Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
OrissE_GipsY schreef:een zwaar bit ( massief ) ligt stiller in de mond, een licht bit daarentegen.. is meer beweegelijk en onprettiger boor het paard... vind ik dan he...
OrissE_GipsY schreef:ik snap niet wat je bit met aanleuning te maken heeft.. dat heeft met heel je manier van rijden te maken, en het niveau van africgting van je paard.... door een ander bit in te hangen wat zwaarder of lichter is krijg je echt geen goede aanleuning hoor....
maar een massief of dus zwaar bit, ligt gewoon stiller on de mond, omdat het zwaarder is, wordt het minder makkelijk van de plaats verschoven...
en bij een hol/licht bit is dit dus erger, omdat dan vaak het bit veel beweegt, het is wel zo doordat het bit lichter is, heeft de ruiter vaak iets minder te zeggen dan met een zwaarder bit.... dit is niet bij alle paarden zo... maar in veel gevallen dus wel... ik vind die holle lichte bitten zowiezo nix, of het nu een water,bus of D trens is.... het blijft prettiger voor het paard om gewoon een bit in te hebben wat een stille ligging heeft...
maar wat betreft je aanleuning zou ik zeggen lekker lessen en niet met bitten gaan rommelen.... daar bereik je vaak niets mee...
OrissE_GipsY schreef:een zwaar bit ( massief ) ligt stiller in de mond, een licht bit daarentegen.. is meer beweegelijk en onprettiger voor het paard... vind ik dan he...
OrissE_GipsY schreef:
en bij een hol/licht bit is dit dus erger, omdat dan vaak het bit veel beweegt, het is wel zo doordat het bit lichter is, heeft de ruiter vaak iets minder te zeggen dan met een zwaarder bit.... dit is niet bij alle paarden zo... maar in veel gevallen dus wel... ik vind die holle lichte bitten zowiezo nix, of het nu een water,bus of D trens is.... het blijft prettiger voor het paard om gewoon een bit in te hebben wat een stille ligging heeft.....