Vrijspringen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chade

Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:21

Als je je paard laat vrijspringen en hij dat best hoog kan, betekent dit die hoogte ook onder het zadel kan worden uitgevoerd? Of lukt dat alleen met oefening?
Ik zie vaak paarden die onder het zadel maar 30-40 cm springen, maar met vrijspringen wel hoger dan een meter gaan. Kan het misschien ook liggen aan dat er dan geen ruiter op zit?
Wie kan mij dit uileggen?
Durven paarden zonder ruiter meer???

Relliej

Re: Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:24

Een paard met ruiter kan idd minder hoog springen dan zonder ruiter. Jij kan denk ik zonder gewicht op je rug ook hoger springen dan als er een hond op je rug zit?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:36

Nee, de ruiters op de grond durven minder. Ik zie inderdaad mensen hun paard over 1.50 heen jagen. Het paard stopt 3x lelijk (waarbij een ruiter er met z'n kop in had gelegen) en gaat de 4de keer toch maar wel.

Elk paard kan onder het zadel wel hoger dan 30-40 cm. Als ze zonder ruiter meer dan een meter kunnen kunnen ze met een ruiter erop ook wel een meter.

[edit] Ik vergeet dat die meter mogelijk niet lukt door een ruiter die in de bek sjort, niet meegaat, aan de teugels hangt, zit te schoppen of op welke manier dan ook z'n paard uit balans helpt [/edit]

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:11

Met vrijspringen wordt het paard niet belemmerd, ook wordt het gedaan om de bewegingen beter te kunnen zien.

lovemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:13

ik heb mijn dravertje los 'leren' (voor zover hij het nog niet kon:P) springen. en het ging na een paar keer steeds beter, hij kon stees hoger....maar bij een bepaalde hoogte gooit hij de balken eraf en kon hij niet hoger. toen ik onder het zadel ben gaan springen met hem kwam ik op een gegeven moment ook op een hoogte waar we niet verder konden omdat hij het gewoon niet 'haalde'. en dit was precies 5 cm lager dan wat hij los sprong dus dan blijkt hieruit idd dat ze onder het zadel wat minder hoog kunnen springen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:35

Nouja, om maar te beginnen met het feit dat een persoon op de grond veel minder kwetsbaar is dan dat ie op het paard zit. Op de grond durft iedereen wel, beetje met zweep erachter en paard springt, puur omdat jij het wil.

Daarbij kunnen sommige paarden niet hoger, omdat de ruiter gewoon hindert. Ook een belemmering voor het paard, zowel qua lichaam als geestelijk.

En veel ruiters durven idd niet...

Chade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 21:41

Serendipity1 schreef:
Nouja, om maar te beginnen met het feit dat een persoon op de grond veel minder kwetsbaar is dan dat ie op het paard zit. Op de grond durft iedereen wel, beetje met zweep erachter en paard springt, puur omdat jij het wil.

Daarbij kunnen sommige paarden niet hoger, omdat de ruiter gewoon hindert. Ook een belemmering voor het paard, zowel qua lichaam als geestelijk.

Denk jij dat als een paard weigert voor een hindernis dit voor 100 % uit de ruiter komt?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:35

Chade schreef:
[naam] schreef:

Denk jij dat als een paard weigert voor een hindernis dit voor 100 % uit de ruiter komt?

Niet de volle 100 %, maar wel grotendeels. Door een verkeerde houding kan je een paard ook angstig voor het springen maken, dat valt dan ook onder de ruiter. En ik vind het de taak van de ruiter om te zorgen dat een paard goed uitkomt. Een van de weinige kanten waar het paard schuld kan hebben is als deze weinig zelfvertrouwen oid heeft.