Eigenwijs?!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RiimkJe

Eigenwijs?!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 17:45

Hallo,

Ik heb een verzorg pony (petra).
Petra is een Welsh B en ontzettend eigenwijs.
Als we bijvoorbeeld een buitenrit gaan maken zijn er bepaalde plekken op de route (we rijden vaak dezelfde routes) waar ze absoluut niet langs wil. Dan gaat ze stilstaan, als ik bijdrijf gaat ze achteruit lopen, als ik dan een tikje geef doet ze steiger pogingen... Afstappen en ergens anders opstappen helpt ook niet, want dan blijft ze vrolijk weer staan.. En het zijn steeds dezelfde plekken. Is dit nou eigenwijsheid of zou ze ergens bang voor zijn? En weet iemand hoe ik dit aan moet pakken? Want ik weet niet goed of ik het moet afstraffen, of haar geruststellen.. HELP ME!!

Groetjs

LittleKathy

Re: Eigenwijs?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:48

Als een paard bang is zie je meestal wel verschil met als ze zich ergens onder uit proberen te drukken. Ik denk niet gauw dat een paard iets expres doet om te pesten ofzo, maar eerder om zijn berijder uit te proberen. Dus als je ziet dat je pony bang is moet je hem vertrouwen geven door veel te belonen als hij iets doet wat je van hem verlangst. Iets het gewoon wat klooien pak hem dan eens goed aan, blijf consequent en de aanhouder wint!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:18

Even een voorbeeld: Stel er ligt ergens een stuk plastic, paard is er bang voor. Ruiter vind dat paard zich aansteld en geeft hem op z'n donder (met de zweep bijvoorbeeld) Paard heeft op die plek een nare ervaring. Volgende keer gebeurd het weer, ruiter boos, straf voor paard. Weer een volgende keer is het plastic weg, maar paard is niet meer bang voor het plastic, maar voor die plek, hij krijgt daar tenslotte altijd straf. Paard durft er niet langs, ruiter weer boos, weer straf. En ga zo maar door.
Zo gebeurd het heel vaak, zonder dat de ruiter dat door heeft.

Hou er rekening mee dat paarden niet zo kunnen denken als mensen. Er is verschil tussen snappen en begrijpen, mensen kunnen allebei, paarden kunnen alleen snappen. Paarden snappen dat bij een bepaalde actie een reactie hoort, maar ze begrijpen niet waarom. Mensen begrijpen wel.
Weer een voorbeeld: Ruiter komt bij stal, stal gaat open en paard krijgt halster om, op dat moment weet hij dat hij met de ruiter mee moet, dat snapt hij. Ruiter zet paard weer in de stal, deur dicht. Ruiter doet weer deur open en halster om, paard snapt weer dat hij met de ruiter mee moet. Zo kan je dat wel 100 keer doen, al die 100 keer zou het paard netjes mee gaan. Mensen kunnen wel begrijpen en zouden na 3 keer hetzelfde zeggen: Ja daag, ik ga niet nog een keer met je mee!

Dat is een belangrijk verschil qua denken tussen mens en paard en daar moet je rekening mee houden. Een paard gaat niet ergens van schrikken terwijl hij het niet eng vind, zo kunnen ze simpelweg niet denken. Tenzij het aangeleerd gedrag is. Bijvoorbeeld paard schrikt, paard mag naar stal (noem even een extreem voorbeeld) Op dat moment leert het paard dat als hij schrikt hij naar stal mag en dus beloond wordt. Maar dat zullen ze nooit zomaar uit zichzelf bedenken, dat kunnen ze simpelweg niet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:21

O ja, vergeet nog wat belangrijks Wat je kan doen als je paard bang is. Het beste kan je het denk ik negeren, paard lekker laten kijken, teugels losjes en zelf doen of er niks aan de hand is. Pas ingrijpen als het gevaarlijk wordt, bijvoorbeeld als je paard richting de weg dreigt te springen of er als een gek vandoor wil gaan. Maar als je zelf doet of er niks aan de hand is loopt het meestal zo vaart niet.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:25

Als het dwarsigheid/uitproberen is, dan is er een mogelijke oplossing, kost heel veel tijd een doorzettingsvermogen.
goed, situatie:
Lalala, lekker stappen. Boem op de rem op het vaste punt. Nou daar sta je dan. niet gaan schoppen, slaan schreeuwen. nee stil staan, niet omdraaien, niet vooruit stilstaan. Dwing haar tot stilstaan, tot ze er zat van is en door wil lopen, maar dan blijf je stil staan. Zij wou toch stil staan? Nou dan zál ze ook stil staan. gewoon een hele tijd doen, en dan uiteindelijk er langs. Paarden vinden het meestal niet leuk om het spelletje tegen hen te gebruiken. Net als hard gallopperders, jij wou toch hard? Dan zal je ook hard, maar dan zo lang ík dat wil.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:28

Goede tip van jou zeg!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:47

Als jij niet van je paard weet of hij je in de maling neemt of dat hij het daar echt eng vind. Ga dan eerst eens een poosje KIJKEN en LUISTEREN naar je paard. Dit vergeet meer dan de helft van de ruiters. Je moet luisteren naar je paard en niet denken; Goh nu zal hij dit en dat wel vinden. Luisteren en kijken naar je paard. Waarom staat hij stil? Hoe reageert hij? Waarop reageert hij? Hoe doet hij als iets eng is? Wat doet hij als hij geen zin heeft?

