Shetlandvervoer hoe doen jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Shetlandvervoer hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:28

Ik heb een shetlander van ruim 1 jaar oud. Nou ben ik een aantal maanden bezig geweest haar op de trailer te krijgen. Na 5 minuutjes stond ze er al op (ze had er twee keer eerder op gestaan). Ik wilde eigenlijk ook een stukje rijden, maar toen ik de trailer dichtdeed merkte ik al dat ze een beetje zenuwachtig werd. Ik heb het er voor die dag bij gelaten. De volgende dag liep ze zonder aarzelen de trailer in dus de trailer op zich vind ze niet eng.

Ik durf alleen niet zo goed met zo'n kleintje te gaan rijden (heb zelf geen trailer maar had toen een 2 paards geleend dus heb meteen even van de situatie gebruik gemaakt). Ik ben bang dat ze onder de voorste stang doorschiet. Kan ik daar strobalen voorleggen of is dat niet veilig genoeg? En hoe maak ik haar het beste vast. Want als ik haar vast maak waar ik mijn fjord vastmaak is het zo hoog en ben ik bang dat ze zich ophangt ofzo.

Omdat ik het toen niet goed wist hoe ik het op moest lossen ben ik maar niet gaan rijden (zekere voor het onzekere) En aangezien ze zo braaf erop liep wilde ik het niet verpesten.

Iemand tips? (Ze is op de trailer naar mij toegebracht maar hoe ze het toen gedaan hebben weet ik niet meer )

Dennis

Re: Shetlandvervoer hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:32

Mijn shetlanders staan op een gewone grote trailer(1,5 of 2 paards) altijd los. Geen enkel probleem .

In mijn eigen trailer(een 1,5 paards omgebouwd tot 2 shets) staan ze wel netjes vast, maar alles is ook echt op hun hoogte gemaakt.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:36

Los dat durf ik nog niet zo goed met die kleine smurf. Dan kan ze zich gewoon omdraaien. Dus jij hebt wel de stang aan de voorkant laten verlagen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:39

Ik heb de achter en voorstang er uit laten halen. Een tussenschot er in laten zetten en nieuwe(korte) voor en achter stangen laten maken. Als je hem nu open doet lijkt het net een 2 paards trailer maar dan ff kleiner.

Als ze los staan gaan ze altijd achterste voren staan. Waarom? Omdat dat veruit het prettigst reist voor ze!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:45

Oké bedankt. Helaas heb ik zelf geen trailer. Voorlopig gaat dat er ook niet van komen. Ik ben nu benieuwd over mensen die ze vervoeren zonder aanpassingen aan de trailer. (als ik er ooit een koop is het nl. ook de bedoeling dat mijn fjord er nog inkan. En als ik haar nu moet vervoeren is het ook zowat als ik die trailer ga verbouwen )

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:00

ik ken een handelaar die zet zijn shetlanders er ook altijd gewoon los in.. maar omdat jij er nog een andere bij hebt staan lijkt me dit niet zo verstandig ( dat de shet mischien naar de kat van de fjord gaat lopen voordoor ofzo )

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:32

Ik zet mijn shet gewoon vast in de trailer zoals ik ook mijn paarden erin zet.
Ik let wel op dat hij niet teveel wandelruimte heeft, zodat hij zich niet in zijn touw kan draaien, maar met een hooinet voor zijn snufferd blijft hij echt wel op zijn plekje staan
Hij kan gewoon onder de voorste stang door als hij wil, er staat normaal altijd een paard van ruim in de 1,80 meter in, dus die stang zit hoog zat.
Vaak worden zenuwachtige paarden rustiger als je eenmaal gaat rijden met de trailer.