

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:42

Ik zelf rijd er niet mee, maar vriendin bij haar (dek)hengst wel. Maar als ze dat niet doet dan krijgt haar paard van die plekjes bij de mond en kleine wondjes!

Dus ik zou het alleen maar doen als je paard last heeft van de bitringen gewoon!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:12

Ik vind bitringen (of schijven hoe je ze ook noemt) en vreselijke dingen en ik rijd er nooit mee. Soms dan kan het handig zijn maar ik ben van mening dat een bit dat verder goed past en de juiste maat heft zonder die rubber dingen prima moet liggen.

Wondjes zijn vaak te voorkomen door een paddend en goed bit te kopen. Verder hebben die dingen betrekkelijk weinig nut en zijn ze inderdaad zelfd verboden op wedstrijden vanaf een bepaalde klasse.

Bij een watertrens kan wel eens een velletje van de lip tussen het bit en de ring komen, maar of je neemt een maat groter bit of je neemt een bustrens en het probleen is ook opgelost.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:26

svenlOver15 schreef:
zijn die leren bitringen echt nodig? die je om je bit doet? ik heb ze nu namelijk niet, maar wel gehad... ik rijd met een dubbelgebroken watertrens...

Hoi

Wat ik geleerd heb is dat wanneer je een watertrens hebt en het bit zelf zit net tegen de mondhoeken van je paard aankomt, het velletje er tussen kan gaan zitten van de lip. Vandaar dus dat er bitringen bestaan, want deze voorkomen dat het velletje ertussen kan komen.
Wanneer je dus een ruime (goed passende) watertrens hebt en het uiteinde van het bit niet in contact komt met de lippen van je paard, zodat het velletje ertussen kan gaan zitten, is het niet echt nodig om bitringen te gebruiken.
Is dit echter wel het geval?? dan bitringen of een groter maatje.
Al doe je trouwens aan dressuurwedstrijden, dan zijn de bitringen in de klasse m verboden.