Import-tinkers gezocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Import-tinkers gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 07:28

Heb jij een import-tinker en heb jij daarbij de zogenaamde importpapieren thuis liggen? Mag ik dan op je medewerking rekenen?

Voor onderzoek naar de import van de Tinkers uit Groot-Brittanië, om voor eens en altijd enkele fabels en onduidelijkheden de wereld uit te helpen en de mensen wat meer gegevens te verschaffen, ben ik op zoek naar enkele gegevens die op die zogenaamde importpapieren staan.

Het gaat om een gezondheidscertificaat van het 'ministry of agriculture, fisheries and food'. Dit is dus een goedkeuring van de dierenarts voor het exporteren vanuit Engeland naar bijv Nederland.

Bijvoorbeeld: De tinkerhandelaar Vegelin van Claerbergen geeft dit papier meebij elke Tinker die je koopt. Zij noemen het dus de importpapieren. Voor elk paard is dit uniek. Op de papieren staat op pagina een beschrijving van het paard (naam, ras, kleur. leeftijd, geslacht) en de herkomst en bestemming van het dier(paardachtige).

Op pagina 3 en 4 staat een stempel van de dierenarts, met datum, naam en adres.Op pagina 5 staat een schets van het paard (aftekeningen etc) en een beschrijving van het paard. Ook hier weer zo'n stempel van de dierenarts.

Wat wil ik nu precies van je weten?
In elk geval graag de gegevens bij herkomst en bestemming. Dus de naam en adres onder de kopjes "het dier wordt verzonden uit (plaats van verzending)/ The animal is to be sent from (place of export)"

en "naam en adres van de afzender/name and address of consignor"

En de plaats van bestemming is in het voorbeeld: "Stable Vegilin van Claerbergen"... (adres staat er bij)

Graag ook de gegevens van het paard in het kort erbij. Maar dit is eventueel.

IVM privacy, ook va onbekenden, buitenlandse mensen, mag het uiteraard per PB of email verstuurd worden!

leonv.eersel@planet.nl

silas

Re: Import-tinkers gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:43

goeie actie.
hoop dat je het allemaal een beetje in kaart kan brengen, dan kunnen mensen ook meer achter de geschiedenis van hun paard komen...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 16:51

overigens gaat dit niet zozeer om gegevens per paard die ik wil traceren, maar meer de onduidelijkheden rondom de import.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:16

Ik denk dat Vegelin van Clearbergen de enige is die import papieren bij de tinkers verkoopt. Maar je kan altijd nog achteraf aan de verkoper van je tinker vragen waar je tinker vandaan komt, toch?
Ben in ieder geval benieuwd naar de reacties en zal dit topic in de gaten houden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:18

apart, toendertijd met lowara heb ik geen import papieren ontvangen van de handelaar, terwijl Lowara nog maar 5 weken in Nederland was.
is dit nog na te traceren denk je?

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:44

Ik heb ook een tinker gekocht een uur nadat ze in Nederland was gearriveerd. Ik heb hier geen papieren bij gekregen.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 17:56

macho was ook net 2 maanden in nederland,
maar daar heb ik ook geen importpapieren bij.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:31

zo'n vermoeden had ik al, daar schreef ik ook dat dat 'importpapieren' genoemd worden. Eigenlijk zijn het niet meer als een gezondheidsverklaring van de da, zodat het paard vervoerd mag worden naar een andere lidstaat van de eu.

Importpapieren, de echte dus, zijn denk ik pas nodig bij internationaal transport buiten de EU. Hier ga ik nog achterheen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 20:52

ik ga renate eens vragen hoe het met gam zijn papieren zit maar volgens mij zijn ze destijds achter gebleven bij miranda van de tinkerfarm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:07

Voor mijn stage ben ik veel bezig met dit soort papieren. Als er een paard ge-exporteerd wordt, moeten er diverse gezondheidscertificaten + healthcertificates (is verschillend) op orde gemaakt worden, evenals douanepapieren, airwaybills, zowel master als house, afhankelijk van het land diverse testen en goedkeuring. Schetsen, paspoorten, papieren, statische gegevens, ook wel eens haren in een buisje etc.

Als je dat soort papieren wilt bekijken, zowel voor binnen EU als buiten EU moet je mear een seintje geven, wellicht dat het je wat kan verduidelijken. Of zoek je nu precies gegevens van importpapieren van paarden die al gebeurd zijn?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 00:19

Ik denk niet dat dat nodig is Maya, maar ik onthoud je aanbod zeker wel even! Hartstikke bedankt in elk geval

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:05

wij kregen wel altijd papieren erbij maar die gaven wij nooit mee aan de klanten dit zijn inderdaad gewoon gezondheids verklaringen van de paarden.Meestal klopte de leeftijden NIET wel waren ze geschetst en bij naam paard stond dik Breda of Utrecht of zo.(Met zo`n gekke naam als breda en de leeftijd verkeerd ingevuld krijg je alleen maar vragen van klanten, daarom gaven wij de papieren niet mee) + dat we zelf echt soms goed moesten kijken bij welk paard welk papier hoorden. Er werden slechte schetsen gemaakt. Wel onze naam en adres stond erop ingevuld waar de paarden naatoe gebracht worden en regelmatig komen ze van de RVV uit ook bij ons controleren als wij een vracht thuis hadden gekregen.(stonden dezelfde dag meestal op de stoep) Dit was altijd inorde bevonden. Die hadden soms ook moeite bij welk paard welk papier hoorden gaf altijd alle papieren aan hun af en zei zoek zelf maar welk papier bij welk paard hoort. Ze controleerde vooral of dat de paarden gezond waren en niet ziek (om getransporteerd te worden van Engeland uit) Of dat ze daar zijn eigen ook aan de regels houden. Maar ik moet zegge we hebben ook nooit zieke paarden thuis gekregen uit Engeland. Hier is altijd alles in orde bevonden.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:23

Hm, ik ga eens mailen naar de vorige eigenaresse vanNoop.
Heb weinig hoop, maar ik kan het allicht proberen!

