hoeveel brok geef je een 3 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

hoeveel brok geef je een 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 15:07

Hoi,
De titel zegt het al een beetje. Ik rijd nu een 3 jarige merrie van iemand anders. We zijn het echter niet eens met wat haar te voeren. Ze staat 24/7 in het land. Ik rij ongeveer om de dag. Ze krijgt alleen biks als ze heeft gereden. De dag die ik niet rijd krijgt ze dus geen brok.
Nu geef ik haar na het rijden een kilo biks en een krappe halve schep musli.
Nou is de eigenaar bang dat ze dik wordt (ze staat te koop dus hij wil haar gestroomlijnd houden). Dus hij wil eigenlijk dat ik maar een half kilootje geef na het rijden. Ik vind dat ze die kilo wel nodig heeft nog voor groei en ontwikkeling spieren en kracht.

Wat vinden jullie?

livo

Re: hoeveel brok geef je een 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:13

een kilo kan ze idd zeker wel gebruiken gezien haar leeftijd.....het is ook beter om haar regelmatig te voeren en niet alleen als je rijdt...verder moet je om een drie jarige dik te krijgen hard voeren hoor...als ze aan het werk komen worden ze juist makkelijk te mager

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:14

Het hangt af van de kwaliteit van het voer, zowel het ruwvoer als de brokken/muesli.
Je moet naar het paard kijken of het voldoende is, wordt ze mager dan krijgt ze te weinig, heeft ze een groeispurt moet ze meer krijgen, klaar met groeispurt weer terug naar minder voer. En die verschillen kunnen op die leeftijd heel snel optreden, dus wel gewoon dagelijks bekijken.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:15

bij ons staan sommige 3 jarigen op bijna 6 kg sportbrok.... plus nog eens kuilgras...

ik zou gewoon proberen.. dagelijks wel 1,5 kg bix te voeren.. maar wel proberen te verdelen over de dag.... en dna kan je altijd na het rijden nog wat muesli ofzo geven...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:19

Die van mij staat op 2 kg sportbrok en dat kan hij best gebruiken, hij is wel rond, maar das van het gras.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:06

mijn paard is 3 jaar en een beetje. Hij is 1.71 en een flinke jongen en loopt elke dag( varieerende arbeid: rijden, longeren, of losgooien, wandelen enz.). hIJ krijgt 2 maal daags 1,5 kilo basis brok, 3 maal daags plak hooi en tussen door 1/5 kilo brok met wat peen. Ik zou dus ook regelmatiger voeren als ik jou was. Dus niet alleen brok als je hebt gereden. Ze hebben genoeg nodig om te kunnengroeien en spieren op te kunnen bouwen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:10

de jonge beesten krijgen bij ons op het stal meestal de eerste week maar een halve schep per x.
En langzaam bouwen we dat op.
Maar veel meer als 1 kilo per x word het in het begin vaak niet.
Ze doen eerst nog heel weinig werk.
(meestal is het een kwestie van een beetje in conditie houden en braaf blijven, daar gaat het om)
We hebben natuurlijk wel uitzonderingen, er kwam eens een beestje die aardig aan de kleine kant was en mager dus die kreeg meer en met beleren deden we nog rustiger aan.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:56

Je moet regelmatig voeren en vooral niet vlak na het rijden, de maag moet eerst op rust komen, anders verteert het niet goed. Het ligt er natuurlijk ook aan of je sportbrok voert of gewone basisbrok/onderhoudsbrok. Als ie sloom is met rijden zou ik 2 kilo sportbrok voeren en tweemaal daags, elke dag en natuurlijk voldoende ruwvoer. En als ie een pittig karakter heeft, 2 kilo basis/onderhoudsbrok. En van muesli worden ze eerder dik dan van gewone brok. Als je maar een halve kilo voert, krijgt ie niet voldoende vitaminen binnen, tenzij je een supplement bijvoert.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:35

Een halve kilo kan wel, maar dan inderdaad met kwaliteit hooi/kuil of gras!

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:29

Die van mij is net 4. Nu hij op het land staat krijgt hij 2 kilo per dag. Normaal als hij op stal staar krijgt 4 1/2 kilo biks, muesli als hij moet werken en drie keer per dag hooi. Jonge paarden gebruiken veel kracht/ energie bij het groeien. Ik zou je paard zeker meer gaan voeren.

lievebella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:07

een kilo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:09

als de kwaliteit van het gras zeer goed is, volsta je met een toevoeging van vitamines..

dus zal een half schepje brok voldoende moeten zijn...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:12

2x daags een kilo en hooi als basis en verder aanpassen op hoe het paard wordt (dik/dun/heftig/sloom) qua hoeveelheid en soort voeding. De wei staat ook nog goed groen.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:52

[quote="ellepel"]als de kwaliteit van het gras zeer goed is, volsta je met een toevoeging van vitamines..

