redden van slacht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

juweeltje

redden van slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 12:17

hallo!
Vraagje: Kan je paarden kopen als ze al bij de slacht staan???
Of kan dat dan al niet meer?
En zijn ze dan duur of niet???
xx Witvoetje

Authentic

Re: redden van slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:19

De meeste paarden gaan niet voor niks naar de slacht, ik zou het niet doen, straks heb je een doodziek paard waarvan de eigenaar dacht dat hij uit z'n lijden verlost was. Duur zijn ze meestal niet.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:19

dan zou ik even het andere topic lezen.

Duppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:20

je kunt geloof ik best paarden kopen die bij de slacht staan en de prijs is denk ik gewoon de slachtprijs dat is niet veel dus..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:23

Volgens mij wel, maar ik zal ze dan wel van te voren goed laten keuren door de DA want straks koop je een paard die doodziek is, en niet meer beter kan worden die dus beter af is met de 'dood'. Klinkt hard maar zo is het wel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:25

De meeste paarden staan niet voor niks bij de slacht, maar omdat ze pijn hebben en de eigenaar wil dat het dier uit zn lijden wordt verlost. Vind je het dan verstandig om zo'n dier te 'redden'?

Kijk anders eens op de paardenmarkt daar staan ook genoeg zielige beesten.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:30

ja waarom niet? waarom zou je een paard wat niet goed is niet willen redden?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:31

tuurlijk kun je paarden kopen die al bij de slacht staan maar waarom zou je dat willen? Omdat ze goedkoop zijn? Dan kun je beter geen paard kopen. Als je alleen een paard wilt kopen omdat ie goedkoop is koop dan een barbiepaard.
Vergis je niet in de kosten die erbij kunnen komen, er is al gezegd dat die paarden niet voor niks bij de slacht staan. Tuurlijk staan er ook wel goeie tussen maar kan jij dat zien aan de buitenkant? dan zul je een dierenarts moeten inschakelen en die heeft ook geen rontgenoogjes....en heeft ie die wel dan kost dat vaak meer dan het hele (slacht)paard.
Niet doen, geen goed plan....beter even doorsparen...

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:33

poe hee
als je nou een paard van de slacht koop en die geef je een paar mooie laatste jaren dan vind ik dat je een dierenvriend bent !!!!en dat vinden alle slachtpaarden met mij

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:33

als hij pijn heeft en daardoor niet goed is naar de slacht is gebracht vind ik het geen goed idee

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:37

er zijn er genoeg die geen pijn hebben maar b.v.b de eigenaar moet ze niet meer of de eigenaar komt te overlijden en de paarden moeten weg kom op hee bedenk eens iets waardoor je die paarden kan redden

sammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:45

ik zou gewoon vragen welk paard gewoon goed is maar de meeste paarden gaan er met ziektes heen en als je nou echt een goed paard wil zou ik gewoon die goed is kopen..! want ze brengen ze niet voor niets na de slacht ik vind het ook zielig voor die beesten maar het is toch heb beste voor e als ze heel erg ziek zijn

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:23

ik hoor vaak genoeg dat er paarden naar de slacht gaan die gewoon gezond zijn dus als iemand zo'n paard wil redden dan vind ik dat alleen maar goed!!

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:32

Paarden kun je best bij de slacht kopen, maar zoals iedereen al zegt: de meesten staan er niet voor niets.

Wij hebben twee paarden naar de slacht gebracht en dat met pijn in ons hart gedaan. Aan de buitenkant zagen deze paarden er kerngezond uit, en beiden liepen niet/nauwelijks onregelmatig (terwijl daar wel het probleem zat), als je weinig ervaring had met monsteren zou je niet gezien hebben dat ze niet goed waren.
Dus deze paarden hadden best in de ogen van andere mensen nog 'gezond' kunnen zijn, wat ze echter niet waren.

Wij hebben gezorgd dat we héél zeker wisten dat ze dood waren, omdat we het echt vreselijk hadden gevonden als ze door de achterdeur door iemand 'gered' waren geweest.
Als een van onze paarden nu toch nog ergens op de aardbol zou leven, zou ik dat heel erg naar vinden. Klinkt misschien raar, maar we hebben ze niet voor niets weggebracht. Ik denk dat ze dan met pijn zouden leven en geen plezier er meer in gehad hadden. Misschien hadden deze paarden nog best een jaartje voort gekund, maar dan hadden ze écht pijn gekregen...

Natuurlijk zijn er ook paarden die bij de slacht terecht gekomen zijn waar niks mis mee is, maar ik vind niet dat je daar een paard vandaan moet halen omdat je het 'zielig' vindt. Dan staat heel NL namelijk ook vol met koeien, varkens, kippen, geiten en nog veel meer die ook naar de slacht gaan.

Als je bij de slacht een paard ziet wat echt hét paard voor je lijkt te zijn, kan ik me voorstellen dat je toch de gok wilt wagen. Maar het kan zijn dat je er later (als je je aan het paard gehecht hebt) achter komt dat het dier idd mankementen heeft en pijn. Moet jij er ook nog afscheid van nemen...

