dartmoor in weiland => véel te dik geworden ! hoe oplosse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dirk_paard

dartmoor in weiland => véel te dik geworden ! hoe oplosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 20:19

goeiendag
Ik heb een dartmoor Nikita maar die is nu te klein voor mij en daarom hebben we die in het weiland gezet. Ze is heus niet zielig als jullie dat denken want ze heeft gras in overvloed en wordt elke dag bijgevoerd. Het probleem is nu echter dat ze veel te dik wordt en haar begint te vervelen aangezien ze alleen staat ... Nu is mijn vraag : moet ik nu toch met haar rijden ondanks ze te klein is ? Ik rijd nl. ook met mijn shet en dat gaat prima. Maar ze heeft ook last van haar pezen ... Maar als ze nog veel dikker wordt is dat toch ook niet gezond ??

Heeft iemand tips ?

Groetjes Tatiana

Many

Re: dartmoor in weiland => véel te dik geworden ! hoe opl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:27

Kun je geen bijrijdster voor haar zoeken? Het is niet goed als ze te dik wordt. Als jij niet te zwaar voor haar bent, kun je eerst nog wel even rijden, maar ik zou een bijrijd(st)er zoeken

dirk_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 20:32

FleurtJeh schreef:
Kun je geen bijrijdster voor haar zoeken? Het is niet goed als ze te dik wordt. Als jij niet te zwaar voor haar bent, kun je eerst nog wel even rijden, maar ik zou een bijrijd(st)er zoeken

Dat wil ik niet hoor
Ik wil niet dat iemand anders met mijn Dartmoor rijdt ... niet dat ie niet goed kan rijden of zo maar dat blijft toch een risico hé .. zie dat zijn pezen dan slechter worden.

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:02

In ieder geval NIET meer bijvoeren en op een schraal weiland zetten ! Wij hebben ook een dartmoor en die blijft prima zolang hij op een schraal weiland staat en hij krijgt momenteel alleen vitaminekoeken van pavo erbij ( 1/4 koek per dag) als hij gereden heeft. Daar blijft hij het mooist bij. Twee zomers terug ontsnapte hij geregeld naar een weiland met meer gras en daar werd hij ook te dik van, zelfs terwijl hij gewoon erbij gereden werd. Dartmoors hebben maar weinig nodig (het zijn sobere ponies) en als ze te dik worden heb je ook nog kans op hoefbevangenheid !
Kun je er geen andere pony bij zetten waar ze mee kan spelen ?

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:07

Er zijn genoeg andere methode's om jouw paard toch beweging te geven zonder dat je er op rijdt. Wellicht kun je ooit gaan mennen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 01:45

Direct stoppen met bijvoeren en op een heeeel kaal landje zetten. Daarna elke dag een strookje gras erbij. Evt. gaan longeren.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 01:55

eerst afbouwen met voeren en een stuk afzetten van je wei en daarop zetten
en longeren met de nodige bescherming

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 03:13

Longeren, vrijheidsdressuur, mennen. er zijn zoveel leuke andere dingend ie je kunt gaan doen met je paardje... En idd stoppen met bijvoeren.. Probeer je paardje twee keer per dag uit het land te halen.. Dus niet in een keer 2 uur aan het werk zetten.. maar eerder twee keer 45 minuten of twee keer een uur...

dirk_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 09:32

dankuwel voor de reacties
ik zal zien wat ik ermee kan doen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:37

This_is_me schreef:
Longeren, vrijheidsdressuur, mennen. er zijn zoveel leuke andere dingend ie je kunt gaan doen met je paardje... En idd stoppen met bijvoeren.. Probeer je paardje twee keer per dag uit het land te halen.. Dus niet in een keer 2 uur aan het werk zetten.. maar eerder twee keer 45 minuten of twee keer een uur...

even een kleine tip op dit antwoord, ik zou zeker geen vrijheids dressuur ermee doen als hij echt veel te dik is.
dit belast alleen de pezen nog meer en je paard wordt er echt niet dunner op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:28

Hij staat in een volle wei én wordt bijgevoerd?! Dat is natuurlijk ook wel een beete vragen om moeilijkheden.
Inkorten die wei en weg met dat bijvoeren.

Voor die eenzaamheid; Zelfs aan een geitje hebben ze al een maatje. Hier in de buurt liepen pas 2 pony's en een schaapje. Als er een paard langskwam; Die pony's erheen natuurlijk, schaap er keihard achteraan. Die voelde zich ook helemaal pony.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 12:49

dit topic krijgt een slotje wegens SA.