lange manen invlechten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josephine

lange manen invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:17

Hallo,

hier een echt penny-topic (bloos). Ik laat de manen van mijn paard groeien en nu zijn ze ongeveer (op het langste punt) 40 cm. Omdat het nu (nou ja, af en toe dan) best warm is vlecht ik ze. Voor een hengstenvlecht is het net te kort (blijft maar een halve dag zitten), dus doe ik meestal 4 hengstenvlechtjes, zodat ze het niet zo warm heeft.

(nu dan eindelijk de vraag). Weten jullie andere vlechtmethoden die snel en handig zijn? Niet de normale knotjes bedoel ik hoor. Reacties Liefst met foto en uitleg!

alvast grote dank.

gr. Joos

Marja1988

Re: lange manen invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:47

te kort voor een hengstenvlecht met manen van 40 cm?! Kan ik me niet voorstellen! Gewoon goed strak vlechten en eventueel een vlecht bovenop de manen maken

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:51

Gewone vlechten, dat doe ik altijd als het heel erg warm is.

x_eva_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:53

ja gewone vlechten doe ik ook altijd, maar met rijden een hengstenvlecht, dat vind ik fijner rijden

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:04

40 centimeter moet lukken. Anders gewoon een paar vlechtjes maken dus zoals hierboven al staat. Ik zou alleen wel opletten dat ze niet schuren, dan zijn al je manen weer weg...

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:46

Marja1988 schreef:
te kort voor een hengstenvlecht met manen van 40 cm?! Kan ik me niet voorstellen! Gewoon goed strak vlechten en eventueel een vlecht bovenop de manen maken

Rhea heeft ook van dit soort manen, ik erger mij er dood aan. Ik wil ze graag écht lang hebben, maar nu zijn ze zeg maar te kort voor lang en te lang voor kort
Als ik een hengstenvlecht maakt blijft deze ook niet tijdens het rijden zitten, terwijl ik toch behoorlijk strak kan vlechten.

Ik denk dat een aantal gewonen vlechten het makkelijkst is, aangezien je met andere dingen veel meer tijd kwijt bent.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 07:44

Idd een aantal losse vlechten. En het lijkt me sterk dat je met 40 cm geen hengstenvlecht kan maken.. maarja.

Josephine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 17:56

thanks alvast. (neem dadelijk een cm mee naar stal) Het gaat wel, een hengstenvlecht, blijft alleen niet zitten (of ik moet minder de manen wassen natuurlijk.....) Marja: wat bedoel je met een vlecht erop maken? gr. Joos

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:00

Ze bedoelt meer op de manenkam, dus niet dat ie steeds een stukje lager hangt. En dat moet zeker lukken met 40 cm. En idd niet te veel van die sprays ed erin dan blijft de vlecht veel beter zitten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:26

De manen van mijn pony doe ik meestal in 4 of 5 grove vlechten, die ik dan 1x per week ververs.

Afbeelding

Hier waren ze dus aan verversing toe

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:30

waarom vlechten op de wei?
ik zou dta niet aandurven, veels te bang dat ik de dag erop toekom en dat haar maantjes weg zijn
ik borstel ze iedere keer als ik ga door.
vlecht ze zo strak mogelijk in een hengstenvlecht, en na het rijden borstel ik ze stukje per stukje (als ik de vlecht losmaak) door.
om de 2 weken wat spray erin dat ze soepel blijven, et voila.

een hengstenvlecht lukt netter met dunne manen, maar blijft langer zitten met dikke manen.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:32

crazycactus schreef:
Ze bedoelt meer op de manenkam, dus niet dat ie steeds een stukje lager hangt. En dat moet zeker lukken met 40 cm. En idd niet te veel van die sprays ed erin dan blijft de vlecht veel beter zitten.

nee dit bedoel ik niet Zo vlecht ik altijd al
Ik bedoel dat je de manen bovenop de manenkam vlecht. Dus de manen over 2 kanten verdelen en m er echt opleggen
Zoals je bij een mens boven op het hoofd invlecht dmv scheiding in het midden

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:52

oke die optie had ik nog niet bekeken... is idd ook een idee.

Josephine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 18:55

Hee marja, die klinkt wel goed! ok, manen over twee kanten verdelen (kan ik), maar dan, waar haal je het derde stukje vandaan?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 19:57

Josephine schreef:
Hee marja, die klinkt wel goed! ok, manen over twee kanten verdelen (kan ik), maar dan, waar haal je het derde stukje vandaan?

Het middenstuk

Ik deed dat altijd met wedstrijden. Dan ging ik erop zitten en eenander hield zijn hoofd omhoog.

Soort van 'doorvlechten'