Ik ga overstappen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RodeoStez

Ik ga overstappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 12:45

Toen ik begonnen ben met paardrijden reed ik "engels". Al gauw stapte ik over naar het Western rijden, en dat heb ik 4 jaar gedaan. Maar nu door een samenloop van omstandigheden ga ik weer engels rijden. Ik vind springen heel leuk, maar ook best eng, omdat ik altijd bang ben dat ik bij de landig er af kukel.

Ik heb een paar maanden niet mogen en kunnen paardrijden en nu ik weer volledig begin, neem ik helemaal een frisse start. Dit gaat per 1 oktober gebeuren.

Hoe zijn jullie ervaringen in het veranderen van rijstijl?

-xx- Tezz

ikke

Re: Ik ga overstappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:11

Ik zie de verschillen niet zo. Ik had mijn vorige paard zowel "engels" als "western" opgevoed en dat ging moeiteloos. De verschillen zijn ook niet zo groot als sommigen je willen doen geloven. Dat het in de praktijk anders toegaat, doet daar niks aan af. Slechte instructie betekend niet dat de rijstijl zelf niet deugd (geldt in alle disiplines).

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 15:17

Ik rijd beide en vind er wel verschillen tussen zitten.

Ik reed voorheen altijd engels en ben voor twee jaar terug met het westernrijden begonnen. Ik heb daar toen een paint voor gekocht en ben gestopt met de dressuur. Omdat wij inmiddels zelf ruimte hebben voor het houden van een paard hebben we een stalgenootje voor mijn paint ruin erbij gekocht en werd het voor mij mogelijk om beide te gaan combineren. En dat valt best wel even tegen. Na nu 2 jaar western te hebben gereden heb ik moeite met mijn zit en de drijvende krachten van het engelse rijden. Hulpen mogen voor veel mensen vrij veel overeenkomen, maar je stapt niet zo weer even over. Het is voor mij wel weer moeilijk om de balans op een KWPNer even terug te vinden en weer drijvender te rijden. Vooral lichtrijden in een wat voorwaartser tempo bij een andere graad van verzameling van je paard in de dressuur was voor mij weer even een paar weken aanpassen.

Niet zoals bij Ikke heb ik dit op hetzelfde paard gedaan, maar ging van een paint ruin weer verder met een grote KWPN merrie.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 16:27

Al bedankt voor jullie reacties. Ik krijg vaak te horen dat mijn houding veel te netjes is voor het western rijden. Te keurig en te rechtop. Waar ik persoonlijk wat "moeite" mee ga krijgen is de teugels. Ik rijd altijd met waslijntjes (wat overigens niet bij elk paard goed is) en mijn ervaring met dressuur rijden is dat er veel meer spanning op de teugels staat. Over de instructie hoef ik mij gelukkig geen zorgen te maken, dat zit helemaal goed