bitloos hoofdstel wie hier ervaring mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sidneey

bitloos hoofdstel wie hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 13:49

hallo!

Ik zou heel graag bitloos willen gaan rijden maardan niet met een touwhalster ofso, maar met zoiets als dit;

Afbeelding

het is voor een halfinger die normaal aardig sterk is aan het bit, wie heeft ervaring met zo'n hoofdstel, kan je van de 1 op de andere dag overstappen naar bitloos, werkt het bij alle paarden, wat is de prijs van zo'n hoofdstel ongeveer?

heb je goede/slechte ervaringen ermee, vertel het in dit topic wil er graag meer over te weten komen!!

groetjes Marcella en hoefjes Sidney

Anita_D

Re: bitloos hoofdstel wie hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:09

Hoi,

Ik heb geen ervaring met zo'n hoofdstel, maar toen ik mijn paard kocht heb ik haar wel een tijd zonder bit gereden.
Het was zo'n paard wat eenmaal in gallop alleen te stoppen was door haar tegen de omheining te zetten, een paard wat haar rug wegdrukte, constant onder spanning stond en een onderhals had van het ontwijken van het bit, omdat men haar via dat bit altijd trachtte te stoppen.
Toen ik haar kreeg wist ik dat ze eerst de angst van het trekken aan het bit kwijt moest raken, dus ik heb het bit van m'n hoofdstel gehaald, de teugels gewoon ergens aan de zijkant van de neusriem vastgemaakt en rijden maar.
Mijn paard was meteen rustiger, ontspande zich vrij snel in de periode daarna, en langzaam aan ben ik het bit er weer in gaan doen, eerst aan de longe, daarna met rijden, maar ik kwam er nauwelijks aan.
Zelf heb ik een vrij zachte hand dus uiteindelijk is alles goedgekomen.

Het viel mij mee, dat mijn paard prima te besturen was zonder bit, en zelfs ontspannen met haar hoofd in de juiste houding ging lopen.
Pas toen merkte ik hoe goed ze reageerd op beenhulpen, dat werkt dan ook extra goed door, omdat je zelf afhankelijk bent van je hulpen en houding in die situatie, want je kan hem niet op de rem zetten.
Ik vond het heel fijn rijden eerlijk gezegd.