Behang aan paardenbenen kort scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Refresh

Behang aan paardenbenen kort scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:41

Ik zag laatst iemand met een tinker zonder behang, ik vroeg toen hoe dat kon maar ze had het kort geschoren, het waren nu net gewoon kwpn'er benen. Kan dat zomaar het behang van een tinker of fries er af halen zonder gevolgen voor de benen?
Laatst bijgewerkt door Refresh op 25-08-05 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:45

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 10-03-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Amadeo

Re: Behang aan paardenbenen kort scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:47

natuurlijk kan dat. Een ander paard heeft er toch ook geen last van dat hij van nature minder behang heeft dan een tinker of fries? En inderdaad, wat Japke_Z zegt: als ruiter/verzorger moet je gewoon goed opletten, de benen goed verzorgen en eventueel maatregelen treffen, net als bij alle paarden...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:50

Denk dat veel behang in het natte Nederland eerder voor problemen zorgt als minder.
In dat behang kan water blijven zitten, waardoor de kans op mok verhoogt.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:54

Sommigen doen het vanwege de wedstrijden, vinden ze mooier. Ik persoonlijk vind het beschadiging van de rastypische kenmerken. Maarja....anderen scheren het ook nog wel eens af om mok beter te kunnen behandelen. Veel paarden met grof behang hebben in dit NLse natte klimaat last van mok, omdat door de dikke sokken het niet goed droogt, zelfde probleem dus als bij paarden zonder sokken welke veel in natte plekken komen.

Moet trouwens zeggen dat ik bij de kwpner die ik verzorg ook graag iets langere sokken houd, ook al zeurt iedereen dat ik ze er af moet scheren, maar ik zit gelukkig niet met mok (en de anderen wel)....helaas heeft gister alleen de eigenaresse het scheerapparaat er weer overheen gehaald...benieuwd wat het gaat worden. (hij had geen extreme sokken hoor, gewoon behaard zeg maar)

Refresh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:08

Bella schreef:
Veel paarden met grof behang hebben in dit NLse natte klimaat last van mok, omdat door de dikke sokken het niet goed droogt, zelfde probleem dus als bij paarden zonder sokken welke veel in natte plekken komen.

Dus wat betreft kans op mok maakt het niet uit wat je doet als je paard op natte plekken komt?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:25

Ik heb een fries en heb ontdekt dat het bij hem een kwestie is van waar het water vandaan komt:

Komt het van boven (regen) dat leiden de sokken het vocht perfect weg van de kootholte, die hierdoor droog blijft (ook na een kwartier afspuiten!)
Komt het water van onderen (plassen, modder e.d.) dan werkt de sok in het nadeel: het gaat klonteren en de sokken blijven lang nat. Bovendien komt de kootholte bij erge blub ook onder te zitten.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:58

Dus conclusie, probeer je paard niet in de modder te laten staan, sok of geen sok.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:11

je zou bij mokproblemen bij paarden met veel behang de kootholte kunnen scheren en alles wat er omheen hangt laten zitten, zo blijft het paard de rastypische kenmerken behouden, maar heeft minder last van mok.

Wilma1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:57

Hi,

Ik heb een friezen merrie waarbij ik haar kootholtes om de twee weken +/_ uitscheer maar ik scheer ze zo dat het niet vanaf de buitenkant te zien is!

Zo probeer ik rasp en/of mok te voorkomen!

Ik kan je zeggen het help wel!
Want bij Friezenpaarden op keuringen veel voorkomt dat ze een gedeelte bij de benen weg scheren......het lijkt dat een fries lang-hoog op zijn benen staat!
Tja je moet net al die tips maar weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:04

Waarom niet?

Als ik de mijne (Gewoon normaal paard) zijn sokken niet afscheer, heeft hij net letterlijk en figuurlijk zulke bossen als die van een fries.. vreselijk vind ik het!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:37

Ik rij wedstrijden bij de paarden met een haflingermerrie, en ik scheer echt alles kaal!! Voetjes zijn altijd opgeschoren, staat erg chique.
Ik zou zelfs de manen wel willen trekken, maar daar is niet iedereen het mee eens, en met verkoop zou dit nogal lastig kunnen zijn.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:59

Vind het dus echt vreselijk al dat opgeschoren gedoe. Ok voor een wedstrijd staat het netjes, maar ben zelf niet zo'n geambieerde ruiter op dat gebied. Af en toe is het leuk zeg maar....maar inderdaad, voor friezen en tinkers is op de rampplekken wegscheren dan idealer dan alles er af en ook stuk mooier!

Bij KWPN....tja...die verzorg van mij had deze winter ook leuke sokken, maar liet ze expres staan, want voor hem was het net genoeg ter bescherming. Van het voorjaar er af geschoren, 1 malig...gelukkig was het toen niet erg nat. Moet ik zeggen dat ik ook erg gecharmeerd was van zijn sokken omdat ze zilverkleurig waren (hij is zelf bruin), dus vond het erg apart!

Eigenaresse echter scheert ze er, weer of geen weer, vanaf...beetje jammer vind ik zelf, gezien ze ook geen grote wedstrijdruiter is. (maar de mokzalf staat al in de kast )

Heb trouwens wel gemerkt dat iedereen zn smaak anders is. Ik vind paard met sokken geweldig. Ook langere of springerige manen vind ik helemaal top. Maar ander persoon op stal ziet het liefst paard met opgeschoren benen, recht toe recht aan, kort getrokken manen...nou alleen het idee doet mij al kippenvel krijg.....blegh...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:28

mijn Noriker staat de helft van het jar vreselijk in de bagger, ik haal het behang eraf behalve de vetlok, anders staat ie in maart wederom met beenschurft.
Wat het stamboek of andere mensen daarvan vinden, kan me echt niet boeien, ik doe wat het best is voor mn paard.

Als die keuze is op stal staan of in de modder, kies ik voor buiten in de modder staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:44

Mijn pony had ook altijd vrij veel behang aan de benen, heb dat er 3 x afgeschoren en 3 x heeft ze mok gekregen daarna. Voor haar was dat dus echt bescherming en dus heb ik het laten zitten... Paste ook wel bij haar... Verder vind ik dat je het eigenlijk gewoon moeten laten zitten bij friesen, tinkers, shires, enz. Als je een sportpaard wil met korte haren aan de benen moet je gewoon een KWPN-er kopen!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:54

Mijn haflinger heeft nu nog gewoon haar sokken, maar met de tijd wil ik die er wel afscheren, moet wel zeggen dat het maar zielige bosjes zijn vergeleken met andere haffies

Vind het zelf mooier gewoon glad, en bij haar komt de nattigheid duidelijk meer van beneden want ze heeft vrij snel last van mok, en dat is best wel balen.
Als ze mok houdt als alles eraf is ga ik denk idd ook een tussenweg zoeken, kootholte kaal en dan een lokje erboven op 1 of andere natuurlijk uitziende manier, zodat het regenwater wegdruppelt maar het ook niet gaat klonteren.

Denk dat smaken hierin gewoon verschillen.
Ik vind geschoren bij elk ras mooi, niet alleen bij KWPNers