Dilemma stal!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Dilemma stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 17:53

Ik sta sinds begin dit jaar op een hele leuke en gezellige stal. De laatste 3 maanden begin ik me heel erg aan dingen te ergeren. De paarden worden veel te dun (overal kan je de ribben tellen). Het lijkt net of ze ineens veel zuiniger zijn geworden met alle dingen. Zo worden ze nu ineens maar 1 keer in de week uitgemest en iedere avond opgestrooid (lees 1 á 2 plakjes stro dus veel te weinig). Vroeger werden ze altijd 2 keer in de week helemaal leeggeschept en iedere dag opgestrooid. Ook met eten krijgen ze echt bijna niks. Ik kom er achter dat hij maar een kilo bix krijgt per dag, dit heeft hij dan niet nodig maar hij krijgt ook maar 3 kleine plakjes hooi per dag. Heb vandaag met de staleigenaar gepraat maar er is niet echt iets verandert. Hij zegt dat ik maismeel moet gaan voeren dat dat helpt maar naar mijn idee kunnen ze beter wat meer hooi krijgen zodat ze zich niet vervelen. Hiervoor betaal ik 125 euro per maand.
Toen ik op vakantie was heb ik hem een maand op een wei bij een boertje gehad en daar is hij niet veel dikker geworden. Hij stond er dag en nacht op. Nu zegt staleigenaar: Je had hem net zo goed op stal laten staan, hij is toch niet dikker geworden. Dit vind ik dan ook weer zo'n raar antwoord.

Ik heb nu dus de mogelijkheid om hem zelf bij te gaan voeren maar ik vind hooi toch veel belangrijker en daar kan ik zelf niet aan komen, is ook een beetje raar als ik mijn eigen balen hooi mee moet nemen.

Ik kan ook naar een andere stal gaan wat wel veel verder fietsen is. Je moet daar zelf uitmesten wel onbeperkt stro. Het is een kleine pensionstal en er is een kleine bak waar je kan losgooien, longeren en evt in kan rijden. Ze krijgen gewoon genoeg voer en meer hooi dan 3 kleine plakjes per dag. Dit kost me 160 euro per maand maar hier is geen bak bij, wel kan ik op 5 minuten stapafstand van een rijvereniging lid worden voor 90 euro per jaar en dan kan hij daar 's zomers op het land voor 220 euro voor een half jaar. Gemiddeld per maand is dit veel goedkoper.

Waar ik alleen bang voor ben is dat ik het daar absoluut niet naar mijn zin ga krijgen, dat het wel zwaar voor mij is omdat het stuk verder fietsen is (alhoewel ik over een half jaartje een brommer heb). Ik zit daarbij ook nog in de 4e klas VWO waar ik ook nog aan moet denken. Het liefst verhuis ik hem er meteen naar toe want hij heeft zowieso heel erg veel stress, kijkt heel raar uit zijn ogen (gestresst) en hij stuurt zijn staart weer heel erg. Ik ben ook gewoon bang dat ik weer voor een verkeerde stal kies.

Ik zeg misschien alles een beetje door elkaar maar wat zouden jullie doen in mijn situatie?

crazycactus

Re: Dilemma stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:57

Ik zou hem lekker daar weghalen, of jij het op de nieuwe stal minder naar je zin zou hebben is van ondergeschikt belang.
1kg biks en 3 kleine plakjes.... idiooterie daar houd je geen groot paard mee in leven... (nou ja net... )

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:11

Tja, lastig! Staan er nog meer paarden bij jullie op stal ; dan zijn zij vast ook niet tevreden. Zou het even met hen bespreken en dan de punten allemaal opschrijven en een gesprekje aangaan met de eigenaar. Het is natuurlijk wel raar dat ze opeens veel minder krijgen voor hetzelfde geld. Als hij krap zit, en je hebt het er verder naar je zin - kunnen jullie ook voorstellen dat jullie bijv. 25 euro extra gaan betalen en dan zelf hooi mogen pakken + 2 plakjes stro extra per dag en wat uitmesten. Als het dan weer leuk wordt op stal ben je alsnog goedkoper uit dan dat je gaat verkassen. Ontwormen jullie alle paarden tegelijk met de juiste spuiten? Dat is wel heel belangrijk nl.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:25

beetje flauw antwoord want de stal eigenaar is verplicht om je paard voldoende te voeren.

is toch wettelijk zo? iedereen moet zo goed mogelijk voor zijn of haar dier zorgen, nou jij betaald hem daarvoor dus daarvoor mag je verwachten dat hij genoeg krijgt.

vertel hem dus dat hij meer hooi moet, want dat is hij verplicht je betaald ervoor.

punt uit..

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:30

je kan ook aan de stalbaas vragen of hij je paardje meer hooi en stro wil geven omdat hij te dun wordt en de stal gewoon amper wordt opgestrooit, en dan zou je evt. zelf nog wat musli of iets dergelijks kunnen bij voeren.

strooi je paard op em laat de eigenaar naar je stal kijken .. vind u dit genoeg voor de hele nacht?? ja ? oke........
dna ga jij lekker naar die andere stal kijken , waar ej paard wel goed wordt verzorgt

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:46

Als je zoveel twijfelt, zou ik hem weghalen. Zeker als hij zo mager is en stress heeft. Een paard moet een fijne opgestrooide stal hebben en genoeg te eten. Zo niet, dan ergans anders heen.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:19

Hou op over stalproblemen, dat gezemel heb ik ook meer dan voldoende ervaring mee, en overal is wel weer wat. Maar het laatste stukje uit je verhaal, waar jij de gemoedstoestand van je paard omschreef, maakte het voor mij duidelijk. Ook je paard heeft het daar niet meer naar zijn zin, kennelijk is de sfeer daar toch veranderd. Ik heb het al een paard keer met mijn paard meegemaakt, mijn zusje met de hare, ik herken het gedrach wat jij omschrijft meteen. Als ik jou was zou ik toch iets anders zoeken, okal is het verder reizen, als het minder stess opleverd hou je er toch meer energie aan over, want dit sloopt ook

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 19:55

Ik vind het zelf ook heel raar dat ik niet gewoon wegga maar ik ben bang dat ik gewoon weer te hard van stapel loop (had bij dit wel gedaan, kende de mensen dus dacht wel dat die goed waren, niet dus) en de omstandigheden nog slechter worden.

Ik snap ook niet waarom hij na die vakantie op de wei ineens zo raar doet (stress en opstandig) terwijl hij er al een half jaar heeft gestaan zonder problemen.

Ik ben ook heel erg bang dat ik gewoon geen tijd meer voor hem heb als ik hem verder weg zet (en dan ook nog eens een stuk over de weg om iedere dag naar de rijvereniging te gaan). Straks is hij daar ook zo gestresst. Toen hij naar die boer verhuisde was hij wel een beetje gestresst maar dat was na 3 dagen alweer over. Nu staat hij al 2 weken weer terug en nog steeds is hij zo.