Wat wordt verstaan onder: beheersing van de basis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fransheijs

Wat wordt verstaan onder: beheersing van de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 14:40

Ik loop al een tijdje mee in de paardenwereld en rij zelf ook regelmatig jonge paarden. Nu heb ik een paar topics gevolgd over het rijden op jonge paarden. Wat me hier opvalt is dat iedereen erover valt als je problemen hebt met een jong paard en deze niet weet op te lossen. Wordt er verder over gediscusseerd dan vind eigelijk iedereen dat je de basis moet beheersen en over moet kunnen brengen op een paard. Kun je dit niet dan moet je niet beginnen aan het rijden van een jong en groen paard!
Wat mij nou zo intrigeerd is die basis. Kan die basis gequantificeerd worden. Wanneer beheers je nou de basis voor een onderneming als het beleren van een groen paard. Wat houdt die basis in? Zijn er speciale vaardigheden nodig om een groen paard te beleren? En kunnen al deze vaardigheden gekoppeld worden aan de klasse die je bereikt in de sport?

Misschien dat jullie hier een mening (waarschijnlijk wel ) over hebben!

_Nann_

Re: Wat wordt verstaan onder: beheersing van de basis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:52

ik denk dat het wel degelijk iets te maken heeft met wat je bereikt hebt in de sport... maar ook, je eigen conequentie als ruiter, of je al ervaring hebt met jonge paarden, hoeveel gedult je hebt, of je een handig persoon bent of niet.... zulk soort dingen zullen ook zeker een rol spelen...

bijv. een banging iemand die altijd op makke paarden rijd... zal niet in staat zijn een groen paard in te rijden... enz al dit zelf 9 van de 10 x ook niet eens willen doen...

daarentegen.. iemand die de smaak te pakken heeft, al meerdere paarden uitgebracht heeft.. enz. enz.. heeft te maken gehad met meerdere karakters zal dit sneller als een uitdaging zien..

ik denk dat bij de basis.. ook zeker een consequente, maar diervriendelijke ruiterhand hoort, en een onafhankelijke zit, en rijtechnisch gevoel natuurlijk... heb je dat niet.... vind ik niet dat je een basis hebt...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:53

Om te beginnen valt het uiteraard niet te koppelen aan een klasse in de sport. Er zijn genoeg mensen die goed lessen, maar niet uitkomen op wedstrijd. Of mensen die in het Z meeliften op een kant en klaar door anderen beleerd paard.

En wat wil je precies weten over de basis? Wat je 'moet kunnen' om een jong paard in te rijden?
Ik denk dat je ten eerste begeleiding moet hebben. Zelfs de grootste wijsneus kan niet 'zien' hoe het er vanaf de kant uit ziet. Dat is dus altijd een verrijking!

Als ruiter vind ik dat je uiteraard 3 gangen moet beheersen, een sprong moet kunnen maken, niet bij een flinke bok ernaast moet kieperen, nageefelijk kunnen rijden (en dan zonder rukken en plukken, want iedereen kan een paard in de krul trekken. En het gevoel van de zijgangen kennen vind ik ook zeer nuttig.

Nu vergeet ik er nog bij te zetten dat het belangrijk is om niet te vergeten dat iedereen fouten maakt. Maar erken die fouten en los ze (zo nodig met begeleiding) weer op. Ga in elk geval niet lopen aanmodderen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:54

Myra1 schreef:
Om te beginnen valt het uiteraard niet te koppelen aan een klasse in de sport. Er zijn genoeg mensen die goed lessen, maar niet uitkomen op wedstrijd. Of mensen die in het Z meeliften op een kant en klaar door anderen beleerd paard.

hier ben ik het ook zeker mee eens.. ik heb het da over de personen.. die dus geen voorgereden paard hebben ... zonder knopjes dus

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:56

OrissE_GipsY schreef:
ik denk dat het wel degelijk iets te maken heeft met wat je bereikt hebt in de sport... maar ook, je eigen conequentie als ruiter, of je al ervaring hebt met jonge paarden, hoeveel gedult je hebt, of je een handig persoon bent of niet.... zulk soort dingen zullen ook zeker een rol spelen...