Zoek dat eerst uit voor je hem erlangs skupt.

RiimkJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 20:08

Anouar15 schreef:
Even een voorbeeld: Stel er ligt ergens een stuk plastic, paard is er bang voor. Ruiter vind dat paard zich aansteld en geeft hem op z'n donder (met de zweep bijvoorbeeld) Paard heeft op die plek een nare ervaring. Volgende keer gebeurd het weer, ruiter boos, straf voor paard. Weer een volgende keer is het plastic weg, maar paard is niet meer bang voor het plastic, maar voor die plek, hij krijgt daar tenslotte altijd straf. Paard durft er niet langs, ruiter weer boos, weer straf. En ga zo maar door.
Zo gebeurd het heel vaak, zonder dat de ruiter dat door heeft.

Goh... zo had ik het nog helemaal niet bekeken.. ontzettend bedankt! Het is volgends mij precies wat jij zegt.. ze is een x geschrokken van een hond die daar opeens de bocht om kwam.. hee.. ECHT ONTZETTEND BEDANKT!!

RiimkJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 20:09

Qimm schreef:
Als het dwarsigheid/uitproberen is, dan is er een mogelijke oplossing, kost heel veel tijd een doorzettingsvermogen.
goed, situatie:
Lalala, lekker stappen. Boem op de rem op het vaste punt. Nou daar sta je dan. niet gaan schoppen, slaan schreeuwen. nee stil staan, niet omdraaien, niet vooruit stilstaan. Dwing haar tot stilstaan, tot ze er zat van is en door wil lopen, maar dan blijf je stil staan. Zij wou toch stil staan? Nou dan zál ze ook stil staan. gewoon een hele tijd doen, en dan uiteindelijk er langs. Paarden vinden het meestal niet leuk om het spelletje tegen hen te gebruiken. Net als hard gallopperders, jij wou toch hard? Dan zal je ook hard, maar dan zo lang ík dat wil.

Wat een super tip! Ik ga het echt onthouden! Super bedankt iedereen!!!!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:10

mijn verzorgpony heeft dat ook alleen dan als we van de ene kant weer langs huis rijden en wilt ze niet vooruit omdat ze naar huis wilt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:14

Paarden zien niet met beide ogen hetzelfde, ze zien natuurlijk wel hetzelfde, maar als ze eerst met het ene oog iets zien en later met het andere kunnen ze de link niet leggen dat het hetzelfde is. Zo kan het zijn dat een paard er de ene kant op gewoon langs loopt, maar als hij er terug weer langs loopt en het met het andere oog ziet hij het ineens ziet als iets heel engs. Dat vergeten ook heel veel ruiters. En dan komt weer het verhaal van straffen wat ik hierboven al schreef.

RiimkJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 11:01

Echt heel erg bedankt iedereen!! Maar nu heb ik nog een vraagje.. Petra gaat ook wel eens midden op de weg stilstaan.. wat moet ik dan doen? Als ik bijdrijf gaat ze (zoals altijd) achteruit lopen.. en dan liggen we samen onder een auto..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:27

Veiligheid gaat boven alles! Dus al het gevaarlijk wordt moet je zo snel mogelijk op een veilig plek zien te komen. Dus dan kan je haar best een klap op de kont geven of wat dan ook.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:42

RiimkJe schreef:
Echt heel erg bedankt iedereen!! Maar nu heb ik nog een vraagje.. Petra gaat ook wel eens midden op de weg stilstaan.. wat moet ik dan doen? Als ik bijdrijf gaat ze (zoals altijd) achteruit lopen.. en dan liggen we samen onder een auto..

Kun je niet in de berm of helemaal langs de kant gaan staan?

RiimkJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 12:43

Qimm schreef:
RiimkJe schreef:

Kun je niet in de berm of helemaal langs de kant gaan staan?

Nou, ik moet die weg oversteken, snap je? En standaard midden op die weg staat ze stil..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:45

Ah, wat een fijne plek. En hoe is het eigenlijk als er een braaf paardjhe mee gaat, loopt ze daar dan wel zonder problemen achteraan?

RiimkJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 12:56

Qimm schreef:
Ah, wat een fijne plek. En hoe is het eigenlijk als er een braaf paardjhe mee gaat, loopt ze daar dan wel zonder problemen achteraan?

Nope.. ik ga altijd met mijn vriendin rijden. zij rijdt dan op een Fjord, die bij Petra in de wei staat, ze zijn zelfs de beste vriendjes! En toch rijdt ze er niet achteraan..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:57

Ai, lastig... Nja, dan heb ik zo 1, 2, 3 geen ander idee. Zal er nog eens over na denken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 13:21

manonnetjoe schreef:
Als een paard bang is zie je meestal wel verschil met als ze zich ergens onder uit proberen te drukken.
Ik denk niet gauw dat een paard iets expres doet om te pesten ofzo, maar eerder om zijn berijder uit te proberen.
Dus als je ziet dat je pony bang is moet je hem vertrouwen geven door veel te belonen als hij iets doet wat je van hem verlangst. Iets het gewoon wat klooien pak hem dan eens goed aan, blijf consequent en de aanhouder wint!

Dat is natuurlijk vorm van hetzelfde. Pesten en uitproberen ligt wel erg dicht bij elkaar en vergeet niet dat het een Welsh is!! Ik ken een Welsh-Cob en dat is dus een echte pestkop. Als hij doorheeft dat de ruiter wat bangig is, maar eigenlijk wel kan rijden, nou dan neemt ie z'n ruiter ongeveer elke honderd meter in de maling. Hij doet dat dan ook wel weer zodanig dat die ruiter er niet afdonderd, hij let wel op z'n mens.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:01

Is gewoon een gewoonte. Jaa bij ons de Welsh doet het ook, maar ook zelfs de Shetlanders, Fries. Nou ze hebben bepaalde plek waar ze altijd stilstaan, en ook wel waar andere paarden staan, dat weten ze nou eenmaal. Maar als we met meer paarden zijn niet. En sinds ik ernaast liep af en toe met iemand anders erop doet ze het ook stuk minder.

Maarja we gaan wel eens op visite bij de andere paarden. En die pony (shet) is ook erg eigenwijs en als je dan bij het einde van de oprit bent, loopt ze helemaal achteruit weer naar de stallen. Bij die pony helpt het dan als je vaak en zachtjes achter elkaar drijft.
Wat ook weleens helpt als je pony dan niet wil is hem opzij sturen, soms lukt dat? Ook een bangige pony laten ze weleens naast een paard lopen die hij goed kent. De ruiter op het andere paard houdt dan die pony d.m.v. een halstertouw vast.. Je kunt ook iemand mee laten fietsen. Of het stuk een paar keer aan de hand doen (als dat kan)

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:08

Mijn pony steekt soms gewoon de weg over! Zo zijn we al een keerjte bijna onder een auto gekomen maar dat was ook de auto zijn schuld! Diej vindt zag al dat Kim midden op de weg stond en remmen ho maar! Gelukkig liep de allemaal met een sisser af!
Nu doet ze het al veel minder maar ik heb een tip, al ga jij nou voorop samen met je pony en je vriendin met haar fjord erachter. Elke x als je pony dan ergens van schrikt zet je hem achter de kont van de fjord! Heeft bij mij veel geholpen. Nu elke keer als mijn pony wat engs ziet gaat ze achter de kont van de pony van me vriendin! Ze schrikt nu 10x veel minder.
Pas geleden ging ik alleen buitenrijden en ben maar 1x afgestapt en dit was omdat we een andere route namen. Vondt ik erg knap van me pony en die d8 echt van naja wat heb ik zo goed gedaan?
Nog veel suc6 ermee hoor!

RiimkJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:29

Ik heb vandaag Qimm's tip geprobeerd.. maar bij mijn pony helpt dat niet, bij haar werkt het dan van: 'yes ik krijg mijn zin! dit ga ik vaker doen!!' De 1ste x hielp het goed, we kwamen bij de beruchte plek en Petra ging stilstaan. Dus ik deed niks, liet haar stilstaan, op een gegeven moment d8 ze, nou is het wel mooi geweest! dus ze wou lopen, ik hield haar in ze stond weer stil, ze vond het erg vervelend.. hele tijd mt haar hoef schrapen, en na een poosje probeerde ik voorwaarts en dat deed ze goed. Maar 10m verder ging ze weer stil staan! En nu wou ze na een poosje NIET meer vooruit! En ik heb daar gestaan tot kwart voor 9.. ik moest 9 uur thuis zijn, dus ben maar omgekeerd en weer teruggegaan..

