Welke brok maakt dik?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Welke brok maakt dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 11:11

Ik moet mijn paard echt vreselijk veel brok geven om hem een beetje dik te houden.. nou ziet hij er wel super uit maar ik heb toch het idee dat het hem een beetje de strot uit komt. Hij krijgt nu havens draversbrok (en muesli erbij). Is er een brok die voldoende energie geeft (hij moet redelijk hard werken) en hem ook dik houdt maar waar je dan niet zoveel van hoeft te geven? Het liefst blijf ik bij Havens want daar doen ze het al jaren goed op..
Ohja hij heeft geen wormen enz hoor..

ellepel

Re: Welke brok maakt dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:45

een sportbrok?

merriebrok moet ook heel goed zijn..

enne hoeveel hooi voer je?
meestal gewoon onbeperkt goed hooi voeren worden ze wel dik van, van veel krachtvoer worden sommige paarden heel erg druk..

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 11:59

Hij krijgt in feite onbeperkt hooi, meer dan dat eet hij iig niet meer op..
Maar sportbrok daar zit toch juist meer energie en minder dikmakers in ofzo? Enne merriebrok voor een ruin?
Een hittepetit is het absoluut niet dus wat dat betreft kan hij wel wat hebben..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:01

ik voer masters sportbrok,de paarden zien e goed uit,meer wat te dik als te dun,en kuil,dat maakt ook dikker.

wat je evt ook kan voeren is kuilmais,dat kan je ingeseald kopen en daar worden ze erg dik van,en ze vinden het heerlijk,let wel,ze krijgen daar wel meer energie van!!

monkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:40

Ja dus merriebrok voor een ruin. Voordeel van merriebrok alles zit er in hogere percentages in (vitamine e.d.), nadeel is veel eiwit in merriebrok. Maar het werk super en heeft een hoog energiegehalte. Ik heb het ook gevoerd bij mijn super magere arabier (zie profiel), en echt 2 zakken was ze dik. Ik ben zelf ook Havens fan en voerde dus Havens Ferto Lac (groene zak).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:41

Je moet zorgen dat er wel veel in je voer zit waar je paard wat aan hebt. Als jij je paard heel veel brok geeft, met weinig 'voedsel' erin, wordt hij alleen maar dunner. Omdat hij zijn vet dan van binnenuit verbrand, doordat zijn verteringstelsel zo hard aan het werk is.

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:42

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn pony!
We kregen hem maar niet dikker. Of beter gezegt op normale dikte.
Op een gegeven moment kregen we tip van da om of bietenpulp of mais te voeren.
Dit heb ik toen gedaan. Bietenpulp helpt meestal wel (maar dit was bij mijn pony niet het geval.)
Als je dit probeert kun je gewoon je eigen brokken blijven voeren maar doe je er gewoon wta bietenpulp bij. Zorg wel dat je de bietenpulp eerst goed laat weken!!!!!!!
Bij mijn pony hielp de geperste mais erg goed. Dit kun je ook gewoon bij de brokken bijvoeren.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:48

mais en bietenpulp werkt vaak wel goed

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:48

ow zie ik nu pas tis al gezegt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:50

precies t zelfde probleem hier! 5 kg sportbrok en meneer viel nog af!

hij krijgt nu flink wat Power Plus Mix van havens en hij doet het er super op!
verder krijgt hij als hij hard moet werken een schepje Subli EM mix(zo'n energiekern-mix is dat, merk dat Q dan lekker soepel blijft)
en verder krijgt hij nog kruidenmuesli erbij(anders lust meneer het niet )
en verder krijgt hij in de winter vaak slobber met maismeel en zemelen etc, maismeel zet ook goed aan

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:15

en 250 ml zonnebloem olie per dag .... 4 plakken hooi .... of meer ... en dan nog een paar kilo biks ... daarmee komen ze aan

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:16

en bietenpulp inderdaad

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:16

wij hadden een oude pony bij ons op stal staan, die had hetzelfde probleem.
we kregen haar niet dikker, sterker nog... ze werd zelfs magerder.
na vanalles te hebben geprobeerd hebben we haar dagelijks slobber gegeven op basis van maismeel.

dit werkte fantastisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:20

Mijn merrie is nog aardig ingevallen van het veulen. Ze krijgt een soort slobber 1 grote schep zemelen, 1 grote schep maisvlokken, 2-3 eetlepels zonnebloemolie, 1 á 1,5 grote schep (wisselt gelang arbeid) eerst merriebrokken, en nu ga ik haar Pavo Conditon voeren, heb het net gekocht, en ben benieuwd. De merriebrokken bevatten mij teveel eiwitten naar m'n zin, veulen is nu ook eraf, dus niet meer nodig.

