hou oud beginnen met beetje longeren en poetsen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miranda1983

hou oud beginnen met beetje longeren en poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:08

hey,

ik ga morgen naar 2 pony´s kijken van 2 jaar. (misschien iets ouder dat wee itk nog niet)

er stond in de advertentie dat je ze kon poetsen longeren .. en lekker knuffelen.

maar nou zijn de meningen beetje verdeelt over het beleren(longeren en poetsen) van een pony. welke leeftijd je daarmee het beste mee kan beginnen

is het te jong om een 2 jarig pony al een beetje te longeren. alleen met halster? geen poes pas eraan.

ikzelf zou zeggen als je rustig aan doet en niet al te lang dat het wel kan en misschien ook wel goed is.

ik wou ff weten wat jullie vinden?

groetjes miranda

paardjuh

Re: hou oud beginnen met beetje longeren en poetsen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:11

ik hebd e mening al gegeven via msn vanmiddag

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:12

Hebben die ponys wel als veulen op de wei gestaan dan? Nouja, ik vind dat poetsen altijd wel kan . En longeren vanaf 2.5jaar, en dan 1x in de maand ofzo!

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:16

ik zou het niet weten. ga er morgen voor de 1ste keer kijken. en als hun het willen kan ik er natuurlijk niet tegen in gaan...maar ik hoor morgen dus hoe of wat...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:29

miranda1983 schreef:
ik zou het niet weten. ga er morgen voor de 1ste keer kijken. en als hun het willen kan ik er natuurlijk niet tegen in gaan...maar ik hoor morgen dus hoe of wat...

Eigenaren willen graag dat verzorgers doen wat hun het beste lijkt dus als jij daar wil komen verzorgen zou ik er niet tegen in gaan.

Maar er bestaat ook nog zo iets als eigen verantwoordelijkheidsgevoel.
Wil jij op je geweten hebben dat je er aan mee werkt om 2 pony's te verpesten? 2 jaar vind ik te jong om te longeren. poetsen kan wel.

Tip om schuldgevoel te vermijden zeg bij jezelf Als ik het niet ga doen gaat een andere verzorgster het wel doen. Dan kan ik het net zo goed doen en uiteindelijk is de eigenaar verantwoordelijk voor de pony's

Het is maar net waar jij mee kan leven

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:32

Zo af en toe longeren vind ik geen kwaad kunnen, als het maar niet dagelijks is en niet te belastend en te lang. Poetsen is al helemaal geen probleem, leren stilstaan, leren voetjes geven, leren vaststaan, alleen maar goed om te leren.
Daarnaast lekker wandelen en bekend maken met verkeer, genoeg te doen met een twee jarige!
Veel succes morgen en laat het even weten!

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:58

ok.

ik zou het er met de eigenaresse over hebben al ik ze gaan doen.

maarw at is af en toe longeren? 1 x in de week??? of ...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:40

poetsen en wandelen enz: ik vind dat dit al vanaf klein veulen kan. zeker het poetsen. gewoon spelenderwijs een beetje oefenen!
longeren: vanaf minstens 2.5 jaar, maar ik zou het zelf pas doen als ze echt bijna 3 zijn. longeren is een zware eenzijdige belasting, ook zonder poespas eraan!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:50

Ik ben zelf van mening om met 3 jaar pas te beginnen met longeren of iets in de zin van WERKEN.
Ik vind dat die jonge paarden lekker mogen genieten van hun jeugd ze kunnen hun hele leven nog werken.

poetsen kan natuurlijk wel al vind ik dat je dat ook niet te vaak moet doen en ze lekker in weide groot laten worden. (liefst in een groep).

Maar dit is mijn mening er zijn genoeg mensen die hier heel anders over denken.. maar luister vooral naar je eigen hartje wat voor jou goed aanvoelt.

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:10

ja ok. maar de eigenaresse wil dus dat je regelmatig komt. en ik heb ook zoiets de 1 doet het als het paardje 2 is de ander pas met 3 jaar.

kan natuurlijk wel vragen is het net eenbeetje jong enz.
als zijn dan zegt het kan wel tja wat kan ik anders doen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:15

miranda1983 schreef:
ja ok. maar de eigenaresse wil dus dat je regelmatig komt. en ik heb ook zoiets de 1 doet het als het paardje 2 is de ander pas met 3 jaar.

kan natuurlijk wel vragen is het net eenbeetje jong enz.
als zijn dan zegt het kan wel tja wat kan ik anders doen.

als de eigenaar wilt dat je nu gaat beginnen en jou gevoel vind dat ook dan zou ik het doen....
maar luister goed naar je eigen gevoel..of je je zelf er prettig bij voelt

miranda1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:26

ok. en misschien zijn ze al wel 2.5 jaar. en mocht ik merken dat het nog te zwaar voor ze is kan ik dat natuurlijk altijd zeggen tegen haar en dan alleen lekker poetsen..
en wandelen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:45

Kijk naar het paard zelf: Is ie al redelijk volgroeid, geestelijk en lichamelijk, dan kan je vanaf zo'n 2-2,5 rustig gaan longeren. Rustig in de zin van maximaal eens per week, een kwartiertje. Eerst maar eens de leeftijd afwachten.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:11

Nou ik verzorg ook 2 nu ondertussen al bijna 2,5 jaar die man ziet het liefste dat ik er op rijd bij wijze van spreken maar ik ben nu pas begonnen om 1 te longeren dit is nog niet eens 5 min alleen in stap en 1 x in de 3 weken meestal licht aan het weer!!!