hoefbevangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

helene16

hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 19:57

[quote="helene16"]hallo ik heb een vraag ....

ik heb een verzorg pony en die is heel erg hoefbevangen geweest....

hoorde we vandaag hij liep al heel lang niet goed en ze konden telkens nix vinden ...

nu we te horen hebben gekregen dat hij duz heel erg hoefbevangen is geweest en hij nooit meer beter gaat lopen ...

weten we niet echt wat we moeten doen ...

hij loopt echt heel slecht en ik denk ook dat hij pijn heeft terwijl de hoefsnmid zegt van niet ...

wat moet ik doen ...???

alvast bedankt

ellepel

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:15

moeilijk he?

je weet wel hoe je er verder voor moet zorgen dat het niet erger word?
denk dat als de pony verder nog vrolijk is, goed eet en interesse toont in dingen om hem heen dat hij zich nog wel goed voelt..

moeilijk lopen hoeft niet meteen te betekenen dat het dier dan afgemaakt hoeft te worden.
ligt er precies aan hoe het dier zich verder voelt....
jij kent je diertje zelf het beste, zodra je denkt dat hij zich niet lekker meer voelt...

tja...dan zul je een beslissing moeten maken of je hem nog verder wilt laten leven...

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:54

Hee Helene! Arme Rocky
Ik denk dat ze vooral wil weten wat ze nu nog wel met dat beestje kan en mag doen...
Mag hij nog op de wei? Mag er nog mee gewerkt worden? Wat moet je absoluut niet doen?
Die pony staat namelijk op dezelfde stal als mijn paard. Ik heb geen antwoorden voor haar en zei toen dat ze het wel op bokt kan vragen.

helene16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:59

ja zeker arme rocky...
en kan hij nog wel dag en nacht op het land...
hij staat nu binne kan hij weer naar buiten ...?
gr

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:05

Hoi Helene,

Mijn shet is al vanaf z'n 2e jaar (bij vorige eigenaar) hoefbevangen. Elk jaar weer. Nu is hij 24 en als ik heel goed oplet krijg ik hem zonder bevangenheid de zomer door. Zorg in ieder geval dat je pony zo weinig mogelijk eiwitten binnen krijgt. Vers gras is funnest. Onze shet is nooit beleerd geweest en zoals hij nu loopt zou ik dat ook nooit gewild hebben. Ik zeg niet dat hij continu pijn heeft, maar arbeid zal het er niet beter op maken. Ook mijn hoefsmid zegt dat ik me niet zo'n zorgen moet maken en dat het er voor zijn situatie nog helemaal niet zo verkeerd is (alhoewel ik elke zomer me weer zorgen maak of Bonno het wel gaat redden). In de winter bokt, rent en gekt hij alsof hij een veulentje is. Daaraan zie ik dan toch dat hij wel degelijk plezier in z'n leven heeft (alhoewel hij in de zomer baalt dat hij niet de wei op mag). Bonno staat in een kleine, hele kale wei en mag pas weer in de grote wei als het gras gestopt is met groeien.
En.... denk er aan... niet bezuinigen op de hoefsmid. Goede hoeven is van levensbelang voor je pony! Succes. Als je nog vragen hebt pm me maar!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:42

mijn pony marco is ook al een paar keer hoefbevangen geweest. ik ben nu net weer op hem aan het rijden sinds zijn hoefbevangenheid. nu had marco deze keer ook vlink pech want hij had eerst een ontsteking in zn hoef waardoor hij er vanaf mei helemaal uit lag kwa rijden en hij zag het zelf ook allemaal niet meer zitten enz.. toen dat eruit was werd hij hoefbevangen.. er is eigenlijk niets tegen te doen volgens de dierenarts, je kan verschillende en vaak dure dierenartsen laten komen en krijgt ie en prik hier en een prik daar en dat helpt vaakt niets!! de dierenarts had een pijnstillerkuur voorgeschreven zodat hij wat minder pijn zou hebben.. maar het ging maar niet over, het werd misschien wel erger! toen hebben we de dierenarts weer opgebeld en die kwam uit bij het voer. marco kreeg altijd veel voer (sochtends een emmer wortels, smiddags hooi, savonds een emmer wortels, een kilo krachtvoer en hooi) nu is marco overgegaan op sochtends een beetje wortels (bodempje van de emmer) en zoveel hooi als hij maar wil en savonds ook weer een beetje wortels, hij krijgt nu als hij gereden heeft maar een klein handje krachtvoer, meer krijgt hij niet! en hij staat natuurlijk de hele dag op het zand want gras mag hij echt niet! (afentoe een hapje maar verder niet!) sinds dat hij op dit dieet staat gaat het heel goed hij voelde zich al snel weer wat beterder en ik was toen begonnen met lopen en nu ben ik er gister weer voor de 4de keer opgestapt! gaat perfect, hij is weer lekker druk en gek

