Hoe pak ik dit aan met dit paardje?????????????????????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miek100

Hoe pak ik dit aan met dit paardje?????????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 14:41

als je een paard hebt waar je laatste tijd niet zo veel op gereden wordt,
hoe kun je je paard weer te laten wennnen aan een zadel en hoofdstel.
een hoe maak je haar dan verkeersmak?
en hoe laat je een paard dat je nieuw krijgt wennen een een omgeving.
waar begin je mee (eerst met poetsen om het vertrouwen op te bouwen ofzo?)
alvast super bedankt en andere tips zijn natuurlijk welkom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

_Dunja_

Re: Hoe pak ik dit aan met dit paardje?????????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 15:06

Ik zou eerst je paard weer opnieuw laten wennen.
Dus ik zou eerst weer gaan poetsen om vertrouwen op te bouwen.
Dan longeren om wat conditie op te bouwen en dat uitbreiden met longeren met zadel op.

Dan voel je zelf wel aan wanneer je paard er klaar voor is dat je er langzaam aan weer mee kan gaan rijden.
Zou alleen in het begin aanraden om voor het rijden even te longeren dat de wilde haren er een beetje af zijn..

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 15:57

miek100 schreef:
als je een paard hebt waar je laatste tijd niet zo veel op gereden wordt,
hoe kun je je paard weer te laten wennnen aan een zadel en hoofdstel.

Er vanuit gaande dat dit paard al beleerd is, hoef je 'm echt niet weer te laten wennen aan zadel en hoofdstel. Dat weten ze nog wel en verleren ze echt niet.

miek100 schreef:
een hoe maak je haar dan verkeersmak?

Eventueel met een braaf, verkeersmak paard. Een paard is een kuddedier, dus die zal dit dier volgen. Je moet een paard gewoon geleidelijk laten wennen aan het verkeer, auto's, fietsers etc.

miek100 schreef:
en hoe laat je een paard dat je nieuw krijgt wennen een een omgeving.
waar begin je mee (eerst met poetsen om het vertrouwen op te bouwen ofzo?)
alvast super bedankt en andere tips zijn natuurlijk welkom!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laat hem zelf wat op onderzoek uitgaan (natuurlijk niet los over het terrein laten lopen) qua omgeving enzo. Wat betreft jezelf, poets 'm lekker, ga met 'm wandelen etc.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:50

Heeel veel vertrouwen eerst opbouwen. Lekker erbij in de wei, ee beetje freestyle-achtig, gewoon zorgen dat jij en je paard elkaar goed vertrouwen en partners worden. Verder als je begint met rijden lekker ontspannen beetje buiten bijvoorbeeld met andere paardjes een beetje aan een wat langere teugel.

eldorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:10

"een paard dat je nieuw krijgt" =>
IK neem aan dat dit dus gaat over een paard dat in een nieuwe omgeving terechtkomt. Wanneer dit een weide is zou ik het paard eerst eens de hele wei rondleiden alvorens ze los te laten. Zo weet ze beter de grenzen van de wei. Je kan dan misschien best het halster aanlaten tot het zeker is dat er geen vangproblemen zijn (paard dat wegloopt als je met halster aankomt)..Zorg er ook voor dat ze het water weet staan en controleer of er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt..

Ik zou in het begin voornamelijk poesten, wat wandelen aan de hand. Kortom vertrouwen opbouwen.Later kan je beginnen met longeren (voor de conditie)en wanneer dit gaat het rijden opnemen. Ik zou het paard eerst opgezadeld longeren en pas later beginnen met echt rijden. Ook dan zou ik het paard nog even longeren vooraleer je opstijgt zodat (reeds eerder gezegd) de wilde haren er een beetja af zijn.

Verkeersmak maken=> indien dit mogelijk is de eerste malen erop uit te trekken met een braaf wandelpaard. Indien dit onmogelijk is, zou ik je paard in een gekende omgeving (de wei) al eens laten kennismaken met een auto waarvan de motor draait..Hier steeds dichter heengaan en belonen als ze je vertrouwt om er vlak lang te lopen..etc

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:55

verkeers mak maken;

ik zou als jullie een goede bant hebben bijvoorbeeld een uota vlak naast de wei plaatsen en dan met je paad er eerst om heen lopen als dat beter gaat de motor starten en er bij voorbeeld naast gaan zitten en als je voor het eerst echt langs de weg gaat ziou ik ook een ander heel braaf paard meenemen