Welke brok voor 2 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Welke brok voor 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 12:02

Oktober komt mijn 2 jarige weer terug uit de opfok, en ze ziet er nu errug rond&gezond uit, geen probleem ook want ze on wel wat extra's gebruiken
maar nu vraag ik me af welke brok ik haar het beste kan voeren, ze krijgt als ze weer hier is onbeperkt hooi maar wil haar brok bijvoeren omdat er dus zo goed als geen gras hier staat
Basisbrok heeft ze afgelopen winter gehad in de paar maandjes dat ze thuis stond, met een schepje muesli erbij, maar vind basisbrok wel erg schraal voor haar, het is nml de bedoeling dat ze nog ff flink blijft groeien en dus zeker niets te kort komt!
maar sportbrok wat ik hier verder heb staan en havens power plus mix is ook weer overdreven voor een 2 jarige die niets hoeft te doen behalve te groeien

wat voeren jullie aan je 2 jarige? het is een kwpn merrie van inmiddels zo'n 1.64/1.65(hoop ik )

alvast bedankt

appie_rulez

Re: Welke brok voor 2 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:25

ik zou persoonlijk toch basisbrok voeren en gewoon onbeperkt kuil geven daarnaast.

ik ben altijd met sportbrok bij jonge dieren die nog niet werken en vollop in de groei zijn bang dat ze ocd of iets dergelijks krijgen

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:33

appie_rulez schreef:
ik ben altijd met sportbrok bij jonge dieren die nog niet werken en vollop in de groei zijn bang dat ze ocd of iets dergelijks krijgen

Mee eens.
Veel mensen (zo was ik ook) voeren het beste van het beste, zolang het paard maar flink groeit, maar snel groeien kan ook nare gevolgen hebben.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 13:46

snel groeien hoeft niet hoor, liever niet zelfs, en ze krijgt ook de tijd om nog goed uit te groeien voor ze hard aan t werk moet(heb al 2 kneusjes en dat vind ik wel genoeg )
maar had zelf het idee dat basisbrok te weinig was, omdat ze vrij mager werd tegen t einde van afgelopen winter
nu in de opfok is het echt een buik op pootjes dus ze heeft iig wat reserve voor de winter

hoeveel kg voeren jullie je 2 jarige die deze maat heeft?

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:07

ik zou rustig aan beginnen omdat ze het niet gewend is om veel brok te krijgen en dan per week een beetje opvoeren tot je uiteindelijk op ong. 3 kg basisbrok zit per dag....en daarnaast nog kuil natuurlijk.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 14:14

kuil ben ik geen fan van, vandaar dat ik hooi voer(wel hooi van super kwaliteit, niet dat droge lichtbruine spul )

en idd ze moet natuurlijk weer wennen aan brok en hooi ipv 24/7 gras eten
hopen dat ze deze winter wel lekker op gewicht blijft en niet weer wat mager wordt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:21

Ik laat ze eerst thuis nog zo lang mogelijk in de wei, geef dan ongeveer 1 tot 2 kilo basisbrok erbij en een beetje kuil - maar eerst laten ze dat toch liggen omdat er nog wel gras is en dat is blijkbaar altijd lekkerder. In de loop van november (ligt aan het weer) stal ik ze 's nachts op, geef ze dan wat meer brok (ik voer erg op het oog - vind alleen 1,5 kg/dag minimaal ivm mineralen/vitaminen) en onbeperkt hooi en/of kuil.
Soms doen ze nog een scheut, dan geef ik extra brok, maar je hebt ook van die twenters die zijn al bijna 'af', die houd ik liever wat schraal over de winter.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 14:33

wisje is nog alles behalve af, is van eind juli en nu dus net 2 en nog flink overbouwd en uit verhouding
vandaar ook dat ik zeker wil zijn dat ze niets te kort komt, omdat ze nog flink moet groeien voor ze in verhouding is

ze staat 24/7 buiten, overdag met 3 anderen maar die gaan snachts op stal, voor wis was er een schuilstal in de wei, maar komt nu een buitenbox in de wei, die gaat niet dicht 's nachts dus ze kan zelf weten of ze binnen of buiten is 's nachts

ik begin rustig aan met wat brok, en dan kijk ik wel hoe ze eruir blijft zin
afgelopen keer stond ze nov-maart hier thuis en kreeg toen 2 a 3 kilo brok en ongeveer 1-1 1/2 schep muesli per dag, daar deed ze het goed op, tot de laatste 2 mnd toen werd ze wat mager(ondanks goed ontwormen)

