hoe laat je hem zijn voeten ZELF tillen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

hoe laat je hem zijn voeten ZELF tillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 11:02

Hoi,
mijn paard neigt een beetje richting olifant, nou is dat nog niet zo erg, ware het niet dat hij zijn achtervoeten niet fatsoenlijk zelf op wil tillen.
Hij staat nu nog niet op ijzers en als de smid hem alleen al bekapt druipt het zweet al van zn voorhoofd.
Ik wil dus dat hij zijn (achter)benen zelf leert dragen.. Maar hoe? Ik kreeg al de tip om de staart onder zijn been door te doen waarop hij hem zelf ging dragen om de druk aan zijn staart te ontkomen maar volgens mij kan hem dat niet zo deren...
De smid zelf had het over een of ander spulletje dat je erop moet smeren en als je dat dan aantikt doet dat kei pijn waardoor hij zn been snel optrekt (ook wel door springruiters gebruikt opdat ze de balken niet aantikken) maar dat vind ik ook weer zo cru worden? Dan geeft hij zijn been dadelijk helemaal niet meer..

Dus hebben jullie nog tips? Bvd
Laatst bijgewerkt door Lenn op 27-08-05 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Re: hoe laat je hem zijn voeten ZELF tillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:05

Als hij op je gaat hangen het been in een keer loslaten zodat hij als het ware een beetje omvalt. Wel meteen weer oppakken voor hij er echt op gaat staan, want dat is niet de bedoeling.
Vergelijk het met je zelf, als jou voet op een krukje moet staan ga je daar automatisch op leunen, maar niet als dat krukje in een keer doorzakt als je er op leunt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 11:07

Ohja zal het eens proberen! Maar hij is denk ik wel zo'n ei dat hij daarna dan zo doet van: jaa als het zo moet dan geef ik hem niet meer hoor

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:47

laag optillen, en als hij gaat leunen dan idd weer loslaten, hij heeft waarschijnlijk geleerd om bij je te gaan hangen..

op deze manier leer jij hem dat hij zelf zijn been moet optillen, geef daarbij een nieuw commando zo leert hij het verschil.

pak zijn voet en zeg hoog, hangt hij dan laat je los, na een paar keer oefenen heeft hij t dan zelf wel door...
succes!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 14:46

Hmm het maakte niet echt indruk haha.. het is ook zo'n loom dier af en toe Maar ik oefen vrolijk nog even door..

passie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:06

Ja leuk is dat he!
Vooral als je op concour staat schroeven in te draaien! Ik dacht dat ik er bij mijn pony al veel last van had. Tot ik dit weekend meeging met iemand. Daar hadden ze het paard geleerd dat die dat mocht }> Leuk is dat!

Jij zal het dan wel helemaal lastig hebben met die olifant Succes ermee!
ps wel een mooie olifant

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:15

Z'on ''spul'' zou ik nooit gebruiken iig, hij moet zijn olifantenpoot optillen omdat jij het hem vraagt! Dus veel oefenen en belonen ook met iets lekkers en commando aan linken, je kan zijn voet wel laten vallen maar bij de diehard olifanten zal dat weinig uitrichten denk ik
Succes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:05

Ligt ook heel erg welk soort paard je hebt. Ik heb een volbloedje. Daar hoef je maar naar te wijzen en dat been schiet omhoog.
De andere is een KWPN-er en die heeft meer een rustig karakter. Die draagt dus ook niet zijn eigen benen. Vooral als je schroeven moet draaien dan.............

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 21:13

haha die-hard olifanten Maar hij geeft zn voet wel hoor! Dat wel.

@ Scum: Mijn vorige paard was idd ook zo'n volbloedje, hoefde je ook maar naar te wijzen. Dat wordt idd wat met die schroeven.. hij wil ook nog s echt niet stil staan als hij van de wagen af is.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 00:21

ik heb het makkelijk de mijne deed het al..ik doe één hoef vanvoor en ik ga dan nar de achterste en die staat al klaar omhoog van de grond dan andere kant ook zo

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 07:45

Wat ook kan helpen (zeggen ´ze´) is om zijn hoofd door een helper te draaien naar de kant waar jij een voet van vraagt. Stel je vraagt dus linksachter, dan draait hij/zij het hoofd naar links. Dan kan hij namelijk moeilijker op links steunen en steunt hij meer op rechtsvoor en -achter.
Ik weet niet of dit echt helpt, ik heb het nooit nodig gehad, maar misschien is het een poging waard.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 10:40

hmm oke bedankt!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:06

Nou lijkt me niet zo slim, als het paard het alleen doet als hij pijn heeft en dan dus nog botter wordt ermee. Ik weet niet precies hoe ik dat geleerd heb.. Wat Ellepel zei vind ik ook wel. Je kunt ook eerst laag en kort hoeven krabben en steeds wat hoger en langer. Vraag ook eens een voet als je niet wilt krabben. Je leert dan je paard een voet te geven (zelf dus) daarna weer neerzetten en belonen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:34

Het ging vandaag warempel een stuk beter!! Ik ga gewoon oefenen elke dag met die voet laten vallen enzo!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:40

Voet laten vallen wil vaak goed helpen.
Ze moeten even inzien dat je een steunpunt bent.

Jurgen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:49

Lenn schreef:
De smid zelf had het over een of ander spulletje dat je erop moet smeren en als je dat dan aantikt doet dat kei pijn waardoor hij zn been snel optrekt (ook wel door springruiters gebruikt opdat ze de balken niet aantikken)

Dat spulletje is blisterzalf en dan maken ze een klein wondje laten ze wat dichtgroeien en dan doen ze er beetje blisterzalf op, dus als dat wondje opengaat = helse pijn...

dus als ik jou was zou ik het niet doen je doet er goed aan om naar de anderen hun commentaar te luisteren, ken er zelf niet zo veel van maar klinkt wel goed in ieder geval...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 21:55

Nee dat doe ik ook niet hoor dat spulletje..
Maar volgens mij heette dat geen blisterzalf