Fleece-deken is altijd hetzelfde als een zweetdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valina

Fleece-deken is altijd hetzelfde als een zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 06:58

Ik wil graag een zweetdeken kopen om (snel) het zweet van mijn paard af te krijgen in de winter voordat ik hem weer terug in de wei zet.

Ben een beetje aan het rondsnuffelen en zie allerlei fleece-dekens te koop. Is een fleece-deken altijd een zweetdeken?
Ik zie nl. niet altijd de term "zweet"-deken vermeld staan, maar wel fleece-deken.

Je hebt ook zweetdekens van wol hoorde ik, maar die kun je niet zo makkelijk wassen lijkt me, want dat wordt nogal een zwaar pakket voor het wasmachine, toch?

Wat zijn jullie ervaringen?

Ineke2

Re: Fleece-deken is altijd hetzelfde als een zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:10

Een fleece deken is inderdaad altijd een zweetdeken. (of soms een transport/showdeken)
Je kan een fleece deken namelijk niet als 'gewone' deken op stal gebruiken, daar zijn ze te kwetsbaar voor, ze scheuren snel en schuiven ook heel snel.

Een wollen deken neemt wel beter en sneller vocht op dan fleece, maar is wel veel warmer. Als het nog niet zo koud is gebruik ik meestal fleece, maar anders liever wol.

Een niet zo dikke wollen deken kan wel in de wasmachine (mits niet te groot natuurlijk) maar een dikkere niet, die kun je wel afspuiten met een hogedruk reiniger.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 08:40

aha, dank je wel Ineke voor je duidelijke uitleg!

Die fleece-dekens bieden ze overal wel aan (betaalbaar), maar wollen dekens niet.
Als ik bijv. kijk op zadelmarkt.nl dan zie ik daar fleece-dekens staan voor zo'n 30 euro.
Wat zouden wollen dekens kosten? En waar kan ik die het beste kopen? (betaalbaar)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:22

Je hebt al fleece dekens van 20 euro hoor, gewoon naar de plaatselijke ruitersportzaak gaan.
Daar kun je ook vragen wat een wollen deken kost in verschillende uitvoeringen (en kwaliteit!)

Als dat te duur is nieuw in de winkel, kun je altijd nog kijken op internet of je een 2de handse kunt kopen

Succes!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:11

Dank je!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:22

Fleece is destijds ontworpen door de buitensport. De voordeel van fleece is dat het de warmte heel goed vasthoud en dat het heel snel droogt en niet zo zwaar wordt als wol die in tegenstelling tot fleece vocht opzuigt. Een nadeel van fleece is dat hij tocht/wind makkelijk doorlaat. Dus een fleecedeken buiten gebruiken heeft dus geen zin de wind blaast als het ware de warmte gelijk weg. Dit heeft de buitensport opgelost om de fleece truien een winddichte laag toe te voegen. Of een fleece deken beter werkt dan een wollen deken dat weet ik niet .... ik gebruik geen dekens voor mijn paard.
Ik gebruik het liefst zelf fleecetruien, omdat ze licht zijn, niet volzuigen met vocht en lekker warm zijn. Misschien dat het voor de paardensport ook zo werkt....

succes!

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 10:41

Ik wil de fleece-deken gebruiken om 's winters na het rijden op te doen. Ze staat dan binnen, op de poetsplek, met die deken om, terwijl ik mezelf ondertussen warm aan een kop thee.
Daarna gaat ze (zonder deken) de wei weer op.
Het is dus echt alleen maar om (snel) het zweet van haar lijf te krijgen en om te voorkomen dat ze geen kou vat.
Er is me ook aangeraden om een deken MET HALS te kopen.
Wat is jullie ervaring daarmee?
Blijft dat zitten?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 11:44

Jahoor dat blijft zitten, want er zitten dan extra sluitingen bij de hals zelf.
Het is inderdaad aan te raden om er 1 met hals te kopen als ze snel weer terug naar buiten moet, omdat ze op de hals ook erg veel zweten.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 12:55

Ik vind zelf een fleece-deken niet ideaal, ik heb liever wol. Fleece gebruik ik alleen om op stal te laten liggen, dat is niet zo heel erg als die gejat wordt.
Ik heb er een met een halve hals, dat is wel een aardig fijne deken. Ik heb er ook een voor op de trailer, die hoeft voor in het voor- en najaar niet zo dik te zijn. Voor in de winter heb ik dikke wollen zweetdekens, die nemen wel veel beter vocht op.
Bij fleece trekt het vocht er vaak in, bij wol gaat het er doorheen en komt het op de buitenkant van de deken te liggen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:22

Zelf vind ik een badstof deken prettiger.
na het wassen of als ze heeft gezweet, dan is ze sneller droog dan met een fleece deken..