Aansprakelijkheid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 17:06

Even een theoretische vraag:
Hoe zit het met aansprakelijkheid tijdens weidegang?

Stel jouw paard verwond een ander paard o.i.d. Ben jij dan verantwoordelijk (zo ja, wat houdt dat dan in?) Of is de staleigenaar verantwoordelijk omdat hij de groepen maakt? Of is het gewoon het risico van je paard in de wei zetten?

Graag ervaringen en ideeen hierover. Had net een discussie met iemand en ik zeg A en hij zegt B... Help

Margreet

Re: Aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:27

Als beide eigenaren akkoord gaan met het feit dat ze samen staan, dan is het gewoon eigen risico.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:31

is bij ons ook zo ja....
vind het wel jammer als er weer een deken word gesloopt

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:33

Hangt er bij jou dan altijd een briefje bij welk paard het geweest is als ze in een groep lopen?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:51

dat doen ze netjes bij ons ja
keurig een briefje onder de ruitenwissers achterlatend

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:15

Ik denk ook dat het eigen risico is.
Alleen valt een paard onder huisdier dus ben ook benieuwd of je het dan via een wa verzekering kan doen mocht je paard iets ernstigs hebben.
Of je daar dan aanspraak op kan maken.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:18

(Hai Margreet: hier Suus van Sundancer van stal haha!)

Dank voor jullie reply.
Mijn idee was dat het inderdaad gewoon eigen verantwoordelijkheid was. Je kiest zelf voor de wei enz. Een vriend van me kwam het het voorbeeld dat Vlasta ook noemt. Hij heeft een hond en volgens zijn Wettelijke Aansprakelijkheid is hij ten alle tijden verantwoordelijk voor zijn hond (huisdier). En hij vond een paard ook huisdier...
Weet iemand goede antwoorden op Vlasta's vragen?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:25

Ik weet wel dat een paard onder de huisdieren valt.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 18:59

Om de discussie wat interessanter te maken:
Bron: http://www.manegehopland.nl/aansprakelijkheid.php
De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Deze zinsnede behoeft nadere toelichting. Het eerste deel van deze bepaling spreekt voor zich. De bezitter is aansprakelijk. Het tweede deel van de bepaling is zeer lastig. Zo dient besproken te worden wat nu verstaan dient te worden onder onrechtmatige daad. Dit ingewikkelde leerstuk zou ik hier voor zoveel mogelijk onbesproken willen laten. Ik volsta dan ook met een zeer beknopte omschrijving: een onrechtmatige daad is een inbreuk op een recht. Zo zal diefstal een onrechtmatige daad opleveren. Dit is namelijk een inbreuk op een eigendomsrecht.

De aansprakelijkheid voor paarden noemt men een risicoaansprakelijkheid. Dit houdt in dat men aansprakelijk is voor het risico dat het onberekenbare karakter van een paard met zich mee kan brengen. Indien een paard uit een weiland breekt en een aanrijding veroorzaakt is de bezitter aansprakelijk, ook al bewijst de bezitter dat hij in zijn zorg en waakzaamheid niet tekort is geschoten. Nogmaals: het risico hiervan komt geheel voor de bezitter.
Een bezitter van een paard is voor diens schadeveroorzakende gedragingen in beginsel altijd aansprakelijk. Hierop worden twee uitzonderingen gemaakt namelijk indien het paard in de uitoefening van een bedrijf wordt gebruikt of de gedraging van het paard niet onrechtmatig zou zijn geweest indien de bezitter het paard in zijn macht zou hebben gehad.

Bron: http://www.ineas.nl/primes/riskprofile/ ... 5318112738

Situatie 1: Het dier handelt alleen en zelfstandig.
Een voorbeeld: U hebt de hond van uw familielid in uw omheinde tuin gelaten terwijl u zelf in huis bent. Het buurmeisje speelt in de tuin ernaast. De hond springt over de omheining en bijt het meisje. Niet u bent dan aansprakelijk, maar de bezitter van de hond, het familielid dus (zie Art. 6:179).

Situatie 2: Het dier handelt onder uw leiding.
Een voorbeeld: Van een goede kennis heeft u een paard geleend. Weliswaar bent u geen geroutineerd ruiter, maar u hebt al eens eerder paardgereden en op een rustige landweg durft u het wel aan. Alles gaat goed totdat u met het paard naar rechts, een andere weg in wilt. U geeft het vereiste rukje aan de teugel en het paard gaat keurig naar rechts, maar loopt daarbij een van achterop komende fietser omver. Het resultaat: een kapotte fiets en een gewonde fietser. Nu bent u aansprakelijk en niet de bezitter van het paard (zie Art. 6:162).