RiimkJe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:47

Hier wordt ik echt hopeloos van...!!! Ik heb het er met mijn vriendin over gehad (die altijd meerijdt op de fjord) en toen kwamen we er achter dat het misschien door mijzelf kwam.. ik zal het helemaal in detail uitleggen, ik hoop dat iemand mij hier dan weer mee kan helpen.

We stappen op, rijden onze vaste route (1st langs weilanden, dan een straat over, en dan in de berm tot we in een klein dorpje zijn waar we altijd het vaste rondje rijden). Als we dan aankomen bij het naambord van het dorpje denk ik al (bij mezelf) ja hoor.. zul je zien, ze gaat vast en zeker stilstaan.. En ja.. ze gaat langzamer lopen, doet haar oren in haar nek en ze staat stil, ze wil nu absoluut niet vooruit, ook niet met een bochtje, maar all1 achteruit of omdraaien.. dus (in het begin) met veel drijven en af en toe een tikje van de zweep erbij en klikken met mijn tong gaat ze na 10 min (of langer) en met veel moeite er voorbij. Als we er eenmaal voorbij zijn is alles weer oke. Nou, wij zijn in het dorpje en komen aan op een zandpad.. maar nee, madam wil absoluut NIET verder... (zucht) Weer hetzelfde verhaal. Op dit zandpad gaan we altijd galopperen, dus uiteindelijk in een sukkelgalopje over het zandpad. Komen we weer bij een gewone weg, dus rechtsaf het fietspad op en weer terug naar de weg die we in het begin ook overgestoken zijn. En daar gaat ze natuurlijk WEER stilstaan... maar dan MIDDEN op de weg!!! Ik stap af (want het is niet zo'n rustige weg.. en als we blijven staan lopen we gevaar aangereden te worden...) Loop naar de overkant en stap daar weer op.. staat ze ALWEER stil.. nou.. dat gaat nog een paar keer door (het worden nu steeds meer plekken..) En ik wordt er niet goed van... Misschien ligt het wel aan mij, dat ik gespannen ben op dit soort plekken ofzo.. maar hoe blijf ik dan ontspannen? Want ik heb het zelf niet door.. Wie kan mij AUB helpen.?!! Achter de fjord aan lopen (als treintje rijden) werkt ook niet. Afstappen en ergens anders opstappen dus ook niet. De best wel goede tip van Qimm werkt ook niet bij mijn eigenwijze pony. En er gewoon opaf rijden en doen alsof er niks aan de hand is ook niet.. (In de wei is ze trouwens hartstikke braaf.. wel snel.. maar braaf.. als we naar buiten gaan wordt het een drama..)

Is er misschien iemand in de buurt van Groningen/Haren die mij kan helpen?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:46

Ik heb een pony die uit het niets kan besluiten dat ze géén zin heeft in een buitenrit. Het verhaal van daar eerder iets engs hebben meegemaakt gaat echt niet op. Ze kiest een leuk punt en gaat in de staak.
Van de week wilde ze gewoon het bruggetje van het erf niet af. met een pets op dr kont kon ze t zelfs huppelend.
Heel af en toe doet ze dit buiten ook als ze geen zin heeft in een buitenrit.

Ik denk altijd zo: als iets zowel op de heen als de terug weg eng is, is het eng. Is het alleen de heen weg eng, dan loopt ze me gewoon te zieken. En aan haar 'schrikreactie' weet ik precies of ze het de terugweg ook eng zou vinden.

Het ligt trouwens ook aan het weer of ze mee wil naar buiten. Bij storm laat ze niet graag de kudde achter, maar is ze niet extra schrikkerig zoals sommige paarden.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:16

ikke schreef:
manonnetjoe schreef:
Als een paard bang is zie je meestal wel verschil met als ze zich ergens onder uit proberen te drukken.
Ik denk niet gauw dat een paard iets expres doet om te pesten ofzo, maar eerder om zijn berijder uit te proberen.
Dus als je ziet dat je pony bang is moet je hem vertrouwen geven door veel te belonen als hij iets doet wat je van hem verlangst. Iets het gewoon wat klooien pak hem dan eens goed aan, blijf consequent en de aanhouder wint!

Dat is natuurlijk vorm van hetzelfde. Pesten en uitproberen ligt wel erg dicht bij elkaar en vergeet niet dat het een Welsh is!! Ik ken een Welsh-Cob en dat is dus een echte pestkop. Als hij doorheeft dat de ruiter wat bangig is, maar eigenlijk wel kan rijden, nou dan neemt ie z'n ruiter ongeveer elke honderd meter in de maling. Hij doet dat dan ook wel weer zodanig dat die ruiter er niet afdonderd, hij let wel op z'n mens.

Dat ben ik niet met je eens; paarden denken niet zoals mensen, iets doen om jou te treiteren komt in hun taal niet voor. Wat in hun taal wel voorkomt is kijken hoe ve je kan gaan en dan je plek weten.