Staartriem; hoe zit ie goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Staartriem; hoe zit ie goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 11:26

Jewel is wat ronder en boller geworden, waardoor het zadel gaat schuiven.
Ik heb er al een extra singelstoot aan laten zetten, waardoor het schuiven minimaal is. Gebruik dus nu de eerste en de derde stoot.
Op zich gaat dat prima, maar in galop of als ze gaat bokken (ze is pas onder het zadel) schuift het naar voren, dus heb afgelopen keer een staartriem gebruikt.

Heb echter het idee dat ie niet helemaal goed zit. Moet ie echt helemaal strak zitten of moet er nog wat ruimte overblijven?
Iemand misschien een uitleg of foto hoe ie precies moet zitten?

Bedankt alvast!

IcePrincess

Re: Staartriem; hoe zit ie goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:52

ik dacht dat er op het hoogste punt van de kont een vuist tussen de kont en riem moet passen, maar het kan zijn dat dat alleen bij mennen is .

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:36

Ik ben niet zo van de staartsingels, zodra je er 1 nodig hebt ligt simpelweg je zadel niet goed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:53

ben het eens met anita. Je zegt zelf al dat je paard ronder en boller is geworden. Het zadel verandert niet mee met de vorm, en ligt dus niet meer goed. Dat wordt dus je zadel laten verbouwen, of een andere. Met een staartriem verdoezel je het probleem.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 15:11

Ben ik het ook wel mee eens, maar dit advies heb ik gekregen van de zadelmaker. Ook heeft hij er een vierde singelstoot aan gezet, zodat het minimaal gaat schuiven.
Aan de andere kant: ik heb dus een supervakman een ander zadel laten maken voor mijn andere ronde, bolle pony. Het is volgens hem gewoon ontzettend moeilijk om daar iets passends op te maken, zeker bij een pony zonder of met nauwelijks schoft.
Jewel begint aardig die kant op te gaan.

Maar goed idd, het werkt dus niet. Ik kom net bij m'n pony vandaan. Schrok, want ze had wondjes aan de staartwortel van de staartriem. Daar begin ik dus niet meer aan.
Dit was het vijfde zadel die dus na verloop van tijd ook weer niet past. Het ging even goed, maar schuift nu als een tierelier..

Pffff, wéér op zoek naar een zadel

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:17

IcePrincess schreef:
ik dacht dat er op het hoogste punt van de kont een vuist tussen de kont en riem moet passen, maar het kan zijn dat dat alleen bij mennen is .

dat heb ik ook altijd gedaan, maar nu heb ik een voorsingel en volgens mij vind mijn paard dat ook veel fijner. ik rij nu ong. 2 jaar met een voorsingel. mn paard vind het nog steed niet fijn als ik haar staart optil dat komt volgens mij door die staartriem. en mij zadel past als het goed is wel goed maar een ijslander heeft bijna geen schoft dus het zadel schuift dan eerder naar voren.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:31

we deden een bontje rond de staartriem, misschien werkt dat wat beter?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:42

Anita_D schreef:
Ik ben niet zo van de staartsingels, zodra je er 1 nodig hebt ligt simpelweg je zadel niet goed.

bij ons op de manege is er 1 zonder schoft.. ( lage ) Dus als je geen staartriem hebt; zakt hij gewoon te ver naar voren.. Dus; hoe anders?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:49

Idd 1 vuist er tussen. (kan me nog herinneren van de manege)

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:00

1 vuist ertussen, idd.
laat je pony gewoon afvallen, scheelt
weer een paar 100 euro's.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:01

Ze zeggen 1 vuist ertussen inderdaad.
Bij jonge pony's doen wij echter de staartriem strakker. Zodat hij bij geen enkele beweging kan klapperen. Als ze net beleert worden zijn er al genoeg enge dingen, dus je moet zoveel mogelijk uitsluiten.
Voor de wedstrijden (vaardigheid, marathon) moeten ze galoperen en dan gaat hij 1 of 2 gaatjes langer. Om goede sprongen te kunnen maken moeten ze wel ruimte hebben.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:04

ik ben zelf ook meer voorstander van de voorsingel!!

bekijk dat eens!! verder weet ik het ook niet
gr.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 17:30

Quarterh0rse schreef:
we deden een bontje rond de staartriem, misschien werkt dat wat beter?

Heb ik weleens eerder gedaan, bij een andere pony. Hij vond de staartriem heel eng, vandaar.
Maar het moet toch zonder bontje kunnen? Het feit dat het nu niet goed gaat, zegt toch te meer dat het zadel niet goed past.
Of zie ik dat verkeerd?

Hoe werkt zo'n voorsingel precies?

En afvallen, tja...het zit ook gewoon in de bouw, mijn pony is verder niet echt dik. Ze is nu 3 en gaat vormen zeg maar. Het is een welshje en daar zie je dat vaker.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 19:49

Ligt eraan hoe dik je culeron is. Bij het eene tuig hebben wij een mooie dikke culeron. Bij het andere tuig zijn het 3 lapjes leer over elkaar meer niet, daar zit een bontje omheen.

Longeer je pony eerst eens met staartriem, om de leukste vlieglessen te voorkomen. De meeste paarden vinden het in het begin niet lekker en reageren erop. Maar na een paar keer vinden ze het al normaal.

Wel goed opletten dat er geen haren etc. tussenzitten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 19:54

Culeron? Ehm...ik bedoel gewoon een staartriem voor het zadel
Geen idee wat een culeron is.

Ik afgelopen woensdag gelongeerd met staartriem, verzorgmeis durfde er al gelijk niet meer op. Ik heb Jewel nog nooit zó zien bokken, ongelooflijk.
Maar het leverde dus wondjes op onder de staartwortel, ben ik niet zo blij mee. Of heb ik 'm dan echt te ruim gehad?
Het zadel "trekt" wel een beetje, daar zou het ook nog wel eens aan kunnen liggen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:01

Culeron is dat stuk leer wat onder de staart zit

Als je wondjes hebt, zal je staartriem idd te los hebben gezeten. Hij mag eigenlijk niet bewegen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 20:06

Ooh..ok, ik ben niet zo vaktermisch, of eh, naja je begrijpt wat ik bedoel.

Ik heb net nog even een ander zadel geprobeerd, die blijft al stukken beter liggen. Schuift nog wel, maar toch.
Ik ga morgen even proberen met het oude zadeltje waarmee ik haar zadelmak heb gemaakt. Daar is eigenlijk niet meer mee te rijden, maar volgens de zadelmaker perfect omdat ie op en top doorgereden is. Eens kijken hoe dat blijft liggen.

Bedankt iig voor de reacties tot nu toe, ik denk dat ik toch maar uit ga kijken naar een ander zadel.