Dus de meeste paarden die bij de slacht terecht zijn gekomen doe je er (denk ik) geen plezier mee door ze te 'redden'. Maar goed, de uitzondering bevestigd de regel... En ik geloof best dat er ook gezonde paarden naar de slacht gaan.

En Loveprince, er zijn ook paarden bij de slacht die prachtige laatste jaren hebben gehad. Hercules (zie profiel) is voor ons een paar maanden mishandeld en heeft bij ons een prachtige 4 jaren gehad, ondanks dat hij dampig was (en later bleek ook nog een oud chronische peesblesure)). Dus helemaal niet 'alle slachtpaarden vinden dat met jou'. Er zijn zat paardeneigenaren (ook op bokt) die hardstikke goed voor hun paarden zorgen en ze als ze pijn krijgen of ziek worden naar de slacht brengen. Die paarden hebben dan een prima leven gehad!
En Loveprince, je doet een paard wat pijn heeft er echt geen plezier mee om die nog een paar jaar in een weitje te zetten IMO.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:48

Mijn paard komt van de slacht en heeft €600 gekost. Nadeel: ze heeft een platvoetje waar ze bij 'doorzakt'. Ze heeft er geen pijn van, ze loopt alleen wat anders

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:54

zo'n paard die naar de slacht gaat, gaat daar niet voor niets heen, het kan een gebroken been hebben of onwijs ziek zijn...! dus koop een ander paard, niet van de slacht....!!!! want de eigenaar die hem/haar daarheen gebracht heeft denkt dat hij/zij nu uit zijn/haar lijden verlost is en dan loopt ie nog lijdend door een bakje......het baasje heeft meestal het beste met heem voor en brengt hem niet zomaar naar de slacht!!! en als je op zoek betn naar een paard, kijk dan eerder eens op een paardenmarkt...!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:55

Zou de gok niet nemen om een paard bij de slacht te moeten kopen, of ik moet zeker weten dat iemand er een gezond paard heen brengt maar die kans is er klein.
Een paard wat pijn heeft geef je geen plezier om hem te laten leven en dus pijn te laten lijden.
Je kan ze wel willen redden maar heb je wel eens over de dierenartskosten nagedacht wat kan oplopen als je een paard met gebreken koopt?
En wat als je er na een tijd niet meer mee kan rijden (neem aan dat je dat wilt) maar wel gewoon de volle stalling + alles wat erbij komt moet betalen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:05

loveprince schreef:
poe hee
als je nou een paard van de slacht koop en die geef je een paar mooie laatste jaren dan vind ik dat je een dierenvriend bent !!!!en dat vinden alle slachtpaarden met mij

Nee als zo'n paard pijn heeft ben je geen dierenvriend. Ook niet als je hem een paar laatste jaren geeft en het is heel moeilijk te beoordelen of zo'n paard pijn heeft of iets mankeerd.
Een gezond paard gaat niet zo heel snel naar de slager, het brengt immers meer op om zo'n dier gewoon te verkopen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:54

Ik zou helemaal geen paarden gaan "redden" van de slacht.
Want eigelijk is dat geen redden, maar het verlengen van het lijden van zo'n dier en dat is echt heel zielig.
Zoals voor mij ook al gezegd is.
Zo'n dier gaat er niet voor niets heen. Het leverd niets op.
Ik ken heel veel eigenaren die als het zou moeten door pijn enzo ook hun paard naar de slacht zouden brengen.
Om verschillende redenen. Omdat een spuitje en ophalen heel duur is, of enigzins de kosten die er gemaakt zijn aan het zieke dier te dekken.
Ook zijn er sommige mensen van overtuigd dat een spuitje nog meer lijden met zich meebrengt en dat het dier en tegen gaat vechten en doodsangst uitstaat met spierverslappers enzo. Die denken dat het bij de slacht sneller gaat en die hoeven de slachtprijs niet eens.

Ik heb al veel paarden naar die plek zien gaan en dat waren allemaal doodzieke, ongenezelijke paarden. Hoopjes ellende die zo veel beter af waren.
Niemand doet ze paard daarnaartoe omdat ie het leuk vind.
T is een kwestie van geen andere keus hebben.

Het is zeker geen romatisch pennyverhaaltje waarbij paarden daarvan gered moeten worden.

Als je een paard wil redden. Dan laat je het zijn laatste rustplaats vinden op de eeuwige weiden zonder pijn, zonder mensen die het paard erdoorheen proberen te rijden.

Ik heb zelf bijvoorbeeld een paard met zware atrose gekocht. (niet bij de slacht maar ben vermoedelijk opgelicht).
Ze was gewoon klinisch goedgekeurd.

