2jarige alleen op hooi???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

appie_rulez

2jarige alleen op hooi???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 10:26

weet niet waar dit thuishoort dus plaats het maar even hier.
als dit niet goed is dan hoor ik het wel

ik ken dus een 2,5 jarig paard wat alleen in de ochtend en in de avond hooi krijgt ( 1 plakje) en verder totaal geen brok of iets dergelijks.

ik ben van mening dat dit niet kan, vooral omdat een ander paard (dezelfde eigenaar) van 3 jaar wel brokken en ruim hooi krijgt.
staan tegenover elkaar op stal. en de 2jarige ziet het voer wel voorbij komen maar krijgt niks

nu wil ik graag wat meningen hierover van bokkers horen.
kennen jullie meer paarden waar dit bij gebeurd of iets dergelijks?

o, ja... de paarden komen eens in de 3 dagen een half uurtje aan de stapmolen en verder niets.

_Nann_

Re: 2jarige alleen op hooi???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:29

gewoon brok voeren.... al is het maar een klein beetje... het is idd zielig wat je zegt dat die ander wel krijgt enzo.... en misschien heeft hij het niet eens zo heel erg nodig, maar t gaat om het id dat hij ook wat krijgt, maar ik ben wel van mening dat hij die 2,5 jarige beterkuil kan voeren.... zit meer in, en hij moet toch nog groeien...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:31

Ik vind het niet kunnen. Zeker omdat ie nog moet groeien, en verder hoort zo'n jong ding natuurlijk niet alleen in een stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:33

als het hele goed kwaliteit hooi is met kruiden etc erin. dan zou dit haast voldoende moeten zijn.

maar om eventuele tekorten toch voor te blijven zou ik dit dier een half schepje basisbrok er bij gaan voeren.

komen ze verder helemaal niet buiten? wel jammer, want van beweging worden ze gezond!

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 10:43

ik haal die 2jarige er nu een aantal uur per dag uit om haar op het land te zetten, maar ze is wel erg afgevallen vanaf dat ze van het land af zijn gekomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:45

appie_rulez schreef:
ik haal die 2jarige er nu een aantal uur per dag uit om haar op het land te zetten, maar ze is wel erg afgevallen vanaf dat ze van het land af zijn gekomen.

Dat zal best ja, maar wel goed dat je dat in ieder geval doet!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:57

Eigenlijk moet die 2 jarige lekker de hele dag in de weide kunnen spelen.
Maar vind het al goed dat je het een paar uur per dag voor elkaar hebt gekregen.

Ik vind alleen hooi ook te weing voeding misschien kun je dat veulen bijvoeren met wat vitamine supplementen en dat door een handje brok heen zodat dat veulen ook het idee krijgt dat die niet word overgeslagen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:59

Ik vind het trouwens wel erg weinig hooi sowieso... mijn 2-jarige krijgt voor de nacht alleen al vaak 2 plakken hooi...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:27

Je kent dat paard, maar het is dus niet van jou. Waarom vraag je dan niet waarom het alleen hooi krijgt en waarom zo weinig?

Ik vond vroeger twee fjordjes zo zielig die op een kale wei stonden. Bleek dat die daar met opzet stonden omdat ze op dieet stonden om niet hoefbevangen te raken....

Kan natuurlijk dat het paard wat jij kent ook ook dierenarts advies op dat dieet staat!
Ik zou zeggen, gewoon vragen aan de eigenaar.

De kwaliteit van het hooi is heel belangrijk. In goed hooi zit hetzelfde aan voedingswaarde als brok.
Verder zegt 1 plak ook niks. In een stevig geperste baal weegt 1 plak meer dan in een los geperste baal. Je zou het moeten wegen om te weten hoeveeel hij echt krijt.

Oh, en 1 plak van een zo´n hele grote baal die ze tegenwoordig ook wel hebebn, is weer een heel ander verhaal....

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 12:44

ik ken het paard (heel goed zelfs) en de eigenaar ook.
reden van geen brok... niet nodig... zeggen zij.
maar het dier valt onwijs af!!

dit dier is van mij geweest dus ik ken haar heel erg goed. en weet ook echt wel wat ze wel of niet nodig heeft!!

het is echt een banketstaaf beetje hooi wat ze krijgt.
maar goed...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:13

Een paard kan echt wel leven op alleen hooi, tis zelfs beter.

Maar dan moet ie wel genoeg hooi krijgen, en 2 plakjes vindt ik niet genoeg (als het teminste om kleine balen gaat?, 2 plakken van die grote balen moet ie wel van kunnen leven). Ook vindt ik dat een 2 jarige niet op stal hoort (geen enkel paard trouwens)

Mijn 3 jarige bereden paard leeft ook alleen op hooi hoor, en die moet 5x per week werken. Mager is ze absoluut niet. Maar zij heeft bergen hooi.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:27

onze jaarling krijgt zelfs al brok( 2 kilo per dag ). + hooi ( 4 plakjes per dag )..
Maar ik vind dat jonge paarden ( zonder beweging verder )ook alleen op hooi kunnen leven hoor maar dan wel zat hooi. Ik ken ook iemand die zijn 2 jarige alleen hooi geeft ( als hij ziet dat het op is krijgt hij weer nieuwe )