Dit vind ik weer onzin. Waarom moet je al ervaring hebben met jonge paarden? Dan zou niemand het ooit leren . Eens moet de eerste keer zijn.
Zoek er dan wel begeleiding bij, maar het is geen reden om van een jong paard af te moeten blijven.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:57

ik bedoel hiermee... als je er geen ervaring mee hebt, en er geen lef voor hebt, en niet genoeg vanaf weet, moet je het niet doen... doen zulke mensen het wel... tjah.. dan krijg je meestal van die verziekte probleem paarden... en dat zou zonde zijn... terwijl als je er begeleiding bij zoekt, of er wel degelijk iets vanaf weet... je er een heel goed paard aan zou overhouden...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:00

Ow op die manier. Ik vond het al een vreemde manier van denken. Zo ben ik het er wel aardig mee eens.

Punt waar ik altijd op blijf hameren is de begeleiding. Genoeg mensen die zich wel een paard zien inrijden, die ik nog niet mijn doodsbrave pony van 13 toevertrouw .

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:01

ja precies.. maar zo bedoelde ik het ook wel een beetje... je moet er zeker begeleiding bij hebben vind ik... of je nu wel of niet ergens verstand van hebt.. iemand vanaf de gron ziet meer dan iemand op de rug... ander beeld enz....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:02

Jee wat een moeilijke vraag!!!

Ik denk inderdaad een onafhankelijke zit. Ook moet je weten hoe het allemaal "hoort" te voelen als het goed gaat, dus je hoeft niet geklasseerd te zijn in de sport maar wel veel paarden hebben gereden, lieft van allelei allooi, maar zoals hierboven al gezegd is, eens moet de eerste keer zijn om een jong paard te beleren dus die ideale situatie zal wel niet altijd voorkomen.
Verder gewoon handig zijn, dwz er niet zomaar afvallen, weten hoe je bepaalde problemen oplost e.d. En inderdaad iemand die zo af en toe (of altijd) even kijkt hoe het eruit ziet.
Oja en weten "waarom" je iets doet, en niet alleen het kunstje willen aanleren.

Er schiet me straks vast nog wel meer te binnen, maar dit waren de eerste dingen die in me opkwamen

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:18

Die "basis" is erg moeilijk de definieren. Ik denk dat je moet kunnen zitten zonder je paard al teveel tegen te werken en uit balans haalt. Verder moet je een paard nagelijke kunnen rijden, recht kunnen richten en aan het been kunnen zetten. En natuurlijk goede begeleiding.
Nivo wat je zelf gereden hebt zegt niet veel. Maar ik vind meeliften op een paard waar "alle knoppen" al op zitten ook een rekbaar begrip. Op Kaliber zaten veel knoppen (alles t/m Z2 + series), maar liep wel met weggedrukte rug in een viertakt galop, was in draf zo op de hand terug gereden dat zijn achterbenen niet meer in het spoor van zijn voorbenen traden etc. Kunstjes aanleren is een stuk makkelijk dan een paard los door zijn lijf op de juiste manier laten bewegen. Knopjes of een sportprestatie zeggen ook bij een paard vaak niet zo veel. Want dat kan heel vies tegenvallen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:25

Als Kaliber dan Z2 met winst liep zegt dat meer over de ruiter die dat voor elkaar heeft gekregen en de jury die dat met winst bepuntte.
Dan zegt dat imo alleen maar duidelijker dat wedstrijdklassering (zowel van paard als ruiter) niets zegt.

Was hij geen Z2 met winst, dan liep hij blijkbaar dus toch niet goed genoeg ervoor.

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:31

Moeilijk vraag dus moeilijk om antwoord te geven maar ik zal het proberen.

Vraag 1: Wat versta je onder een goede basis? Moet je in een hoge klasse rijden om een goede basis te kennen of moet je alleen de stap draf en galop te kennen? Persoonlijk vind ik dat je een groot deel van basis kent als je (een aantal jaar ) veel met paarden doet, veel rijd en daarbij begeleiding krijgt en verder veel leest, kijkt, leert. Die basis moet je denk ik wel hebben als je een groen paard wilt inrijden.