Verder onbeperkt hooi, stro, en een aantal uren redelijk vet gras. (Land was erg nat, dus niet fulltime) Het helpt, langzaam, maar het helpt

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 14:41

Oh maar hij is niet te dun hoor! Maar ik vind 4 1/2 kilo brok per dag en dan nog muesli erbij gewoon zo veel Maïs en pulp begin ik niet meer aan, ik kon niet echt verschil merken en hij vond het ook helemaal niet lekker. Het is niet zo'n gulzigerd. Als er in merriebrok veel eiwitten zitten vind ik het ook niet echt, aangezien hij toch al zoveel brok moet krijgen..
Kuil is ook geen optie daar wil ons pap niet aan beginnen.. we hebben namelijk een hooizolder en daar krijg je het niet op en daarbij hebben we er niet genoeg paarden voor.

Misschien ga ik dan sportbrok maar eens proberen... of derby compactbrok, of ik ga gewoon naar havens bellen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:46

havens power plus mix, en dan eventueel nog scheut zonnebloem olie erbij

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:05

Bietenpulp en mais waar is dat te verkrijgen?

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 15:06

bij de boerenbond en dat soort zaken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:11

zemelen met maismeel - zet enorm aan en zemelenpap lusten de meeste paarden wel itt maisvlokken.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:11

Lenn schreef:
bij de boerenbond en dat soort zaken

Die hebben wij hier geloof ik niet.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:13

welkoop(is zelfde als boerenbond) en andere zaken die voer verkopen hebben ze ook
er zit wrsch vast wel een fourage handel bij jou in de buurt, of dus de welkoop ipv boerenbond

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:20

Welkoop heeft het helaas ook niet.
Alleen normale mais in zakken.
Maar daar kan je niets mee voor het paard denk ik?
Bietenpulp verkopen ze niet

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:22

maismeel heeft onze boerenbond wel, maar ik haal het altijd bij een dierenwinkel die ook veel voer verkoopt, waaronder alle soorten paardenvoer

gewoon gebroken mais kan je je paard ook voeren hoor, iig ken mensne die dat doen, alleen lijkt het me een beetje erg hard die harde stukjes mais

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:31

met santos heb ik hetzelfde probleem vooral in de winter in de winter gaf ik hem 4kilo per dag maar hij werd er niet dikker op
toen hadden we muesli en slobber biks en zemelen bij elkaar gedaan in een emmer en hij is wel dikker geworden en hij had geen wormen maar nu krijgt hij alleen biks 3 kilo per dag en veel doet hij niet maar hij word niet dikker en ik laat hem elke dag een uurtje ergens grazen want in ons weiland is weinig gras over

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:25

Ik had net hetzelfde probleem met mijn twenterhengst, ik kon er kilo's brok instoppen, maar je kon zijn ribben blijven tellen!

Nu eindelijk heb ik het juiste evenwicht gevonden zonder nog zoveel te moeten geven!
Hij krijgt nu:

1/2 kg Pavo Condition (ben ik echt héél tevreden over!)
1/2 kg Mijten Gerstemix (meer voor de afwisseling)
en dan vul ik de schep nog eens met Hartog Lucerne, dat zal dan qua gewicht wel op minder dan 1/2 kg uitkomen, maar het is maar om een idee te geven...

Probeer anders bij jouw paard eens enkel de Pavo Condition brokken en meng daar een grote schep Hartog Lucerne onder.
Die lucerne is echt een heel fijn product, ziet er goed uit, ruikt goed en kost 8€ voor een zak van 25 kg (hier in België althans) en je hoeft er echt niet zo heel veel van te geven!
Er zit ook wat melasse in, het is echt een fantastische mix, bij mijn paardje heeft het echt wonderen verricht want hij ziet er super uit nu!
Ik zou er echt over kunnen blijven doorgaan!