Join-up bij een open dag ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rafaela

Join-up bij een open dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:57

Heey, ik weet niet zeker of het hier hoort, maar goed,

wij hebben in oktober open dag op onze manege.maar ik denk eraan dat het miss. wel leuk is om een demonstratie over de join-up te geven, maar is dat wel een goed/leuk idee, en zouden mensen die op de open dag komen daarvoor geintresseerd zijn, ook omdat het, met name parelli, NH enz steeds meer bekend begint te worden en het er toch wel bij hoort vind ik.
Maar wat zouden jullie daarvan vinden ?

Groetjes Rafaela

edit = beetje aangepast

pippie123

Re: Join-up bij een open dag ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:18

Wat is een join-up? ik heb daar namelijk helemaal geen verstand van maar je leest er steeds meer over en het lijkt me wel interesant!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:27

Rafaela schreef:
Heey, ik weet niet zeker of het hier hoort, maar goed,

wij hebben in oktober open dag op onze manege.maar ik denk eraan dat het miss. wel leuk is om een demonstratie over de join-up te geven, maar is dat wel een goed/leuk idee, en zouden mensen die op de open dag komen daarvoor geintresseerd zijn, ook omdat het, met name parelli, NH enz steeds meer bekend begint te worden en het er toch wel bij hoort vind ik.
Maar wat zouden jullie daarvan vinden ?

Groetjes Rafaela

edit = beetje aangepast

Pardon?? Het hoort er niet bij, het is een middel wat iemand ooit heeft bedacht en wat soms wel wil werken. Het werkt echter alleen in handen van een kundig persoon. Dat is dus niet iets om aan jan-en-alleman te laten zien. Don't-try-this-at-home wordt meestal niet begrepen................

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:52

dreamstables geeft gratis domonstraties gloof ik maar ik zou zeker niet zomaar een join-up doen als je er geen verstand van heb. want dan denen die andere mensen die daar dan komen(leuk ga ik ook eens proberen) maar als jij er verstand van heb kan je het wel doen maar dan wel met veel info der over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 23:40

Kun je rustig doen. Natural Horsemanship is helemaal 'HOT' op het moment, dus er zullen vast genoeg geinteresseerden zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:03

Een join-up zou ik nooit laten zien op een open dag, je moet maar net een paard hebben die op dat moment een join-up nodig heeft en het zo maar doen met een paard zou ik echt nooit doen, ik denk dat je ook niemand zal vinden die het voor je wil demonstreren.

Mijn paard heeft bij z'n eerste Parelli-sessie een join up nodig gehad, helaas...... ik baalde er enorm van. Gelukkig was er een deskundig persoon bij die het helemaal tot het eindel op een goede manier kon af kon maken.

Nooit doen op een open dag dus, laat liever iemand een Parelli demo geven met uitleg, er zijn genoeg mensen die level 2 hebben en leuke dingen kunnen laten zien!

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:02

Kan iemand mij uitleggen wat een join-up is? dat is ongeveer het enige op het paarden gebied waar ik geen verstand van heb!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:32

Japp schreef:
Kan iemand mij uitleggen wat een join-up is? dat is ongeveer het enige op het paarden gebied waar ik geen verstand van heb!

Het paard "wegsturen" tot hij aangeeft dat jij de baas bent. Voor dominante paarden kan het dé oplossing zijn, maar voor "gewone" paarden kan het een emotionele dreun zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:36

Japp schreef:

Laat dat ook maar zo. Je mist er niet zoveel aan. Er zijn ruim voldoende andere en vaak betere manieren om met minder risico hetzelfde te bereiken.

Die mensen die je wel eens hoort zeggen: ik heb gisteren een join-up gedaan met mijn paard. Die weten niet eens wat een join-up is en hebben veelal niet veel meer gedaan dan hun paard los "gelongeerd", hetgeen iets wezenlijks anders is.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:40

Niet waar, een join up is een soort Communicatie met je paard zoals ze dat in het wild doen. De alfamerrie ( leider) laat zo zien dat het paard iets fout heeft gedaan en gooit hem uit de kudde , ( wat dus de dood betekend voor een paard) Hij mag pas terug als hij laat merken dat hij zijn fout inziet en terug wil naar de groep. Dus de join up is een nabootsing van dit. Ik vind persoonlijk dat het een goede methode is voor het inrijden van een paard ik heb liever een paard die graag voor je wil werken dan een paard die voor je werk omdat hij bang van je is .

Maar ik ben het er wel mee eens dat je dit niet zomaar kan doen zonder proffesionele hulp

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:42

goed geformuleeerd ikke, ik zat al te piekeren hoe ik het op zou schrijven, maar beter dan jij kan ik het niet!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:27

Saskia_ schreef:
Niet waar, een join up is een soort Communicatie met je paard zoals ze dat in het wild doen. De alfamerrie ( leider) laat zo zien dat het paard iets fout heeft gedaan en gooit hem uit de kudde , ( wat dus de dood betekend voor een paard) Hij mag pas terug als hij laat merken dat hij zijn fout inziet en terug wil naar de groep. Dus de join up is een nabootsing van dit. Ik vind persoonlijk dat het een goede methode is voor het inrijden van een paard ik heb liever een paard die graag voor je wil werken dan een paard die voor je werk omdat hij bang van je is .

Maar ik ben het er wel mee eens dat je dit niet zomaar kan doen zonder proffesionele hulp

Ik hoef mijn paard niet uit de kudde te gooien, ik heb hem gewoon opgevoed. Flauwekul dus en mentaal zeker niet ongevaarlijk voor een paard. Als jij gaat join-uppen met mijn paard, kun je hem beter meteen naar de slager brengen. Dit paard zou je kompleet over de zeik jagen met een join-up. Juist door een join-up loop je het risico dat een paard bang voor je wordt.
ik heb voldoende aan een vliegenmepper om een vlieg dood te slaan, daar hoef ik geen kanon voor in te zetten.