Ik sta sinds begin dit jaar op een hele leuke en gezellige stal. De laatste 3 maanden begin ik me heel erg aan dingen te ergeren. De paarden worden veel te dun (overal kan je de ribben tellen). Het lijkt net of ze ineens veel zuiniger zijn geworden met alle dingen. Zo worden ze nu ineens maar 1 keer in de week uitgemest en iedere avond opgestrooid (lees 1 á 2 plakjes stro dus veel te weinig). Vroeger werden ze altijd 2 keer in de week helemaal leeggeschept en iedere dag opgestrooid. Ook met eten krijgen ze echt bijna niks. Ik kom er achter dat hij maar een kilo bix krijgt per dag, dit heeft hij dan niet nodig maar hij krijgt ook maar 3 kleine plakjes hooi per dag. Heb vandaag met de staleigenaar gepraat maar er is niet echt iets verandert. Hij zegt dat ik maismeel moet gaan voeren dat dat helpt maar naar mijn idee kunnen ze beter wat meer hooi krijgen zodat ze zich niet vervelen. Hiervoor betaal ik 125 euro per maand.
Toen ik op vakantie was heb ik hem een maand op een wei bij een boertje gehad en daar is hij niet veel dikker geworden. Hij stond er dag en nacht op. Nu zegt staleigenaar: Je had hem net zo goed op stal laten staan, hij is toch niet dikker geworden. Dit vind ik dan ook weer zo'n raar antwoord.
Ik heb nu dus de mogelijkheid om hem zelf bij te gaan voeren maar ik vind hooi toch veel belangrijker en daar kan ik zelf niet aan komen, is ook een beetje raar als ik mijn eigen balen hooi mee moet nemen.
Ik kan ook naar een andere stal gaan wat wel veel verder fietsen is. Je moet daar zelf uitmesten wel onbeperkt stro. Het is een kleine pensionstal en er is een kleine bak waar je kan losgooien, longeren en evt in kan rijden. Ze krijgen gewoon genoeg voer en meer hooi dan 3 kleine plakjes per dag. Dit kost me 160 euro per maand maar hier is geen bak bij, wel kan ik op 5 minuten stapafstand van een rijvereniging lid worden voor 90 euro per jaar en dan kan hij daar 's zomers op het land voor 220 euro voor een half jaar. Gemiddeld per maand is dit veel goedkoper.
Waar ik alleen bang voor ben is dat ik het daar absoluut niet naar mijn zin ga krijgen, dat het wel zwaar voor mij is omdat het stuk verder fietsen is (alhoewel ik over een half jaartje een brommer heb). Ik zit daarbij ook nog in de 4e klas VWO waar ik ook nog aan moet denken. Het liefst verhuis ik hem er meteen naar toe want hij heeft zowieso heel erg veel stress, kijkt heel raar uit zijn ogen (gestresst) en hij stuurt zijn staart weer heel erg. Ik ben ook gewoon bang dat ik weer voor een verkeerde stal kies.
Ik zeg misschien alles een beetje door elkaar maar wat zouden jullie doen in mijn situatie?