Iemand tips bij het leren van voetjes geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bergkraai

Iemand tips bij het leren van voetjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 10:39

Hallo,

Mijn jaarling moet binnenkort naar de hoefsmid maar het voetjes geven gaat nog steeds niet van harte... Heeft iemand misschien tips?

MissVanna

Re: Iemand tips bij het leren van voetjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:52

Oefenen en laten weten wat wel en niet mag.

silverblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:00

het werkte bij mijn paard het beste om zo lang morgelijk vast te houden,want ze denken dat ze onmogelijk op 3 benen kunnen staan.mijn paard stuiterde dan ook door de stal als ik zijn been op tilde.
ik heb het volgende gedaan:pak zijn voet vast bij de koot en zeg:voetje en knijp dat eventjes in zijn koot reactie is dan dat hij zijn voet op tild maar begon dan als een gek te trekken met zijn been van voor naar achter,probeer zo lang mogelijk vast te houden en gerust stellen,dan oop het momend dan hij zijn been stil houd(wat vaak maar een paar sec duurd ) ondzettend belonen echt heel overdreven met lekkere dingen enzo,je kent het wel.. zo heb ik het vaak herhaald na een paar dagen kon ik bijde voor benen op tillen en de hoeven uit krabben

silverblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:04

hii was nog niet klaar klikte op verzenden ipv voorbeeld

als hij zijn voet dus stil houd zet je zijn voet rustig neer en dan dus belonen,en zijn heel wat wortels door gegaan
dan de achter benen die zijn altijd wat lastiger zorg dat je goed naast t paard staat niet er pal achter,er verder geld dan het zelfde als met de voor benen,en heel veel kalmte en geduld niet boos worden tel maar tot 100

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:11

voor een voorbeen: raak de zwilwrat aan, geen reactie: iets meer druk, tilt ie de voet op, meteen loslaten, het drukpunt voor voorvoet optillen zit dus op de zwilwrat

Achter niet, daar zit het drukpunt op de hak, even rollen bij de botjes en de achtervoet komt omhoog

Als de voet omhoog komt, direct het drukpunt loslaten en de voet even bij de toon beet houden en weer neerzetten.

Dit heb ik uiteraard niet zelf verzonnen, maar het komt uit een pakket van Pat Parelli

silverblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:51

op het zwilwrat drukken drukken?? dat vind ik raar heb ik nog nooit van gehoort

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:06

ik ook niet, tot ik het mijn bekapper zag doen en het later o pde dvd's van hetl evel 1 pakket van Pareli zag.

Geen hoefsmid die deze truuk kent, ik heb het al aan 2 smeden die bij ons op stal komen uitgelegd

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 17:22

Je kan beter gebruik maken van een halstertouw de eerste paar keer. Dat is een stuk makkelijker en veiliger. Je doet het halstertouw achter de kootholte langs en zegt voetje. Dan til je de voet op met het halstertouw. Je kan het been zo makkelijker vasthouden en bovendien sta je op een wat veiligere afstand als je paard zou slaan. Succes!

silverblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:34

KARELTJE1 ZEGT:Je kan beter gebruik maken van een halstertouw de eerste paar keer. Dat is een stuk makkelijker en veiliger. Je doet het halstertouw achter de kootholte langs en zegt voetje. Dan til je de voet op met het halstertouw. Je kan het been zo makkelijker vasthouden en bovendien sta je op een wat veiligere afstand als je paard zou slaan. Succes!

dit is ook een goede manier,misschien ook wel wat veiliger

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:01

Til de benen vooral niet te hoog op de eerste keren. Even vasthouden en flink belonen als het goed gaat.