Maar ik moet eerlijk toegeven ik heb zelf mijn haflinger ingereden toen ik net een halfjaartje reed dus nou niet echt helemaal de basis kende. Ik heb hem ingereden onder goede begeleiding (veel les en hulp en af en toe rijd mijn instructrice hem om mij goed les te kunnen geven)
Ik ben van mening dat als iemand die heel veel ervaring heeft in de Z rijd, weet ik het allemaal, mijn haflinger had gereden dat het allemaal wat sneller was gegaan en misschien meer kon dan dat ie nou kan met mij onder begeleiding. Maar ik denk niet meer dan sneller meer dingen kunnen. Omdat de ruiter al veel evaringen heeft en ik die moeten wij nou samen leren. Als die ruiter met veel ervaring hem iets zou leren zou ie dat bijv binnen een maand kennen (ik noem maar wat) en met mij 3 maanden. Maar het resultaat is het zelfde.

Een lange post met mijn mening erin. Ik hoop dat je er wat aan hebt en anders laat het maar links liggen
Laatst bijgewerkt door Bokel op 25-08-05 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:34

Bokel schreef:
Als die ruiter met veel ervaring hem iets zou leren zou ie dat bijv binnen een maand kennen (ik noem maar wat) en met mij 3 maanden. Maar het resulaat is het zelfde.

Maar het resultaat is dus hetzelfde . Tenminste, dat zeg jij en daar ga ik nu dan ook gewoon even van uit.

Er zijn ook meer dan genoeg mensen die een paard alleen maar van de wal in de sloot helpen. Een paard van 5 wat alles verkeerd is aangeleerd is moeilijker weer goed te krijgen dan een paard van 3 dat groen is.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:38

Citaat:
Op Kaliber zaten veel knoppen (alles t/m Z2 + series), maar liep wel met weggedrukte rug in een viertakt galop, was in draf zo op de hand terug gereden dat zijn achterbenen niet meer in het spoor van zijn voorbenen traden etc. Kunstjes aanleren is een stuk makkelijk dan een paard los door zijn lijf op de juiste manier laten bewegen.

Dat bedoel ik dus ook met weten "waarom" je iets doet, en niet alleen maar een kunstje willen aanleren. Het is natuurlijk leuk dat een paard allerlei Z - oefeningen kan, maar als degene die hem dit heeft aangeleerd niet heeft begrepen hoe zo'n oefening werkelijk in elkaar steekt en waarom je hem rijdt, ben je nog verder van huis dan met een groen paard dat nog helemaal niks kan. Ik kan een driejarige ook wel een wissel laten springen, ga ik dr aan 1 kant half naast hangen, beetje duwen en trekken en daar heb je een vliegende galopwissel. Of het een correcte wissel is, is dan maar de vraag.

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:48

Myra1 schreef:
Bokel schreef:
Als die ruiter met veel ervaring hem iets zou leren zou ie dat bijv binnen een maand kennen (ik noem maar wat) en met mij 3 maanden. Maar het resulaat is het zelfde.

Maar het resultaat is dus hetzelfde . Tenminste, dat zeg jij en daar ga ik nu dan ook gewoon even van uit.

Er zijn ook meer dan genoeg mensen die een paard alleen maar van de wal in de sloot helpen. Een paard van 5 wat alles verkeerd is aangeleerd is moeilijker weer goed te krijgen dan een paard van 3 dat groen is.

Iemand die Z rijd kan een paard net zo goed verknallen als een ruiter die nog niet alles zelf kan. Als je in de Z rijd hoef je niet perse super goed te kunnen rijden en goed een groen paard te kunnen beleren. Een Z ruiter kan een paard net zo goed verknallen maar kan ook het zelfde resultaat halen. Het enigste is dat ik hem misschien niet naar de Z kan rijden en iemand die daar wel al ervaring mee heeft wel. Maar verder heb je helemaal gelijk en het zal niet bij iedereen goed gaan.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:12

Myra1 schreef:
Als Kaliber dan Z2 met winst liep zegt dat meer over de ruiter die dat voor elkaar heeft gekregen en de jury die dat met winst bepuntte.
Dan zegt dat imo alleen maar duidelijker dat wedstrijdklassering (zowel van paard als ruiter) niets zegt.

Was hij geen Z2 met winst, dan liep hij blijkbaar dus toch niet goed genoeg ervoor.

