Dressuur of veelzijdigheidszadel??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatriesjeMR2

Dressuur of veelzijdigheidszadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 09:17

Hoi,

ik ben op zoek naar een zadel voor mijn Andalusier.
Ik rij nu met een leenzadel, maar kan die niet onbeperkt blijven gebruiken natuurlijk.

Nu wil ik met Enso(mijn paard) voornamelijk dressuur rijden, wat recreatief buitenrijden en een beetje springen.

Ik wilde daarom eigenlijk op zoek naar een goed passend veelzijdigheidszadel (richting dressuur), maar dit is me afgeraden vanwege de beperkte schoudervrijheid van mijn paard hiermee.
Ik zou beter een dressuurzadel kunnen nemen, omdat mijn paard dan meer schoudervrijheid heeft. Hiermee zou ik ook wel een sprongetje kunnen maken wordt er beweerd.

Ik heb alleen ervarigen met een veelzijdigheidszadel mbt springen.
Mischien dat hier mensen zijn die me hierin advies kunnen geven??
Ik ben benieuwd wat jullie meningen en adviezen zijn.

Groetjes,
Patries

xx_Irisje

Re: Dressuur of veelzijdigheidszadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:24

hoe hoog wil je springen ?
ik heb ook vele met dressuurzadel gepsornjgen en tot 80 cm red je het heel aardig nog.
daarna gaat het knap beroert zitten.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 09:51

Op dit moment nog helemaal niet springen, omdat Enso nog niet zolang onder het zadel is. Drafbalkjes doen we al wel, wil het binnenkort gaan uitbreiden naar cavalettis, maar alles op z'n tijd.

Hoe hoog ik wil gaan springen hangt van m'n paard af, hij moet het wel kunnen en leuk vinden natuurlijk.
Maar als jij zegt dat tot een 80cm het prima te doen is.
Dat is voor mij eerst ruim voldoende(ik zit voorlopig meer aan lage kruisjes en evt in- uitjes te denken), omdat ik hem toch niet teveel wil laten doen(hij is 4).

Misschien kan ik dan nu beter een goed dressuurzadel kopen...en dan over een jaartje (en ondertussen sparen)een springzadel voor erbij? Binnen een jaar zit ik toch niet boven de 80 cm.

SophietjevK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:06

Zelf rijd ik ook het liefst met een dressuurzadel. Alle paarden en pony's bij ons op stal beschikken over een dressuurzadel en veelzijdigheidszadel. Maar je kan met een dressuurzadel prima buitenrijden en een klein sprongetje maken. Ik vind het wel uitmaken met wat voor paard je springt, met dressuurzadel. Met sommige zit dit vreselijk, bij andere wel fijn. Ik denk dat je zelf moet kijken wat jij het fijnst vindt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:55

als ik jou was zou ik een goed dressuur zadle kopen, je zegt zelf niet heel fanatiek te willen gaan springen,
een 2e hands springzadeltje kan je tegen die tijd wel vinden : als jullie het beide leuk vindne.
oefenen gaat tot die tijd wel met dressuur zadel.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 11:16

Wij hebben voor ons paard 1,5 jaar geleden ook een dressuurzadel genomen omdat hij daarbij meer schoudervrijheid heeft. Ik maak er gewoon buitenritten van 3 uur op, gaat prima. Springen heb ik maar een paar keer gedaan. Ik kan sowieso niet springen en mn houding is daarbij 10x niks dus dat ligt niet persee aan het zadel. Wat balkjes lopen en lage hindernissen gaat er heus wel mee. Tegen die tijd dat je meer wil gaan springen kan je er eventueel een spring/vzh zadel bij kopen.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 11:52

Denk dat het idd een dressuurzadel gaat worden als ik jullie reacties zo lees.

Bedankt!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:42

Zou inderdaad ook voor een dressuurzadel gaan. Ik had ook alleen een dressuurzadel en ging er elke week mee de springles in. Zolang je niet al te hoog springt wil dat prima!!

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:45

ik zou ook voor een dressuur gaan, ik heb er een meter mee gesprongen!