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:35

lizzy_lisa:
Stond of staat er op de importpapieren waar de tinkers vandaan kwamen evt een plaatsnaam?
En de naam van de verkoper?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:36

Dank je voor je bericht! Dit geeft weer een andere draai aan mijn vermoedens... Ik denk dat het ook verschilt per transporteur. En vind het een beetje vaag dat ze zo slordig zijn met die papieren. Als dat niet zo belangrijk is... waarom zijn ze er dan?

lizzy_lisa schreef:
wij kregen wel altijd papieren erbij maar die gaven wij nooit mee aan de klanten dit zijn inderdaad gewoon gezondheids verklaringen van de paarden.Meestal klopte de leeftijden NIET wel waren ze geschetst en bij naam paard stond dik Breda of Utrecht of zo.(Met zo`n gekke naam als breda en de leeftijd verkeerd ingevuld krijg je alleen maar vragen van klanten, daarom gaven wij de papieren niet mee) + dat we zelf echt soms goed moesten kijken bij welk paard welk papier hoorden. Er werden slechte schetsen gemaakt. Wel onze naam en adres stond erop ingevuld waar de paarden naatoe gebracht worden en regelmatig komen ze van de RVV uit ook bij ons controleren als wij een vracht thuis hadden gekregen.(stonden dezelfde dag meestal op de stoep) Dit was altijd inorde bevonden. Die hadden soms ook moeite bij welk paard welk papier hoorden gaf altijd alle papieren aan hun af en zei zoek zelf maar welk papier bij welk paard hoort. Ze controleerde vooral of dat de paarden gezond waren en niet ziek (om getransporteerd te worden van Engeland uit) Of dat ze daar zijn eigen ook aan de regels houden. Maar ik moet zegge we hebben ook nooit zieke paarden thuis gekregen uit Engeland. Hier is altijd alles in orde bevonden.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 20:42

Ik heb een tijdje geleden ook naar de "importpapieren" van Mo gevraagd bij de handelaar maar die had helemaal geen gegevens meer over de paarden die ooit verhandeld waren.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 20:50

Ik vind het wel fijn dat ik de 'importpapieren'van mijn paard heb. Zo weet ik zeker (voorzoverre je kan vertrouwen dat het niet om zn tweelingbroer gaat ) dat hij niet door andere redenen bij een handelaar terecht is gekomen. Je wéét dat hij geïmporteerd is en waarvandaan. Ik vind dat toch net wat anders als dat ie allerlei eigenaren in bijv Nederland gehad zou kunnen hebben.

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:02

Djana schreef:
lizzy_lisa:
Stond of staat er op de importpapieren waar de tinkers vandaan kwamen evt een plaatsnaam?
En de naam van de verkoper?

De Engelsman waar wij de tinkers van kochten zijn naam stond er op de papieren. En de plaatsnaam Dover stond er op daar werden de papieren gemaakt voor transport. Maar de Engelsman waar wij de paarden van kochten bracht die zelf naar Dover (stonden dan maar 3 uurtjes of zo op de vrachtwagen) daar werden ze bij de transporteur gelost zodat ze daar weer konden eten en drinken, en die dag kwam dan de d.a. en maakte de papieren voor transport klaar. dan reed het transportbedrijf 1 dag later aan om de paarden bij ons af te leveren, dat vonden wij heel fijn want de dag erop dan hoefde de paardjes maar 6 of 7 uurtjes op de vrachtauto te staan zodat de reis niet zo vermoeiend was. Meestal krijgen wij geen vermoeide paarden thuis en dat is wel fijn. Teminste een engelsman die nog iets om zijn paarden geeft en niet alleen aan geld denkt.

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:08

Wij gaan meestal zelf naar Engeland de paarden uit zoeken en dan laten wij aan de klanten foto`s zien (want die maken wij daar natuurlijk) waar ze daar hebben gelopen meestal zijn dat groeps foto`s zodat ze ook zien dat ze daar in kudde`s leven. Daar hebben wij geen geheimen over. Het is alleen maar leuk voor de klanten als ze dat zien.

Djana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:12

bedankt voor je antwoord

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 16:02

Ik zal ff voor je kijken Leon, ben de komende tijd niet vaak online, maar ik neem ze wel mee als we zondag naar etten-leur komen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 22:07

Hoihoi

Mijn Bon komt ook uit Engeland, maar haar papieren zijn zoekgeraakt bij het wisselen van eigenaren, heb alleen nog een paar ics-keuringspapieren en haar paspoort. Heb geen importpapier meer helaas.

Groetjes Dianne

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 22:26

Bonita kwam toch bij Kanters vandaan? Dan heeft lizzy al uitgelegd waarom je haar importpapieren niet hebt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:21

Maar zij zei dat ze alle papieren meegegeven had met de verkoop, tussendoor is ze 2 keer van eigenaar gewisseld voor ze naar mij kwam. Vandaar

Groetjes Dianne

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 10:23

Jammer genoeg hebt ik van Flanna ook geen importpapieren. Ik ga het eens aan haar vorige baasje vragen