Kuil of hooi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jura

Kuil of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 17:48

Ik ben even benieuwd waarom degenen die zelf bepalen wat hun paard eet, hooi of juist kuil voeren.

Mijn paarden krijgen al vrij lang kuil, omdat de meeste stallen kuil verstrekken. Maar voor mijn gevoel is dit lang niet altijd goed. In kuil zitten veel suikers waar sommige paarden niet goed tegen kunnen. Ze kunnen afvalstoffen moeilijker kwijt en kunnen stijf worden, of ze krijgen last van hun darmen. Het nadeel van hooi is misschien dat het droger en stoffiger is en dat sommige paarden daar niet goed tegen kunnen en gaan hoesten.

Wat vinden jullie?

Ecudes

Re: Kuil of hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:39

Ik voer kuil, op advies van de veearts.

Mijn pony heeft namelijk een tijd lang onverklaarbaar gehoest (zelfs bronchoscopie, bloedprikken ed wees niets uit). Met kuil en verhuizen van stal was het over en niet meer terug gekomen ook.

Als kuil zo slecht zou zijn raden ze het heus niet aan..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:01

Tinkers kunnen minder goed tegen eiwit, en daarom voer ik hooi.
Het hooi maken we altijd een beetje nat tegen de stof.

inib

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:53

Wij voeren alleen maar kuil op de manege, dit krijgen ze onbeperkt, waar je wel aan moet denken is dat het droge kuil is, niet van die kliederboel die aan koeien word gegeven, de eerste paar dagen eten nieuwe paarden zich bijna uit elkaar maar daarna hebben ze de hele dag wat te doen, in volgens mij de hoefslag van vorige week stond een heel stuk over het voeren van kuil.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:12

Wij voeren de helft kuil maar dan wel voordroog kuil, dus is bijna zo droog als hooi, en de voor de andere helft hooi.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:19

bij ons staan alle manege paarden gewoon op kuil, op een paar pensionpaarden na.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:34

Mijn paard kreeg altijd kuilgras en zij vond dat lekker en ze zag er goed uit. (Ze stond verder op weinig brok en kreeg vitamine en mineralen met wat mueslie of beetje zemelen.)
Dit was niet van dat 'natte koeie kuil' maar kuilgras voor paarden, dat heeft langer liggen drogen dan kuilgras voor koeien.
Als het land niet heel erg bemest wordt, zitten er volgens mij niet heel veel eiwitten in het kuilgras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:57

Graszaadhooi, omdat we dat zelf telen.

+ Betrouwbare constante kwaliteit.
+ Kans op verontreiniging met giftige planten is bijna nihil.
+ Je kan er lekker veel van geven.
+ Zit in grote pakken.
+ Is in mijn geval heel goedkoop.

Ik heb diverse soorten hooi geprobeerd, en daaroor weet ik wat mijn ene pony het lekkerst vindt.

Kuil heeft niet mijn voorkeur door de natheid, door het hoge eiwitgehalte, en omdat het zo nat is. Bovendien vind ik kuil gewoon koeienvoer, ookal is het voordroog en speciaal voor paarden. Het is niet mijn ding.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:00

Ik mag juist absoluut geen kuil geven aan haar, hooi is veel beter. Gelukkig valt dat te regelen op stal!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 22:48

gam is een koudbloed en werd winterdag behoorlijk onhandelbaar in het rijden, stuiteren, niet te stoppen en ontzettend druk... ik had écht een nerveus paard en zag ook dat hij niet lekker in zijn vel zat. ik heb hem van de brok en kuil afgehaald en op hooi gezet... over.

voor mij genoeg bewijs dat er in kuil stoffen zitten die niet echt goed zijn voor ieder paard.

Tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 07:55

Pellie schreef:
ik heb hem van de brok en kuil afgehaald en op hooi gezet... over.

voor mij genoeg bewijs dat er in kuil stoffen zitten die niet echt goed zijn voor ieder paard.

Hoi Pellie, kwam het gedrag van je paard niet door de hoeveelheid brok?

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:55

Mijn paard krijgt van stal uit voordroog en voor de rest van mij zoveel mogelijk oud hooi. Die van mij is een luchtzuiger dus daar werd me al helemaal ontraden hem veel kuil te geven. Is veel te zuur voor z'n maag. Ik vindt kuil ook voor koeien, het is veel te zuur voor paarden. En een groot nadeel vindt ik dat je het niet onbeperkt kan geven. Het is dat ze het op de meeste stallen standaard geven, maar ik heb ze toch liever op onbeperkt gewoon hooi.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:59

Mijn paardje krijgt lekker kuil, veel paarden vinden dit veel lekkerder dan hooi en hooi is inderdaad een stuk droger/stoffiger.
Nadeel van kuil is weer dat er meer eiwitten in zitten, maar dat hebben wij weer opgevangen door geen (sport)brok meer te voeren.