Hij was Z1 startgerechtigd, en er is daarna nog wel op gereden maar niet meer mee gelest. Maar ik ken genoeg paarden die wel Z2 met winst zijn en dezelfde verschijnselen vertonen. Ik denk ook dat veel paarden in het begin goed lopen. De oefeningen correct aanleren etc. En dan word er op een gegeven moment een wedstrijdstop ingelast door even geen tijd/geld/blessures etc. En daarom ook niet gelest. Maar ondertussen wel hard doorgetraind op de verzameling wat dan misgaat, en waardoor de gangen en losheid slechter worden. Zo een heb ik dus ook getroffen. Ik moet zeggen nu hij wel weer normaal in drietakt galoppeert en een heel stuk losser is het gewoon een fijn paard is die alle oefeningen gewoon goed beheerst. Maar daar komt eerst een hoop correctie bij kijken. Het geluk is er dat hij het ooit wel goed heeft geleerd.
Als iemand bij het aanrijden goed in de gaten houd dat het paard jong is en je consequent moet zijn gaat er niet zoveel fout. Er gaan eerder dingen mis bij ervaren combinaties op hoger nivo. Als je eerste doel B/L rijden gaan dingen vaak minder snel fout dan als het doel Z word. Ik zie meer mensen de fout in gaan zodra de M/Z gaan rijden dan wanneer je een jong paard B/L gaan starten.
Mijn punt was trouwens ook dat Z niet zoveel zegt.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:32

In ieder geval moet je een goede, onafhankelijke zit hebben, en een rustige hand. Verder moet je veel gevoel voor paarden hebben, en er meer mee doen dan opzadelen, rijden, zo snel mogelijk weer op stal zetten. Je moet een beetje verstand van paarden hebben, wat inzicht in hoe een paard 'denkt'.
Verder vind ik dat je, met ieder paard maar nog meer met een jong paard, heel veel begeleiding moet hebben. Je hebt gewoon iemand op de grond nodig die ziet wat er gebeurd.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 17:32

Owkee..heb alles ff doorgelezen!

Ten eerste vond ik dit wel een interresant onderwerp! Meer ook omdat iedereen hier op bokt, sorry als ik generaliseer, heel snel het woord basis in de mond neemt als het gaat om inrijden van jonge groene paarden! Ik heb daar nooit zo bij stilgestaan, omdat ik meer op gevoel rijd! Ik vroeg me af, wat dan al die bokkers verstaan onder basis!

Menigeen vind dat ik een jong paard goed behandel en dat ik ook het betreffende paard ook lekker aanvoel! Maar ik wil het wel een keertje lichtelijk quantificeren! tenminste voor mezelf dan!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:03

[quote="Bokel]

Iemand die Z rijd kan een paard net zo goed verknallen als een ruiter die nog niet alles zelf kan. Als je in de Z rijd hoef je niet perse super goed te kunnen rijden en goed een groen paard te kunnen beleren. Een Z ruiter kan een paard net zo goed verknallen maar kan ook het zelfde resultaat halen. Het enigste is dat ik hem misschien niet naar de Z kan rijden en iemand die daar wel al ervaring mee heeft wel. Maar verder heb je helemaal gelijk en het zal niet bij iedereen goed gaan.
[/quote]

Daarom zei ik ook al ergens hierboven: wedstrijdresultaten zeggen niets.

Ik zie het om me heen juist veel misgaan met meisjes van 13-18 die wel even op een groen paard klimmen zonder te lessen. Het begin gaat goed (overdondert?), maar na een half jaar/jaar is er niets meer mee te beginnen.
Nou ben ik 17 en leeftijd zegt ook al niets (eens moet je het leren), maar ik ga er toch niet in m'n eentje mee aanklooien.

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:30

Daarom zei ik ook al ergens hierboven: wedstrijdresultaten zeggen niets.