Die van mij staat ook 24/7 in het land en is 3.5 jaar.
Ik voer die van mij alleen na het rijden 1 handje dieet musli zonder haver omdat ik er Prominent vitamine's in doe.
Die van mij word moddervet als ik haar en bix ga voeren en haar 24 uur laat grazen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:58

twee maal daags: driekwart sportbrok en driekwart sportmix (muesli) van Pavo.
Dus totaal 3 kilo krachtvoer per dag.
Ik rij om de dag.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:09

Sione geeft aan dat ze rijdt op het paard van iemand anders.
De eigenaar wil dat ze maar een halve kilo krijgt. Sione is dit nu op eigen houtje aan het verdubbelen. Vind absoluut niet kunnen dat een bijrijder tegen de wens van de eigenaar in meer gaat voeren.

Voor de mensen die vinden dat ze meerdere kilo's voer per dag moet hebben zoals bijvoorbeeld Orisse Gypsi, vergeet niet dat dit paard 24 uur per dag p het land staat.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:12

Lindsey ben het volledig met je eens hoor..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:28

lindsey schreef:
Sione geeft aan dat ze rijdt op het paard van iemand anders.
De eigenaar wil dat ze maar een halve kilo krijgt. Sione is dit nu op eigen houtje aan het verdubbelen. Vind absoluut niet kunnen dat een bijrijder tegen de wens van de eigenaar in meer gaat voeren.

Voor de mensen die vinden dat ze meerdere kilo's voer per dag moet hebben zoals bijvoorbeeld Orisse Gypsi, vergeet niet dat dit paard 24 uur per dag p het land staat.

Mijn idee! Zou bij bij ontslag op staande voet betekenen. Verzorgers die niet luisteren vliegen eruit. Zeker als het om voer gaat.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:57

OrissE_GipsY schreef:
bij ons staan sommige 3 jarigen op bijna 6 kg sportbrok.... plus nog eens kuilgras...

WOW....
dat vind ik eeeeeeeeeecht veeeeeeeeeel!
Paarden op de manege waar ik zomers werk, die 6 uur per dag lopen, ook een paar zware uren, die eigenlijk net ff te mager worden in de zomer krijgen 4 kg verdeeld over de dag.

3-jarige die ik rij krijgt hele dag/nacht door goede kwaliteit kuil en 's avonds een halve kilo muesli.
That's it.
Nu is hij ook nog niet keihard aant werk, dus heeft het ook nog niet zo hard nodig.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 10:09

Nou even voor de duidelijkheid, zoveel staat er bij ons niet in het land. De eigenaar is een man van 70 die alleen maar aan geld denkt (meer brok is vaker brok kopen en dat kost geld). Je ziet momenteel haar ribben en haar flank is ingevallen.
Ik denk alleen aan het welzijn van het beestje aangezien de eigenaar dat niet doet en alleen maar aan bezuinigen denkt dan aan gezondheid paardje. Ontslag op staande voet vind ik nogal een ongenuanceerde opmerking als je het mij vraagt.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:36

Sione ik snap wel dat als je bijrijdpaard in jouw ogen te mager is dat je dan graag extra zou willen bijvoeren. Maar ik vind dat je dat niet tegen de wil van de eigenaar kan doen.

Bovendien heeft een paard wat dag en nacht op het weiland staat echt geen kilo's voer nodig. Er lopen in nederland meer paarden rond die te dik zijn dan te dun. De ribben hoor je nog wel te kunnen voelen Maar ribben hoor je inderdaad niet te kunnen zien.

Als je denkt dat het pure krenterigheid van de boer is dat hij niet meer wil voeren terwijl dat in jouw ogen wel nodig is, kun je misschien voorstelllen dat je extra bijvoert op je eigen kosten. Dat vindt hij dan waarschijnlijk wel goed. Dan krijgt je paard voldoende te eten en doe je niets achter zijn rug om.

Vindt hij dit ook niet goed of wil je zelf geen voer kopen dan zou ik stoppen met bijrijden. Wel eerst duidelijk proberen te maken dat een goed gereden paard meer geld opbrengt dan een niet bereden paard.
Misschien gaat hij dan alsnog overstag om meer te voeren.

Kom je er samen niet uit dan toch een ander bijrijdpaard gaan zoeken want dit zorgt wederzijds bij de eigenaar en jou alleen maar voor frustaties.

En over dat een oude man van 70 is. Ik zie op bokt vaak verzorgsters die klagen over oude boertjes die nergens verstand van hebben.
Vergeet niet dat deze mensen vaak al een leven lang paarden houden en dus meer ervaring hebben dan (jonge) verzorgsters. Dat is niet aanvallend tegen jou bedoeld

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:59

tja daar sluit ik mij helemaal bij aan...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:17

Sione schreef:
Nou even voor de duidelijkheid, zoveel staat er bij ons niet in het land. De eigenaar is een man van 70 die alleen maar aan geld denkt (meer brok is vaker brok kopen en dat kost geld). Je ziet momenteel haar ribben en haar flank is ingevallen.
Ik denk alleen aan het welzijn van het beestje aangezien de eigenaar dat niet doet en alleen maar aan bezuinigen denkt dan aan gezondheid paardje. Ontslag op staande voet vind ik nogal een ongenuanceerde opmerking als je het mij vraagt.

Waarom? Ik ga ervan uit dat de eigenaar weet waar ie mee bezig is, ik wel tenminste. Daarnaast ben ik persoonlijk ook voor een magere drie-jarige. Al dat extra gewicht moeten ze alleen maar rondzeulen en geeft belasting op de gewrichten, die volop aan het groeien zijn.