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:36

Mijn twenterhengst heeft wel meer nodig dan alleen basisbrok hoor!
Ik heb zelf dan nog een kleintje (nu op 2 jaar en 4 maanden ongeveer 1.48m).

Mijn paardje is eind februari weer naar huis gekomen van de opfok, daar stond hij 24/7 op een reuzegrote wei, maar zodra hij thuis stond, begon hij immens hard af te vallen... Op een gegeven moment schaamde ik me echt dood, hij was echt een wandelend skelet!
Toen ben ik begonnen met hem inderdaad ook zo'n 2 kg basisbrok te geven per dag, naast goed en voldoende hooi en overdag op de wei maar hij bleef er zo slecht uitzien!
Nu, na lang experimenteren en veel tegenslagen , heb ik eindelijk het perfecte evenwicht gevonden voor mijn ventje!

Hij krijgt nu 2x per dag:

1/2 kg Pavo Condition brokken (ben ik héél erg tevreden over, zit echt alles in wat hij nodig heeft + extra biotine)
1/2 kg Mijten Gerstemix (muesli dus, meer voor de afwisseling eigenlijk en om hem op gewicht te houden)
en dan vul ik mijn schep (1/2 kg) nog eens met Hartog Lucerne.
Die Lucerne van Hartog vind ik in 1 woord GE-WEL-DIG! Ruikt goed, ziet er goed uit, is een volledig natuurlijk product en mijn paardje doet het er SUPER op, hij lust het ook enorm graag (ik geef hem soms een handje zo los) en met zo'n zak van 25 kg doe ik erg lang!
Mijn hengstje ziet er echt fantastisch uit nu!
Als hij zo doorgaat met bijkomen moet ik binnenkort zelfs gaan minderen denk ik!

Dit is dus mijn ervaring tot nu toe en geloof me, ik heb bijna ALLE soorten voer geprobeerd die je maar kan vinden!

De prijzen zo even uit mijn hoofd:
Pavo Condition: 8.1€ voor een zak van 25kg
Mijten Gerstemix: 8.1€ voor een zak van 25kg
Hartog Lucerne: 8€ voor een zak van 25kg

Alstu, hopelijk ben je er iets mee!

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:40

Verschillende dierenartsen adviseerden mij om mijn 2 jarige een basisbrok te geven omdat ze te snel groeide. Ze zou uiteindelijk wel dezelfde hoogte krijgen maar er langer over doen.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:45

Een twee jarige kun je nog het best 2 kg Pavo Podo geven tot zijn derde jaar daar zit veel in voor het jonge dier. En natuurlijk hooi/kuil. Voer zo een jong dier niet al te vet ze kunnnen beter iets schraler zijn dan te vet aan het einde van de winter vallen ze meestal iets terug maar dat is de natuur ze zijn dan ook weer toe aan de zomer weide en daar groeien ze dan weer lekker van.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:25

_inge_ schreef:
Verschillende dierenartsen adviseerden mij om mijn 2 jarige een basisbrok te geven omdat ze te snel groeide. Ze zou uiteindelijk wel dezelfde hoogte krijgen maar er langer over doen.

Klopt hoor, hoogtemaat is voor een groot deel erfelijk bepaald. Ik heb ze ook liever wat schraal dan te vet. Kans op problemen in het bewegingsmechanisme heb je vooral bij de snelle groeiers. Gewoon voeren en heel veel bewegen, dat is in mijn ogen nog steeds het beste. Ik voer trouwens wel wat kalk-fosfor bij, de enters geef ik nog pavo-podo-opfokbrok, maar als ze een jaar ouder zijn krijgen ze gewoon basisbrok, met dus een schepje kalk-fosfor.