Hengsten willen geen halster aandoen!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bieketjuh

Hengsten willen geen halster aandoen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:32

Hey,

Mijn vriendin heeft twee friese hengsten. Vandaag probeerden we een halster aan te doen maar ze lopen de hele tijd weg en zo kan je ze niet pakken, laat staan dat halster aan doen. Ook hen vangen met een halstertouw gaat niet want dan steigeren ze om hun zo los te kunnen maken Ook snoepjes helpen niets.

WAT moeten we doen met die stoere binken???

Ineke2

Re: Hengsten willen geen halster aandoen!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:42

Kan ik vrij kort over zijn. Castreren en opvoeden!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:43

Met de nadruk op opvoeden, maar idd ook maar eens castreren...

Hoe oud zijn ze?

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:45

Ineke2 schreef:
Kan ik vrij kort over zijn. Castreren en opvoeden!

da's inderdaad kort,en krachtig!
en nog zo waar als een bus ook!

KisSs_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:48

ja idd,maar ik vind het een beetje over komen alsof hengsten zulke 'probleempaarden' zijn,en alsof je alleen bij een hengst geen halster om kan doen

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:51

haha ik heb ook een hengstje...
en die is gewoon super goed opgevoed!
ik ken zo voor hem staan en hij schuift zo zijn hoofd in het halster.

dus het ligt echt niet aan de hengst zelf, maar duidelijk aan de opvoeding!

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 19:53

Jah, stel nu dat ze dit nog altijd doen als ze gecastreerd zijn. Wat dan??? Ze zijn nog maar een jaar oud en we hebben ze nog maar een paar maanden en van de vorige opvoeding weten we niets.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:55

Waarom moeten ze al opgevoed worden? Laat ze lekker uitgroeien en kijk er over een jaar nog eens naar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:00

een halstertje om moet wel kunnen he Katja! Ik heb ook op een stal gewerkt waar jonge hengsten voor de keuring binnenkwamen en als ze dat soort dingen niet konden, kon je er niet mee lachen hoor! Als jaarling zijn ze nog niet zo sterk, een jaar later kunnen het al flinke beren zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:00

Ik ben ook van lekker spelen, maar een halster om kunnen doen vind ik toch wel dat ze moeten kunnen.
Maar dat leer je ze als ze nog bij moeders staan.
dan kun je daarna ze overal uit de wei plukken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:03

Ik vrees dat de ts niet handig genoeg is om het probleem op te lossen. Dan kun je er imo beter vanaf blijven dan gaan zitten klooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:04

Dat is ook weer waar...

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:13

Ze hebben dit dus ook duidelijk niet geleerd toen ze nog bij de moeder stonden, want meestal moet het daarna toch wel lukken Zoiezo moet je bij hengsten consequent zijn (bij ieder paard wel, maar vooral bij hengsten). Maar ik ben er ook voor om ze lekker te laten in de wei, al is het altijd makkelijk als je ze waar dan ook voor een halster om kan doen anders is er geen beginnen meer aan.

Misschien dat iemand jullie kan komen helpen die er meer ervaring mee heeft en misschien ook wat sterker is dan jullie.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 02:19

neem een emmer mee met brok.
Ga niet alleen.
Voer de paarden een paar keer brok uit de emmer en doe verder niets. Na een paar dagen probeer je een touw om de hals te leggen terwijl het paard uit de emmer eet.
Niets doen met het touw.
Dit herhalen tot ze niet meer reageren op het touw.
Maak dan een lus van het touw door de uiteinden vast te houden.
Vervolgens doe je het stuk touw wat je nog overhebt over de neus.

Je hebt nu een halster gemaakt.
Hou hem even vast en laat weer gaan.
Daarna kan je het verwisselen door een echt halster.

Blijf opmerkzaam, de paarden staan immers met zijn 2 en, dat maakt het niet makkelijker.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 02:26

Phar was ruin en wilde nóóit een halster om. Hij trapte, beet, steigerde. alles wat je je kan inbeelden. Jij doet inderdaad alsof hengsten monsters zijn. Maar elk onopgevoed paard is zo.
Inderdaad de emmer met voer helpt. Daar moet je het halster in leggen zo dat je het meteen kan toegespen en liefst nog met een halstertouw voor als ze terug trekken (wat ze zoiezo doen) dna heb je iets meer speling. Het halster moet zo zijn dat het over de neus en onder de kaak zit en dat je het dus achter de oren moet toe gespen, als ze met hun hoofd naar onder staan lukt dat makkelijk! Als het toegegespt is hebben ze een halster aan Reageren ze slecht heb je nog je halstertouw zodat je een beetje speling hebt En opvoeden die hap! Ruinen moeten ook opvoeding hebben maar hengsten zijn wat dat betreft net iets gevaarlijker gezien ze net dat beetje meer hebben zowel kwa karakter als kwa lichaamsdelen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:04

Nou, castreren helpt niet zoveel ben ik bang. Het feit dat ze zich geen halster om laten doen is nu eenmaal geen typisch hengstengedrag.
Maar goed, als het halster omdoen niet eens lukt, dan is het misschien om verdere problemen te voorkomen wel een idee om tot catratie over te gaan.
Ze zijn nog jong, misscien kennen ze het niet. Ik zou ze lekker laten lopen en idd over een jaar met een deskundiger persoon kijken of het wel lukt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:10

Venetia schreef:
Maar goed, als het halster omdoen niet eens lukt, dan is het misschien om verdere problemen te voorkomen wel een idee om tot catratie over te gaan.

