Paard dreigt te steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bieketjuh

Paard dreigt te steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:43

Ik heb paardje met een nogal koppig karakter. Wanneer hij zijn zin niet krijgt probeert hij te steigeren, soms doet hij het zelf een klein beetje. Ik ben gezegt geweest dat ik mijn handen naar voor moet doen en wnr hij terug met zijn 4 poten op de grond is been geven. Wat kan ik daar tegen doen Straffen?

Iemand tips???

ikkemetwikke

Re: Paard dreigt te steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:47

idd,hand naar voren,zodat je hem niet uit balans kan brengen,en achterover valt met paard en al!
en zodra je voelt dat hij het wil doen,been geven!
voorwaarts houden,dan kan hij het niet!
ik weet het,het klint makkelijk zo!
men zegt ook een ei kapot drukken op z'n hoofd(dan dekne ze dat ze d'r hoofd stoten,en bloed ),op het moment dat ie steigert,maar ik vind het knap van diegene dat je dat ei uberhaubt heel houd,tot dat moment,laat staan dat je timing zo goed is!!
sucses ermee!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:49

Haha, dat vind ik wel een heel goede, met dat ei!
En ik denk dat als je je paard straft, het alleen maar erger wordt.
Gewoon handen naar voren, voorover leunen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:50

persoonlijk zou ik `m een oplawaai geven tenzij hij dan goed reageert op het been ... ik begrijp dat hij alleen maar wat omhoog hupt en dreigt en dus niet werkelijk helemaal overeind komt?
aanpakken voordat hij door heeft dat hij hiermee zijn zin krijgt... Als hij op zo`n moment nog goed reageert op been geef hem dan maar extra been en zet hem extra hard aan het werk... En anders geef `m maar een tik met de zweep dit zijn geintjes die hij niet mag doen en al helemaal niet erachter mag komen dat hij hier wat mee bereikt ...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:53

als hij dreigt met steigeren gelijk resoluut voorwaarts rijden, mag gerust met zweep erbij. Tijdens het rijden goed voorwaarts houden en gaan werken aan je controle: je paard is de grenzen aan het aftasten.

Als hij al omhoog staat, met een zweepje tussen zijn oren tikken. Niet helemaal vrij geven want dat is een beloning, ook niet gaan trekken want dan slaat hij achterover. Niet op de achterhand tikken, je hebt paarden die de achterhand eronder zetten en vallen. Als hij niet zo hoog staat kun je hem met een teugel opzij trekken. Zodra hij zakt gelijk naar voren rijden!

manonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:15

een hand naar beneden doen en hem naar voren rijden, zodat hij ommogelijk achterover kan vallen!

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:24

ik moet ook een shetlander rijden/longeren maar die snapt het longeren wel maar is heel vervelend ermee als hij het niet leuk meer vind ofzo dan draait hij naar mij toe en steigert naar je toe en dan doe ik de zweep er wel erachter maar daar draait die gewoon omheen iemand tips misschien?

(hij probeert je niet te raken)

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:29

Mijn pony heeft een poos gesteigerd en steil overeind wat ik deed wat gewoon proberen dat ze niet eens de kans krijgen om te steigeren zodra je iets voelt ( doordat hij gaat stilstaan bijv.) gelijk om 'trekken'!
wat mijn pony ook nu nog wel is doet is dus ook dreigen door stil te gaan staan en al dr gewicht al op de achterhand te gaan gooien.
Bij mij steigert ze nog steeds wel is en bij mij krijgt ze gewoon een flinke lel en een schup.
Klinkt misschien hard maar ze kwam echt steil overeind en we zijn zelfs een keer achterover geslagen dus ieder zn eigen manier maar bij mijn paard werkt deze dus

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:38

bando schreef:
ik moet ook een shetlander rijden/longeren maar die snapt het longeren wel maar is heel vervelend ermee als hij het niet leuk meer vind ofzo dan draait hij naar mij toe en steigert naar je toe en dan doe ik de zweep er wel erachter maar daar draait die gewoon omheen iemand tips misschien?

(hij probeert je niet te raken)

met de zweep een keer goed tegen hem aan jassen als hij omhoog staat en tijdens het longeren zelf goed achter de schouder blijven met zweep achter zijn kont. Zolang hij voorwaarts is kan hij niet omhoog.
Ik weet niet hoe oud je bent maar misschien is het verstandiger om het eens door een ervaren volwassene te laten doen want dat is natuurlijk gevaarlijk

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:42

Doet hij dit ook als je met hem op de grond bezig ben? Iig zou ik er voor gaan om het eerst op de grond te verbeteren en daarna pas onder het zadel.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:44

Paulatjuh schreef:
Doet hij dit ook als je met hem op de grond bezig ben? Iig zou ik er voor gaan om het eerst op de grond te verbeteren en daarna pas onder het zadel.