De pret van een eigen paard was voor mij zeer kort en dan word je met zoiets afschuwelijks geconfronteerd als 16 jarige.
Op dit paard had ik 1 1/2 jaar niet gereden en die zou ik, omdat de pijn erger werd, na het weideseizoen met heel veel pijn in mijn hart, in laten slapen (niet naar de slacht).
Toen ben ik een fysiotherapeute tegen gekomen die haar pijnlijke, verzuurde, vaste spieren heeft behandelt.
Toen is ze zo lekker gaan lopen dat ik er weer op kon rijden.
Ze had geen pijn meer. (bokte en steigerde erop los als ze los stond zo blij was en is) daarna kreeg ze een peesblessure en heb ik besloten niet meer te rijden. (gewoon lekker de wei op i.p.v. op stal staan en blijven stappen met haar waar ze heel depri van werd) nu is ze drachtig en heb ik op die manier heel veel plezier van haar.

Wat ik wil zeggen is dat je pas achter dat sort dingen komt als het te laat is. Je bent gek op zo'n dier en elke keer weer is je hart gebroken.
Die van mij is al 10 keer in 1000 stukken gevallen.
Je moet door. verschrikkelijke beslissingen nemen.
Als het nu een tijd goed gaat ben ik bang dat me iets heel ergs te wachten staat.
Geloof me zo wil je niet leven.
Laatst bijgewerkt door BailyKarlos op 26-08-05 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:59

nouja, er gaan heel veel gezonde (hengst)veulens naar de slacht toch?
dat zijn gewone pony's en paarden, niks mee aan de hand.

bij oudere/ volwassen dieren is het inderdaad uitkijken ja.

maar ja, kan je wel op de markt een paard kopen, die als hij over was gebleven dan ook naar de slager ging (komt best vaak voor), wat is dan het verschil??

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:01

oja en even echt op je vraag gericht:
ik denk niet dat de slager er gedient van is dat er ter plekke, tijdens het werk, (het slachten), iemand komt 'zeuren' om een pony te kopen..
is natuurlijk per persoon verschillend, maar ik wou vroeger ook een zielig schaapje kopen wat al een halve dag bij de slager stond..
maar het mocht niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:15

Maar er zijn toch ook veel paarden die bijvoorbeeld door geldproblemen verwaarloosd worden en bij handelaars ofzo terechtkomen, en een mager of sloom paard wordt niet snel verkocht en dus gaan ze na een tijdje naar de paardenmarkt en vervolgens naar de slacht, zo gaat dat bij veel handelaars.
En zo zijn er ook veel jonge paarden die nog niet eens zijn ingereden en al bij de slacht eindigen.
In deze gevallen zou ik het wel heel mooi vinden als ze nog een kans krijgen!
En ik denk eigenlijk dat de meeste jonge paarden die geslacht worden niet ziek zijn, maar gewoon niet meer gewild, ik geloof het echt niet dat meer dan de helft van jonge paarden aan ziektes en beenproblemen doodgaat, dan zou er toch iets goed mis zijn...

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:37

Ik vind het heel erg gemeen om een ziek beest dat net uit z'n lijden verlost zou worden te kopen het is oneerlijk tegenover het paard en zeker ook tegenover de oude eigenaar!
Als er een stikgezond paard staat wat niets mankeert zou ik zeggen; gewoon doen als je er de tijd voor hebt en het geld.
Idd wat MysticTinker zegt, er zullen vast wel aardig wat gezonde beestjes bij staan die geen kans hebben gekregen of maar niet verkocht werden en zo bij de slacht belandden.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:10

MysticTinker schreef:
Maar er zijn toch ook veel paarden die bijvoorbeeld door geldproblemen verwaarloosd worden en bij handelaars ofzo terechtkomen, en een mager of sloom paard wordt niet snel verkocht en dus gaan ze na een tijdje naar de paardenmarkt en vervolgens naar de slacht, zo gaat dat bij veel handelaars.
En zo zijn er ook veel jonge paarden die nog niet eens zijn ingereden en al bij de slacht eindigen.
In deze gevallen zou ik het wel heel mooi vinden als ze nog een kans krijgen!
En ik denk eigenlijk dat de meeste jonge paarden die geslacht worden niet ziek zijn, maar gewoon niet meer gewild, ik geloof het echt niet dat meer dan de helft van jonge paarden aan ziektes en beenproblemen doodgaat, dan zou er toch iets goed mis zijn...

Zelfs met jonge paarden is het erg opletten.
Door al dat door fokken van vooral sportpaarden krijg je allerlei botziekten.
OCD, atrose, hoefkatrol enz enz.
Ik hoor het erg vaak op me heen dat 3,4,5 jarige moeten worden ingeslapen, omdat het niets meer word met zo'n dier.
Een lang ellendig leven word ze bespaart, gelukkig!

Zo ook een paard dat bij ons op stal heeft gestaan.
Die was net 6 jaar en zijn hele rug en achterbenen waren naar de kl*te! Op de foto leek het dier wel 25.
De dagen voordat hij een afspraak had om ingeslapen te worden was hij zo zwaar aan de verdovende middelen om de pijn enigzins te onderdrukken dat hij wel dronken leek.
Dus vergis je niet!

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:16

natuurlijk zijn het niet alleen maar botziekten, maar peesblessures zijn ook een groot probleem!
Jonge dieren die een been of iets anders breken.

Rare afwijkingen. Vergroeiingen. enz.

Mijn advies is koop een gezond dier en geef die de tijd van zijn leven.
Dan ben je echt goed bezig.