Dus het advies van de dierenarts is gewoon weinigvoer, zodat hij ook niet veel eiwitten ofzo binnen kan krijgen. maar hoefbevangenheid ligt echt niet alleen aan eiwitten (dat speelt natuurlijk wel de grootste rol). dus er is zeker nog niets verloren met je pony hoor! als hij er weer boven op is met weinig voer en veel aandacht dan kun je gewoon weer rustig op hem beginnen te rijden en later gewoon weer intensief hoor! niets aan de hand je moet alleen wel weten dat hij nooit meer zo soepel gaat lopen als eerst! maar hij is zeker niet onrijdbaar hoor!

Ik hoop dat je nog wat aan me berichtje hebt! voor meer vragen kun je me altijd pben of gewoon in dit topic vragen hoor! geen probleem, ik weet hoe erg het is (dit is namelijk niet de eerste keer van marco, en we hebben nog een paar pony's gehad die er erg gevoelig voor waren)

KinkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:45

Geen krachtvoer geven, alleen hooi voeren en in een paddock zetten. Daarnaast ervoor zorgen dat zn hoeven in de juiste stand worden bekapt. Kijk voor duidelijke voorbeelden eens op
www.natuurlijkbekappen.nl
Succes!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 09:52

Kinke schreef:
Geen krachtvoer geven, alleen hooi voeren en in een paddock zetten. Daarnaast ervoor zorgen dat zn hoeven in de juiste stand worden bekapt. Kijk voor duidelijke voorbeelden eens op
www.natuurlijkbekappen.nl
Succes!

ik heb mijn pony ook op natuurlijk bekappen staan
alleen weet ik niet of dit wel werkt en of ik er mee door blijf gaan...
ik vind het namelijk allemaal een beetje raar, die hoefsmid was vrijdag geweest en maandag kwam de dierenarts en je zag toen meteen dat het hoefbevangen was! en je ga mij niet wijs maken dat dat even in die paar dagen zo is komen opzetten! dat moet hij gezien hebben hoe dan ook... en zo zijn er nog een paar dingen die ik niet zo super vind maar dat licht denk ik meer aan de persoon zelf

alleen je hoort heel veel verschillende verhalen over dat natuurlijk bekappen! volgens de een is het super en volgens de ander is het heel slecht. zo zei de hoefsmid van me instructrice ook dat het niet goed was omdat je eigenlijk de stand van je pony verander en dat kan nooit goed zijn! (dit was echt zijn mening en hij zei het niet zodat ze op natuurlijk bekappen over zou gaan want dat was ze namelijk toch niet van plan)
maar van andere hoor je juist dat het helemaal geweldig is en dat ze niets anders meer willen, hij loopt perfect en kan zelfs over de weg enz..

KinkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:12

Je pony kan zeker in een paar dagen bevangen raken hoor. Die van mij werd op zaterdag bekapt en beslagen, dinsdag was het helemaal mis en op vrijdag stond ze in de kliniek (heeft ze een week gestaan).
Laten we maar niet gaan discussieren over stand veranderingen enzo (daar zijn al genoeg verhitte discussies over geweest)
Maar als ik zelf de kost moest verdienen als hoefsmid zou ik ook zeggen dat het helemaal niks is

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 10:17

ja maar kijk het was echt donkerrood die plekken en hij liep al niet goed daarvoor... dus dan moet hij er al last van gehad hebben (dus het is niet zo dat het echt opeens mis was dat hij slecht liep)
en over die hoefsmid die gaf gewoon zn mening over wat hij er van vind en ik denk dat daar ook wel een kern van waarheid in zit maarja natuurlijk denkt iedereen er anders over he ik ga voorlopig nog wel even door met natuurlijk bekappen denk ik maar ja als die hoefsmid met alles blijft bemoeien dan weet ik het nog neit
hij zei namelijk dat marco naar de tandarts moet omdat je kon zien aan zn hoeven dat hij niet goed at.. nou maak mij niet wijs dat marco last heeft van zn tanden want hij eet zn wortels zo op (toen kreeg hij nog 2x per dag een hele emmer!)