Op de Aansprakelijkheidsverzekering is de aansprakelijkheid in verband met huisdieren (dat zijn alle dieren die niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt) meeverzekerd. Het doet daarbij niet terzake of het uw eigen dieren zijn of die van iemand anders.

M.b.t. paard is huisdier:
Bron: http://www.snsbank.nl/index.asp?navigationid=3861

Is mijn pony/paard ook meeverzekerd? (huisdier?)

Ja, kleine en grote ‘huisdieren’ zijn meeverzekerd wanneer u die voor uw hobby heeft.

M.b.t. WA
Bron: www.amev-hippo.nl

* Moet ik voor mijn paard een aparte W.A. verzekering afsluiten?

In de meeste gevallen is dit gedekt op uw eigen aansprakelijkheidsverzekering. Als dit niet het geval is kunt u het meeverzekeren op de paardenverzekering, het betreft echter een secundaire dekking.

Aansprakelijkheid

(Uitsluitend binnen Nederland en loopt secundair)
AMEV Hippo dekt aansprakelijkheidschade door het paard tot maximaal € 500.000,00 per gebeurtenis.

Ik vind dit best een interessant onderwerp. Zeker gezien de discussie met die vriend (die nu nog loopt overigens, sneak steeds even naar boven om iets van jullie te horen...)!
Ben benieuwd naar andere reply's en wellicht ervaringen?!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:06

Mooi theoretisch verhaal, klopt eigenlijk als een zwerende vinger.
Maar nu de praktijk: dit soort dingen hangt zo af van de specifieke omstandigheden dat er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen is.
Uitgangspunt is dat de bezitter aansprakelijk is voor eigen gedragingen van zijn dier. Daarnaast kan het zo zijn dat de schadelijdende partij eigen schuld draagt en dat betekent dat de schadevergoedingsverplichting van de bezitter geheel of gedeeltelijk kan komen te vervallen.
Dan het verzekeringsgedeelte: heb je niet meer dan 5 paarden dan vallen deze vrijwel altijd onder de dekking van je AVP verzekering (aansprakelijkheid voor particulieren). Heb je meer dan 5 paarden dan wordt dit gezien als bedrijfsmatig risico en moet je een AVB sluiten (aansprakelijkheid voor bedrijven).
Kortom, een concreet antwoord op jullie geschil is zo niet op voorhand te geven.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:11

onlangs is mijn paard getrapt door een ander paard in de wei, mijn paard zelf is verzekerd, ook tegen ziektekosten ed.
Toen de dierenarts kwam heb ik ook gelijk de verzekering ingelicht, dat is nl. verplicht.
Maar de verzekering gaat toch de kosten verhalen bij de eigenaar van het andere paard.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:27

Rivjenn schreef:
Maar de verzekering gaat toch de kosten verhalen bij de eigenaar van het andere paard.

Dat ze een verhaalspoging doen, wil niet zeggen dat ze daarin ook slagen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 20:58

LDRD schreef:
Rivjenn schreef:

Dat ze een verhaalspoging doen, wil niet zeggen dat ze daarin ook slagen.

nee, dat zal blijken, maar dat zoeken ze maar lekker zelf uit!
maar ik bedoel hiermee dat mijn verzekering (wel een paardenverzekering dus geen WA) vindt dat de eigenaar van het andere paard aansprakelijk is.

Marlena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 16:14

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 21:14

Ja, dat boek heb ik ook, heel informatief, alleen mis ik wel een stukje over wie er verantwoordelijk is wanneer jou paard met zijn verzorgster erop een schade veroorzaakt?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, veel mensen hebben toch een verzorgster voor hun paard, en wie is dan verantwoordelijk als er wat gebeurd?

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 00:37

Dat was ik me nu ook net aan het afvragen en ook wie is er verantwoordelijk als er wat met de bijrijdster gebeurt door toedoen van het paard. Valt dat dan onder eigen risico van de bijrijdster of valt het ook onder de eigenaar van het dier.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 07:57

KingMarco schreef:
Dat was ik me nu ook net aan het afvragen en ook wie is er verantwoordelijk als er wat met de bijrijdster gebeurt door toedoen van het paard. Valt dat dan onder eigen risico van de bijrijdster of valt het ook onder de eigenaar van het dier.

In dat geval blijft de bezitter (meestal eigenaar dus) aansprakelijk. Het kan zo zijn dat de bijrijder een stuk eigen schuld draagt, maar dat is zeer sterk afhankelijk van de feitelijke situatie.
In geval van gehele of gedeeltelijke eigen schuld vermindert dat de schadevergoedingsverplichting van de bezitter.