Mogen paarden riet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyAngel

Mogen paarden riet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 09:18

Mijn moeder kwam net aangelope om te vrage of ze riet mogen, de buren hebbe het gemaait en zomaar over het hek gegooit..

En ik heb geen idee eigenlijk of ze dat wel mogen..

mirgino

Re: Mogen paarden riet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:58

ja hoor ,dat vinden ze erg lekker.

op stal waar mijn pony staat gaan de mensen elke dag riet snijden voor hun paard.

ik laat de mijne grazen lang de slootkant waar het groeit, heerlijk vindt ze het!

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:06

weetje wel zeker dat ze het mogen Mirgino? ik heb wel eens gehoord dat het in de mond kan snijden..

debby_pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:12

Bij ons in het land kunnen ze er ook gewoon bij, dus ik denk het wel hoor. Anders geef je eerst een klein beetje, en kijk je of ie het lekker vind..?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:09

Het kan snijden, maar paarden zijn erg handig in het etene van moeilijke dingen. Die van mij aten ook jonge blaadjes van braamstruiken en de bramen zelf.
Riet is onwijs gezond!

Maar gemaaid spul, daar moet je mee uitkijken. Gras uit de grasmaaier kun je dus weer niet voeren. Levensgevaarlijk.

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:11

gras uit de grasmaaier mag niet?? doen wij altijd.. anders krijgt mn pony geen gras... waarom mag dat niet dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:51

svenlOver15 schreef:
weetje wel zeker dat ze het mogen Mirgino? ik heb wel eens gehoord dat het in de mond kan snijden..

Jawel, maar dat hebben ze rap door hoe dat dan moet zonder zichzelf open te snijden.
Zoals met veel dingen, ook riet met mate. hetzelfde geldt voor gemaaide brandnetels.
Gemaaid gras uit de gazonmaaier is levensgevaarlijk, svenlOver15, maar ik neem aan dat je gemaaid weidegras bedoeld, gemaaid met een cyclomaaier (schrijf je dat zo?)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:52

Bij ons staat er wat in het weiland en ze vertikken het op te eten, heb ik nou rare paarden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:52

svenlOver15 schreef:
gras uit de grasmaaier mag niet?? doen wij altijd.. anders krijgt mn pony geen gras... waarom mag dat niet dan?

Zo! Dat mag éch niet!!!!!!

Als je van je pony af wil .....

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:08

als je nou gelijk even verteld waarom het niet mag......gras net van je gazon afgemaaid kun je beter niet geven, dit is vaak erg kort en hoopt zich een beetje op en kan daardoor koliek veroorzaken (kan even de woorden niet vinden om het beter uit te leggen )

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 13:22

oh die van mij krijgt het ook altijd! ( gemaait gras )
en hij doet het nog steends

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:13

Citaat:
als je nou gelijk even verteld waarom het niet mag......

Er zit te weinig structuur in gazongras - het zijn de punjes en die kunnen ze bijna zonder te kauwen doorslikken.Daarbij is het wat zoeter en willen paarden té snel eten...
Zo krijgt het paard gasvorming in de buik (maag) en dat is dodelijk.

Zó goed?!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 15:04

Inderdaad. Geen gras geven wat met de grasmaaier is gemaaid. Uiteraard kan je wel het gras geven wat wel door de loonwerker met de trekker is gemaaid.

Over het onderwerp riet: Hoe stugger hoe beter. Paarden houden nu eenmaal van structuur en riet is lekker stug en nog zoeter dan gewoon gras ook. Ik had vroeger een pony die in de sloot ging staan om bij het riet aan de overkant te kunnen Genoeg geschrokken voorbijgangers aan de deur gehad ('Er staat een paard in de sloot!' , 'Oh, dat doet ze wel vaker...') Tegenwoordig ga ik juist expres riet voor ze afsnijden en in het land gooien. Hebben een lekkere knabbel.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:02

Misschien even ontopic gaan ?

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:00

Jackieboy schreef:

haha, die van mij doet het ook nog steeds, en het is gemaaid gazon gras, maar wel lang want mn pa wacht altijd heel lang met maaien oja, mn pony krijgt ook altijd maar kleine beetjes gras tegelijk..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:22

Ze kunnen gerust riet eten die van ons staan ook altijd in de onderwal al het riet op te eten.Maar ik zou wel uit kijken met riet wat in het land gegooit word.Mijn pony heeft daardoor eens een flinke verstopping gehad nadat er was gehekeld{zo schrijf je dat toch}en al het riet in het weiland lag heeft hij zich daar helemaal van vol gevreten.Pas dus goed op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 15:36

svenlOver15 schreef:
Jackieboy schreef:

haha, die van mij doet het ook nog steeds, en het is gemaaid gazon gras, maar wel lang want mn pa wacht altijd heel lang met maaien oja, mn pony krijgt ook altijd maar kleine beetjes gras tegelijk..

Ik zou dat risico niet nemen met één van mijn paarden....
sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:01

Svenlover, het doet er niet echt helemaal niet toe hoe lang het gras is voor het maaien, de gazonmaaier hakselt het gras teveel, bij het maaien, waardoor het te fijn wordt. Plus; het kan snel vergisten op de verkeerde manier, en idd de gasvorming die hierboven beschreven wordt. Het is gewoon te “fijn” voor het paard.

Enkel handgemaaid gras met een zeis, of machinaal gemaaid gras, of zelf geplukt lang gras kan je voeren aan je paard.

Het is en blijft jouw paard en keuze, maar stop er alsjeblieft mee

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 16:12

Mijn paard eet ook gewoon riet, ik dacht wel dat het goed was want hij is enorm kieskeurig

Dat van gemaaid gras wist ik ook niet, weer wat geleerd!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:03

gam zoekt het ook op als hij de kans krijgt, een paar hapjes tussendoor en dan weer naar het gras ruwere vezels kunnen ze volgens mij niet vinden voor hun maag!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 23:08

Ukkie en Tubby krijgen ook wel eens riet,ze zijn er dol op ! En langs de sloot staat het ook dus ze kunnen het zelf ook eten als ze willen.

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:14

mijn paardjes eten het riet gewoon uit de sloot, en ze vinden het heerlijk.
En het kan idd snijden, maar ze zijn heel handig in het opeten daarvan , mijn paard eet ook gewoon distels op En dat lijkt me niet echt prettig eten