Trailer laden, ramp!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xThalyx

Trailer laden, ramp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:06

Hallo,

Ok, zal het even in het kort uilteggen.
Ik heb mijn paard nu 2 jaar en ze is 5 jaar. Toen ze 2 was, is ze "waarschijnlijk" naast de trailer van de laadklep gekomen en heeft daar een litteken aan over gehouden op haar achterbeen aan de binnenkant. Ze heeft hier nog veel problemen mee gehad doordat ze het steeds open tikte.

Ik had haar al weer een stuk of 5-6 keer in de trailer gehad, naar strand geweest, les op school gehad, da geweest enz.

Nou wilde ik dus vandaag weer is lekker buitenrijden.. alleen ze wilde er dus echt niet in.. ik heb het in alle rust gedaan maar ze wilde gewoon niet..
Uiteindelijk stond ze er na 2 uur in alleen zodra ze die stang achter dr kont voelt raakt ze in paniek.. We reden nog niet het terrein af of ze begon heel de trailer te mollesteren..

Ik heb dr maar weer uitgeladen en op stal gezet..
Ik baal echt zo erg.. ik wil lekker naar het strand en lekker buiten rijden.. maar kan dus ook al niet meer..

Iemand die hetzelfde heeft meegemaakt??
En at zou ik er eventueel nog aan kunnen doen??
( Ik denk eventueel aan een trailercursus, staat iemand op stal bij mij die dat doet.. met goeie ervaringen.. )

paars

Re: Trailer laden, ramp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:36

nemo schreef:
( Ik denk eventueel aan een trailercursus, staat iemand op stal bij mij die dat doet.. met goeie ervaringen.. )

Dat lijkt me een verstandig idee!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:03

wat doet ze op het moment dat ze er niet in wil? gaat ze staken of is ze echt bang en wat nog belangrijker is wat doe jij op dat moment?

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 09:51

Ik laat haar gewoon dr gang gaan.. longeerlijnen en alles hoef je niet te voorschijn te halen ze raakt totaal in paniek als ze dat ziet..
Ze moet zelf erin lopen. Ik kan dr niet dwingen.. ze doet het op een gegeven moment heel braaf alleen zodra die stang erachter komt raakt ze totaal in paniek.. en ik hoefde al helemaal niet te gaan rijden met dr want na 20 meter brak ze heel de trailer af.
Zelf blijf ik zo rustig mogelijk en laat ik het haar zelf uitzoeken.

Iemand bij mij op stal gaat me nu helpen.. mensen hebben zeer goeie ervaringen met haar. Zij doet het een beetje op de monty roberts methode.
Zij denkt dat het vooral het emotionele is wat haar raakt en hiervoor krijgt ze nu eerst een paar weken bach bloesem voordat we weer gaan laden.

nandalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 09:53

Ook ik denk dat een trailercursus niet verkeerd is!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 11:25

Bach bloesem om te tailer laden? die kende ik nog niet

denk dat ze inderdaad meer issues heeft dan alleen de trailer, als ze al in paniek raakt bij het zien van de longerlijn zul je daar eerst aan moeten werken. Eerst moet ze aan de hand braaf zijn en jou zonder aarzellen overal willen volgen en op je kunnen vertrouwen, dan kun je verder met trailerladen.
Succes met je stalgenoot! Laat je weten hoe het verder gaat?

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:31

Ik denk dat die stalgenoot jou (en je paard) heel goed kan helpen.
Mijn paardje wou ook zomaar de trailer niet meer op, bij haar was alleen geen sprake van angst.....
Een stalgenootje van mij is op cursus bij monty roberts (iig de mensen die hier de cursussen voor hem geven ) geweest met haar paard omdat die ook de trailer niet op wou.
Dat was een heftig geval, die had een paar keer z'n hoofd gestoten aan de bovenkant en durfde er echt niet meer in. Dankzij de cursus gaat hij gewoon de trailer weer op!!
Zij heeft mij ook geholpen met mijn paardje en heb er ook totaal geen problemen meer mee na heel veel oefenen.
Verder zou ik je aanraden (mocht je het willen) om het dually halster van Monty aan te schaffen, bij mij is het een hele grote hulp met trailerladen. Dus z'n prijs ook zeker waard
Iig veel succes met het laden!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 14:51

ik heb de cursus bij Emiel Voest gedaan, heel leerzaam en geen problemen meer met laden. Denk dat die hulp dus wel goed is als het op de juiste methode gebeurt. Succes

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 21:57

Bedankt voor jullie reactie's.
Nog even een paar dingetjes:

Cissy: Mijn paard is super braaf aan de hand en als ik haar longeer vind ze de lijn verder ook niet eng alleen als ik ga trailer laden en ik haal de lijn te voorschijn dan weet ze dat die achter dr kont terecht komt en dan gaat ze al stressen.. geen goed idee dus..

Haffie_Lady: Het stalgenootje bij mij heeft ook de cursus bij monty roberts gedaan en ze is afgelopen week naar denemarken geweest bij claus hemphling ( ik hoop dat ik het goed schrijf)
Zij gebruikt bach bloesem om haar rustig proberen te maken tijdens het rijden. Ook om emoties en trauma's te verminderen en haar meer moed te geven.
Mijn stalgenootje werkt ook met zo'n halster en verkoopt ze ook, zal het haar morgen even vragen want zij heeft alleen cob en die van mij heeft een big-head.

ElCamino: Ik heb haar vaker zien laden bij paarden die echt nooit te laden waren en die stappen nu zo de trailer in.. dus dat moet wel lukken