Ik zie het om me heen juist veel misgaan met meisjes van 13-18 die wel even op een groen paard klimmen zonder te lessen. Het begin gaat goed (overdondert?), maar na een half jaar/jaar is er niets meer mee te beginnen.
Nou ben ik 17 en leeftijd zegt ook al niets (eens moet je het leren), maar ik ga er toch niet in m'n eentje mee aanklooien.[/quote]

Het zal misschien vaak mis gaan maar het wil niet zeggen dat het mis moet gaan! Ik snap je wel, maar ik krijg verder gewoon goede begeleiding en er is niks mis mee. We leren gewoon samen verder..
Laatst bijgewerkt door Bokel op 26-08-05 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:35

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:21

ik ben van mening dat je het beste samen kunt leren.
daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat een onervaren persoon op een onervaren paard moet stappen.

maar dat je dingen van elkaar moet leren, dus zowel jij van je paard als je paard van jou.
heb respect voor je paard

als je twijfelt of je het wel aan kan..... niet doen!!
zorg dat je begeleiding hebt van een goeie instructeur. en wees niet bang om te vragen aan anderen.

de beste stuurlui staan altijd aan wal, maar kijk eens of je wat met het commentaar kan. wie weet pik je er iets uit waar je wat aan hebt.

onder de basis versta ik

-paard wijkt voor (been)druk
-kent de overgangen en commando's hiervoor
-paard en ruiter kennen het grondwerk

en last maar zeker niet least dat het paard reageert op druk in de mond (weet niet zo goed hoe ik dit moet formuleren) dat er een stuur en een rem opzit zeg maar

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:22

Ik leer altijd van het paard, elker keer dat ik opstap weer

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:04

fransheijs schreef:
Ik vroeg me af, wat dan al die bokkers verstaan onder basis!

Menigeen vind dat ik een jong paard goed behandel en dat ik ook het betreffende paard ook lekker aanvoel! Maar ik wil het wel een keertje lichtelijk quantificeren! tenminste voor mezelf dan!

Je wilt wat een keertje voor jezelf??
Hoe kan je een begrip als "de basis" quantificeren? Wellicht ik begrijp jou vraag niet, maar volgens mij betekent kwantificeren zoiets als: uitdrukken in getallen.
Ik ben het met je eens dat je, met name in rijtechnische topics, er vaak kreten tegen komt als: terug naar de basis, eerst moet de basis in orde zijn e.d. Dan vraag ik me ook regelmatig af, wat verstaat diegene onder "de basis".
De term omschrijven is al erg lastig, laat staan dat je er een getal aan moet hangen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:13

Ik heb al allerlei dingen voorbij horen komen, maar ik mis iets.

Niet ieder paard is hetzelfde.

Met een paard dat makkelijk, soepel en fijn (type 1) is gaan al die punten een stuk makkelijker dan met een moeilijker, stug en verpest (type 2) paard.

Dat zijn 2 types.
Dus met de een kan je een goede basis hebben, maar dan nog wil dat niet zeggen dat je met de ander kan rijden.

Bij type 1 ben je als ruiter zijnde sensibel "beleerd" door je paard.
Maar dan maak je type 2 in de war omdat je hulpen niet duidelijk zijn.

Bij type 2 ben je afgestompt "beleerd" door je paard.
En dan zullen je hulpen zo grof zijn dat type 1 in de war raakt.

Anticiperen op je paard is minstens zo belangrijk!

Nu heb ik de mazzel dat ik een zeer sensibel paard heb die zeer gevoelig is voor stress en ik heb een wat moeilijker, stugger paard die zeer gevoelig is voor stress.

Ik ben nu bezig met zelf een veulen te fokken die ik ook zelf ga beleren.
En daar zal ik zeer goede begeleiding voor hebben.
Maar ik probeer te leren door naar betere personen te kijken, veel te lezen, goed te luisteren en ervaring op te doen met mijn 2e paard(die me elke dag weer leert om geduldig en zacht te zijn qua hulpen doordat hij zo senibel is) en me verzorgpaard die M2 gelopen heeft en dus voor mij een echte leermeester is.

Ik ga dit zelf doen, omdat als je het proffecioneel laat doen het in mijn ogen te snel word gedaan. En mischien wel te geforceerd.
Ik houd ervan om de tijd ervoor te nemen en geduldig te zijn.
Daar heb je later alleen maar profijt van en rijden kan je nog jaren.

De basis die hier word genoemd beheers ik wel, maar of ik dan ook een paard kan inrijden moet nog blijken.
Zelfs een goede basis zegt nog niets.