ik snap je bedoeling,maar als een paard steigert,zit ik er zelf iig liever op,dan dat ik er half onder sta.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:47

ik ben 13 maar ik kan wel longeren maar als ik er op zit wil die ook wel steigeren maar dat kan die dan niet maar hij is 6 jaar zadelmak en zo ik heb er ook wel een paar x op gereden maar zij is ook een beetje bang voor de zweep ik probeer hem ook wel altijd voorwaarts te houden maar toch draait hij zo om de zweep heen en dan staat hij weer recht voor mij wat moet ik dan doen (meestal loop ik er dan heen en stuur hem de juiste kant weer op:S)

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:48

bonnielove schreef:
Mijn pony heeft een poos gesteigerd en steil overeind wat ik deed wat gewoon proberen dat ze niet eens de kans krijgen om te steigeren zodra je iets voelt ( doordat hij gaat stilstaan bijv.) gelijk om 'trekken'!
wat mijn pony ook nu nog wel is doet is dus ook dreigen door stil te gaan staan en al dr gewicht al op de achterhand te gaan gooien.
Bij mij steigert ze nog steeds wel is en bij mij krijgt ze gewoon een flinke lel en een schup.
Klinkt misschien hard maar ze kwam echt steil overeind en we zijn zelfs een keer achterover geslagen dus ieder zn eigen manier maar bij mijn paard werkt deze dus

Hoe bedoel je met gelijk om 'trekken'?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:53

bando dan is hij niet goed 'opgesloten' tussen de longe en je zweep of je bent er niet snel genoeg bij. Ik den kdat er een heleboel verbetert als je hem een keer daadwerkelijk hebt met de zweep, want volgens mij weet hij heel goed dat je eigenlijk niks met de zweep doet, ze zijn niet dom

Bieketjuh, het omtrekken van een paard (opzij trekken) niet doen als ze heel hoog staan hoor, alleen als ze nog niet omhoog staan of laag blijven.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:54

Kaliber heeft dat ook een tijdje gedaan, dreigen en soms een klein stukje omhoog komen. Dan legde ik in galop mijn been eraan ofzo en daar gingen we weer.
Gewoon doen wat je al doet en acuut voorwaarts rijden, het liefst even op zijn hardst de bak door laten vliegen. Desnoods even met zweepje/spoortje ofzo. Een keer iemand erachter laten staan die hem even aantikt met een zweep kan ook weleens helpen.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:57

Mexx2 schreef:
Paulatjuh schreef:

ik snap je bedoeling,maar als een paard steigert,zit ik er zelf iig liever op,dan dat ik er half onder sta.

Ik sta er toch liever naast dan dat ik met paard en al achterover klap En op de grond kan ik nog altijd m'n paard beter corrigeren dan erop.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:00

Mijn standaard reactie is een draai om de oren met mijn rechterhand al bij het dreigen.......... steigeren is zoooo not done.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:01

maar die shet vliegt echt hoog de lucht maar dan trek ik hem niet om ik doe dat all1 als hij recht voor me staat NOG met 4 benen op de grond wnat als ik dan ga dreigen emt de zweep vliegt zij zobiezo de lucht in daarom, loop ik er dan naar toe en stuur hem de andere kant op (maar dit is dan met longeren)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:05

de eerste de beste die het in zn hoofd haalt om aan de lijn te steigeren heeft helemaal een probleem

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:09

tja,, dat weet ik maar die mensen willen graag die pony soms longeren want hun zoon rijd er soms op en toen zat ik er even op en hoe die toen bij mee deed ( heel druk wou niks heel vervelend enzo) wou ze hem toch soms eens longeren daarom

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:14

Goed voorwaarts rijden en zo steeds meer van hem vragen. Van dat ei; moet je dan de hele tijd wachten met het ei in je handen ofzo? Ik bedoel; beetje moeilijk om een ei te pakken op het moment dat hij steigert... Op zich wel goed idee

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:16

ja maar die pony kan soms zo maar uit draf (gwoon normaal voorwaarts) zo naar je toe draaien en als je dan de zweep erbij pakt begint die helemaal te steigeren

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:18

Als hij begint te dreigen meteen voorwaarts rijden, geef hem een trap zodat hij ook echt gaat lopen. Komt hij omhoog dan een keer met de zweep er overheen.

Ik heb het met mijn paard ook gehad. Toen ik het aan voelde komen dan gaf ik haar een keer flink been en trapte haar als het ware naar voren. Soms was ik net niet snel genoeg en heb ik haar weleens tussen haar oren getikt (niet mega hard, maar wel dat ze schrok) daarna was het meteen afgelopen.

Heb wel gehoord dat je op moet letten met een zweep tussen de oren. Maar meestal is een schrikreactie genoeg, niet teveel agressie dan sla je ook niet hard.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:22

nee ik zal haar zeker niet pijn doen ofzo maar jullie hebben nu tog allemaal over rijden maar dit doet die all1 met longeren?

lucasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:25

je kunt het idd doen met een ei ofzo, maar ook met een fles water of een zweep, tussen zijn oren slaan, dan gaan ze nou juist niet meer steigeren, als ie maar iets voelt druipen over zijn hoofd dan wil ie van eiges naar beneden
succes ermee!