Precies, daarom zei ik dat

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:19

casteren hoeft nog niet eens!
een van de hengsten (is wel keurig opgevoed en heeft altijd elke dag een halster om gehad en dan snacht s af.) van een vriendin heeft er ook een hekel aan.
Dit komt omdat ze nu al bijna 2 jaar opwei staan en ze vorig jaar zijn gechipt.
Dit vond meneer helemaal niet leuk en nu denkt hij elke x halster ... chip..
Laatst moest hij in een andere wei en een wormspuit.
Het is even moeilijk, maar na een half uur ging het wel
We hadden ze in de bak gedreven en daar een stuk afgezet zodat hij niet ver weg kon.
Ik hield hengst nummer 1 bezig en zij ging nummer 2 vangen met wat biks.
Daar moet je gewoon handig in zijn. en als je dat niet bent moet je iemand anders vragen.
Om zou nou meteen te laten castereren vanwege dat ze niet opgevoed zijn, de opvoeding zal na de casteratie niet anders zijn dunkt mij.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:25

Castreren zal geen of weinig verschil maken denk ik. Weet ook wel een merrie, heeft altijd halster omgehad als veulen wanneer ze met mama mee ging (was paar keer per week) maar als je die nu een halster om moet doen, moet dat met engelengeduld...maargoed, na een paar keer proberen is het ook zo weer vertrouwd.

Dus denk dat dit een kwestie van tactisch handelen en veel geduld zal worden (of je moet ze in een stal kunnen zetten en zo van buiten de stal een halster om kunnen krijgen, maar dat is vaak geen mogelijkheid of niet te doen! Die beestjes hebben gewoon 0,0 vertrouwen in jullie en dat moeten jullie zien te veranderen!

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:32

ja hoe kan je het dan veranderen???

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:23

Door te weten hoe je en paard moet opvoeden, oftewel laat dat aan iemand over die er ervaring mee heeft.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 14:34

wat Kiana zegt hebben ze tenminste wat aan. Mijn paard is netjes opgevoed, maar heeft af en toe ook zin in een geintje. In het afgelopen jaar ging hij er iedere keer vandoor als hij het halster zag, welke methode ik ook probeerde, niets hielp. 2 of 3 maanden terug was het ineens over. Hij laat zich nu makkelijk pakken en er is niets meer aan hand.
Ze zijn nu nog jong, zoek de juiste manier om ze op te voeden en dan zal het overgaan. Maar geduld is ook een hele belangrijke zaak.
veel succes.

Deborahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:06

Hallo,

Ze zijn eigenlijk wel lief hoor, je kunt ze zo los in de wei borstelen, de ene kan zelfs al zijn voorvoetjes geven. En als ze je zien komen ze meestal naar je toe.

Alleen dat halster aandoen lukt niet !!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:13

Deborahtjuh schreef:
Hallo,

Ze zijn eigenlijk wel lief hoor, je kunt ze zo los in de wei borstelen, de ene kan zelfs al zijn voorvoetjes geven. En als ze je zien komen ze meestal naar je toe.

Alleen dat halster aandoen lukt niet !!

Als je ze wel zo kan aaien en poetsen dat ze bij je blijfen staan zou ik zelf gewoon net zo lang door gaan tot ik ze wel zou kunnen pakken en het halster om kan doen. Al zou het een hele middag duren JIJ wil hem pakken en JIJ bent de baas. Als je hem elke keer laat rennen denken ze op het laatst, Oooo, zo kom ik daar van af Paarden zijn slim hoor... Afbeelding

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 00:26

Ik denk dat het het makkelijkst is om iemand mee te nemen die hier een beetje handig in is.

Borstelen etc. kan wel.
Ernaast staan en een hand om de neus heen leggen ook?
Je kan iig alvast oefenen om er naast te komen te staan zoals je zou staan als je het halster om doet, laat het halster nog maar even zitten.
Leg een paar keer je hand op zijn neus, en laat hem op die manier stilstaan.
Als ze bij mij wegtrekt zeg ik altijd gewoon nee, hey of ho, laat na een paar minuten weer los.
Als dit goed gaat kan je het halster mee nemen en over je andere schouder laten hangen, pak weer de neus, zo hou je het hoofd laag, als hij weg wilt trekken zeg je nee, hey of ho, zorg dus dat ze hier goed naar luisteren, als het goed is schuif je dan zo het halster er om heen.

Het staat een beetje raar om het zo uit te leggen, maar meestal is het meer een kwestie van geduld en doorzetten dan van een speciaal trucje.