bouwen daas, steekvlieg,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzmanian

bouwen daas, steekvlieg,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 21:13

wie oh wie kan mij informatie geven over bouwen, dazen of steekvlieg.

ben dringend op zoek naar informatie, over dit beest.

alvast bedankt, groetjes

kimmie261

Re: bouwen daas, steekvlieg,

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 23:11

dit vond ik op google:

In de zomermaanden zitten er in de bossen veel dazen, ze worden in Brabant "Blinddazerikken'" genoemd. Het zijn grijs-groene insecten die geruisloos vliegen en vooral in zwermen op paarden af komen om bloed te drinken. Hun steek is ook onaangenaam. Vooral als de paarden bezweet zijn worden ze overdekt met deze steekvliegen. Mijn vraag is velerlei: Zijn ze werkelijk blind of slechtziend, komen ze vooral op de geur af, zijn het zoals bij muggen uitsluitend de vrouwtjes die steken, bestaat zo'n zwerm dan alleen uit vrouwtjes, worden de mannetjes zoals bij muggen gemeden tijdens deze periode, of zelfs als bedreigend ervaren, zijn ze verwant aan muggen, vermeerderen ze zich in water? Als ik te veel vragen stel dan ben ik ook heel blij met een advies om een bepaald boek te raadplegen. Tot nu toe heb ik geen boek kunnen vinden dat uitgebreid over deze insecten handelt.
Beste vraagsteller,

Ik ken de naam blinddaas ook, maar ik heb geen idee waar die vandaan komt. Ze zijn namelijk in het geheel niet blind, integendeel, dazen hebben heel grote ogen die vaak heel fraai iriserend van kleur kunnen zijn.

Wijfjes zuigen bloed bij grote zoogdieren, inclusief de mens, met hun vlijmscherpe monddelen. Zwermen dazen rondom koeien en paarden (een andere naam voor dazen is dan ook paardenvliegen) bestaan uitsluitend uit wijfjes. Of wijfjes en mannetjes elkaar bewust mijden weet ik niet. Ze vliegen geruisloos en kunnen zelfs door kleren heen steken. Het zijn dieren om daas van te worden en vermoedelijk heeft de naam van de dieren en de uitdrukking dan ook met elkaar te maken. Ik heb niets kunnen vinden of ze hun prooi ruiken, maar gezien de grote ogen zullen ze hun prooi toch wel op het zicht opzoeken.

Mannetjes van dazen voeden zich met nectar en andere zoetigheid. De larven van de meeste soorten leven in vochtige grond en modder, zoals randen van sloten, drassige weilanden etc..

Vliegen en muggen vormen samen de orde van de tweevleugeligen (Diptera) in de klasse van de insecten. Ze zijn dus inderdaad verwant, maar niet erg nauw. Muggen onderscheiden zich toch wel duidelijk van de vliegen. Maar in principe is de bouw van de monddelen van steekmuggen en dazen gelijk.

en dit ook vond ik ook...

DE REGENDAAS (Haematopota pluvialis)
In de volksmond ook 'regenbrems', 'blinddaas' en dazerik'
genoemd.

Wordt hoofdzakelijk aangetroffen op het platteland, (vooral in
dennebos en heide) maar ook in de buurt van water.

De mannetjes zuigen plantesap, maar de vrouwtjes brengen
pijnlijke steken toe om bloed te zuigen.
De larve zuigt larven van andere insekten leeg.

Regendazen vliegen geluidloos en vrij traag.

De regendaas vliegt van mei tot september, maar hoofdzakelijk
in juni - juli.

De eitjes worden op zeer vochtige plaatsen op planten gelegd.
De larven leven in vermolmd hout en rottende panten, zij
verpoppen in de grond.

De wijfjes komen zacht op de huid neerstrijken, en merkt pas
de pijnlijke steek wanneer het te laat is.
In de meeste gevallen volgt een huidreactie.
Vooral opgepast bij zwoel, regenachtig weer : de regendaas is
dan vrij steeklustig.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:14

Uh, stomme vraag misschien, zijn er nog dazen?
ik heb zo'n pot dure Atex stinkspul gekocht maar ik kan geen daas meer vinden!

Tazzmanian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 17:21

heb nog wat informatie gevonden(aanvulllende)

De vrouwtjesvlieg legt haar kleverige eitjes op de haren van het paard.

Na 5-10 dagen wordt in het ei een larve gevormd.
De larven veroorzaken jeuk, waardoor het paard op die plaatsen gaat bijten en likken.
Hierdoor komen de larven in de mondholte, waar ze onder het slijmvlies kruipen en in ongeveer een maand naar de achterkant van de tong trekken.

De larven worden dan doorgeslikt om vervolgens gedurende ca. 10 maanden in de maag en/of darmen van het paard te verblijven.
De maag kan soms honderden larven bevatten.
Vanaf het voorjaar laten de larven het maag/darm slijmvlies los en komen met de mest mee naar buiten.
Hier ontwikkelen ze zich in 3 tot 6 weken tot volwassen vlieg. De eerste vliegen zijn er al vanaf mei, maar de meeste komen uit in aaugustus en september.

in het najaar zo in oktober ontworm je met een wormenkuur die ook tegen horzels is en dan is je paard weer veilig. want die dood dan de larven...

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 18:57

Tazzmanian schreef:
heb nog wat informatie gevonden(aanvulllende)

De vrouwtjesvlieg legt haar kleverige eitjes op de haren van het paard.

Na 5-10 dagen wordt in het ei een larve gevormd.
De larven veroorzaken jeuk, waardoor het paard op die plaatsen gaat bijten en likken.
Hierdoor komen de larven in de mondholte, waar ze onder het slijmvlies kruipen en in ongeveer een maand naar de achterkant van de tong trekken.

De larven worden dan doorgeslikt om vervolgens gedurende ca. 10 maanden in de maag en/of darmen van het paard te verblijven.
De maag kan soms honderden larven bevatten.
Vanaf het voorjaar laten de larven het maag/darm slijmvlies los en komen met de mest mee naar buiten.
Hier ontwikkelen ze zich in 3 tot 6 weken tot volwassen vlieg. De eerste vliegen zijn er al vanaf mei, maar de meeste komen uit in aaugustus en september.

in het najaar zo in oktober ontworm je met een wormenkuur die ook tegen horzels is en dan is je paard weer veilig. want die dood dan de larven...

nee hoor, dit is niet de bouw of daas, maar de paardenhorzel .