Wij hebben op stal echt super goed kuil, ruikt goed, ziet er goed uit, nooit schimmel (en naar wens ook hooi) en dat is een groot verschil met bijv. bermkuil, dat is dan weer absoluut slecht voor paarden!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 11:29

Hooi. Anders wordt hij veel te vet.
Minder ruwvoer vind ik geen optie. Brok krijgt hij al niet veel.

joss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:05

Helaas bestaan er nog veel misverstanden over kuilvoer voor paarden . Nat kuilvoer is te nat ingekuild en ruikt vaak zuur , geloof me hier is de boer ook niet blij mee om het aan zijn koeien te geven!!!! Goed kuilvoer ruikt een beetje zoet en is droog . Hoe stengeliger /groffer het kuilgras is des te minder eiwitten het bevat. De eerste snede in het voorjaar (mei) bevat het meeste eiwit (lekker jong vers gras). Daarna word het steeds minder . Gras wat in juli /augustus is ingekuild bevat echt niet veel eiwitten meer. Hooi is ook alleen maar goed voor paarden als het op de juiste manier gewonnen is .Als het niet helemaal droog word geperst is het hooi na een paar maanden muf en stoffig , en daar kan je weer andere problemen mee krijgen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:16

Tal schreef:
Pellie schreef:
ik heb hem van de brok en kuil afgehaald en op hooi gezet... over.

Hoi Pellie, kwam het gedrag van je paard niet door de hoeveelheid brok?

nee hij heeft in de laatste weken van het voorjaar nog een tijdje op kuil gestaan, omdat hij de wei niet op kon. hij kreeg toen geen brok en het gedrag kwam wel terug. in lichte mate omdat hij maar even op kuil heeft gestaan.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 13:30

Hooi, dat kan ik onbeperkt voeren zonder dat ze teveel eiwitten binnen krijgen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 14:13

Hooi! zonder twijfel. Mijn paard is allergisch voor kuilgras (eiwitten) en krijgt dan echt super dikke benen. Daar is echt de dierenarts 8 dagen lang elke dag voor op stal geweest om haar spuiten te geven, zodat het niet fout af zou lopen. Ook reageert ze er drukker op. Ze krijgt dus als enige paard op stal (nat gemaakt) hooi.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:53

Hooi, omdat Memuska geen kuil eet Ze is nogal kieskeurig, ze lust bv ook geen hooi dat in de plastic gezeten heeft... Ik moet dus telkens weer op zoek naar hooi dat ze lust (want elk hooi is niet lekker), met één pakje proberen en als ze dat lekker vindt koop ik meteen een halve zolder op

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 18:54

Bedankt voor jullie reacties!

Ik vind kuil dus eigenlijk ook voor koeien, tenzij het van dat superdroge is, wat er uit ziet als hooi. Maar ik vind er gewoon teveel nadelen aan zitten, zoals ook het vet worden wat Margreet al zei. Mijn paarden krijgen ook al niet zoveel brok en nog minder geven vind ik geen optie. De jongste vindt kuil ook snel niet lekker en dan gooit ze het haar hele box door. Aan de ene kant ben ik daar blij mee, want dan weet ze kennelijk wel wat niet goed voor haar is. Op een stal waar ik vroeger stond hadden ze een keer bedorven kuil gekregen en allemaal koliek behalve zij omdat ze het niet had gegeten. Bij kuil gaat het ook niet alleen om de eiwitten maar ook om de grote hoeveelheid 'suiker'.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 21:50

Pellie schreef:
gam is een koudbloed en werd winterdag behoorlijk onhandelbaar in het rijden, stuiteren, niet te stoppen en ontzettend druk... ik had écht een nerveus paard en zag ook dat hij niet lekker in zijn vel zat. ik heb hem van de brok en kuil afgehaald en op hooi gezet... over.

Goh, dat doet me deugd om te lezen. Is het paardje van mijn vriendin dus toch niet de enigste die onhandelbaar wordt van kuilgras.
We wijten dit aan het fermentatieproces wat optreed in kuilgras. Hoewel we dit niet kunnen bewijzen, is het wel zo dat ze van het ingepakte hooi geen rare dingen ging doen.
Ik ben van mening dat kuilgras voor paarden bestaat omdat het goedkoper is, eenvoudiger op te slaan en ogenschijnlijk minder risico heeft. Als ik dan echter zie dat er beschimmelde kuil gevoerd wordt, dan heb ik mijn portie wel weer gehad. Hooi dus, ook voor mijn paard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:12

Kuil - mijn paard lustte geen hooi dus dat was simpel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:34

Fitz krijgt kuilgras vanwege de luchtwegen. Maar dat is wel voordroogkuil en niet van dat natte. Dus het lijkt wel erg veel op hooi.
Kodi heb ik op hooi staan, gewoon omdat dat veel goedkoper is

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:42

hooi, omdat ik graag onbeperkt voer en dus een hele berg hooi in de wei gooi om ze bezig te houden(gebrek aan gras ) en ik met hooi minder rekeing hoef te houden met de eiwitten
ook zijn 2 van de 3 eerder te dik dan te mager, en dan zou ik ze op weinig kuil moeten zetten om te voorkomen dat ze echt vet worden

nee doe mij maar hooi
weet precies van welke weilanden mn hooi vandaan komt en t is van superkwaliteit niet dat dorre bruine spul maar gewoon groen/lichtgroen, ruikt lekker en is ook helemaal niet stoffig gelukkig!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:55

Nu nat hooi ivm met hoesten. Hiervoor heeft hij een jaar op kalverenkuil gestaan, dus echt kwaliteitskuil. Sommige paarden kunnen hier niet goed tegen (dikke benen) maar de mijne is er verzot op! Kreeg hij trouwens ook onbeperkt, net als het hooi nu.