helene16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 15:03

hoiii...!!!
ik heb hem nu nog buiten staan het gras is heel kort en het si een klein stukkie (20 meter (lengte) en 15 meter (dik)...
de baas van de stallen zegt dat hij gewoon buiten kan blijven staan want zijn land word niet met kunstmest bestreid ofzo ...
ik heb hem 10 weken op zand gezet hielp duz niet ...
hij was op donderdag bekapt en op zondag liep hij slecht ...
we willen hem op ijzers zetten met zooltjes erin goed idee...???
ik hoorde dat als de hoefsmid het ken zien (dat hij bevangen is geweest) dan moet de veearst het ook zien maar de veearts zag het duz niet ...
vorig jaar had hij dat jackopskruitkruit gegeten we d8ten dat hij het weer had gegeten maar nix te vinden moet ik hem nog een keer na laten kijken door de veearst...?

KinkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:44

Of je een bevangen paard op kort gras moet zetten...daar verschillen de meningen ook over.
IJzers met zooltjes geven meestal direct resultaat, maar dat is symptoombestrijding. Ik begrijp dat het dier bevangen is geweest en nu niet meer is? Als hij dan nu nog slecht loopt heb je kans dat het hoefbeen is verzakt, rontgenfoto's kunnen dit eenvoudig vaststellen. Of je daarna het traditionele pad van ijzers of van "natuurlijk" bekappen volgt is je eigen keuze. Wel zou ik me flink inlezen in de materie zodat je een gedegen keuze kunt maken.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:48

helene16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 16:35

onze hoefsmid zegt dat foto's onzin is je weet nu wat hij heeft zegt ie en over een halfjaar komt er een witte streep op en dan weet je het zeker en ja je ken gewoon dingen met hem doen gewoon ej ogen dicht knijpen nou dat doen we duz niet he ... ik wist er dus niet zo veel over vandaar al deze vragen...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:19

@ helene16: ik zou je pony toch van het gras halen hoor! zelfs een klein beetje gras kan het alweer veroorzaken! en het komt niet alleen door de eiwit maar ook door een andere stof in gras, die stof wordt juist veel aangemaakt in gras wat niet de tijd krijgt om te groeien (het wordt snel weer opgegeten)
en een vraagje: wat voor je je pony?
en hoe lang is het geleden dat hij bevangen raakte en is hij dat nu n og steeds?

even deze vragen als je hier antwoord op geef dan weet ik wat meer en kan ik je misschien helpen
hoefbevangen is echt heel erg rot! maarja je kunt er niet veel aan doen

helene16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 11:59

hooi en elke dag een appeltje want hij is nu aan de dikke kant ...
even weer wat kilo's eraf...
ik gaf hem altijd muzlie...
het is nu 3 maanden geleden dat hij bevangen is geraakt en loopt nu niet meer goed of hij het nu nog heb weet ik niet ...
moet ik hem nu van het land af halen dus...???
het gras is wel heel kort hoor... en hij staat met een ander paard op het land en dat land is niet zo groot ...
maar als hij op het gras loop loopt hij niet lkkr maar als ik met hem over de stenen loop is het heel erg laast liep hij op 3 benen ...:S:(
en hij gaat telkens door zijn voor benen heen dan is het rechts en dan is het weer links ...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:39

ja ik zou hem als ik jou was gewoon van het gras halen en kijken of dat helpt! wat je hem voer is goed, dat moet je vol blijven houden
geen muslie meer! daar zitte ook weer eiwitten in (marco kreeg dat eerst ook en sinds ie ut niet meer krijgt gaat het beter)
en geef hem maar gewoon een tijdje rust en dan verder kijken....
hoe loopt ie eigenlijk op het zand?

helene16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 13:46

soms hele korte passen (achter loopt hij altijd kort) en voor ook heel erg gestrekt...
ik heb hem sins hij niet goed loopt geen muslie meer gegeven...
hij heeft 1 maand alleen maar hooi gehad en op zand gestaan hielp ook niet ...