castreren of niet??shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marielle88

castreren of niet??shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:29

Hallo,

Ik heb sinds kort een shetlander hengstje van anderhalf. Hij is wel mak in de omgang enz, maar bijt wel aardig veel. En soms als er een ander paard langs komt steigert hij aan de hand.

Nou vroeg ik me af wat jullie het beste lijkt....meteen castreren, of nog even aankijken tot ik hem wat langer heb en beter ken?

Ik dacht zelf namelijk dat als ik hem nu laat castreren dat het over 2 maanden tenminste afgelopen is, en als hij langer hengst is geweest dat de kuren dat langer kunnen blijven? dat vertelde ze me in ieder geval bij de castratie van mn paard van 11 jaar...

Ik hoop dat jullie wat tips hebben of ervaringen??

Groetjes marielle

Serendipity1

Re: castreren of niet??shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:53

Ik zou castreren voor het uit de hand loopt. Hij begint nu al met geintjes, hij heeft snel genoeg in de gaten dat ie je daarmee kan overbluffen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:55

ik zie ook niet in waarom je hem hengst zou laten, dus lekker castreren die handel!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:00

daar ben ik het niet mee eens.. ik ehb 2 shethengsten.. zij hebben allebei 2 van die periodes gehad in hun leventje tot nu toe.... door een goede opvoeding en consequent te zijn, kan je ze zo mak als merries krijgen.... tenminste bij mij is het wel gelukt... ze zijn nu dan ook nog steeds hengsten 2 en 3 jr

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:04

en waarom hengst laten dan rensju, een ruin is veel gemakkelijker te houden en als je geen goedgekeurde hengst hebt... wat is het nut

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:06

Gewoon castreren. Er is een gigantisch overschot aan Shetlanders (het grootste deel eindigt als frikandel), dus voor de fokkerijk hoef je hem geen hengst te houden.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:20

ik wil misschien ook een shetlander hengst kopen maar ik kijk eerst aan of hij goed handelbaar word (is) en dan kijk ik wel of ik hem moet castreren,, want die hengst is nog maar een half jaar

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:52

Als je hem niet voor de fok wilt gebruiken zou ik hem castreren. Ben je grotendeels meteen van het geetter af.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:33

Je heb hem nog maar kort schrijf je, dan zou ik het toch nog even aankijken. Is er bij de vorige eigenaren al wat mee gedaan/opgevoed als hij gewoon nog niet geleerd heeft hoe hij zich moet gedragen vind ik dat geen reden om hem maar meteen te castreren. Probeer hem eerst gewoon goed op te voeden, castreren kan altijd nog. En als ie gecastreerd is zal toch ook nog moeten leren wat wel en niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:36

idd, lekker castreren, scheelt je een gevecht tegen hormonen.

Maar ook een ruin kan bijten en steigeren, dus streng optreden moet je toch, zeker nu al, omdat hij die geintjes al doet.
Die verdwijnen niet zomaar alleen omdat je castreerd, daar moet je ook zelf nog wat aan doen

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:51

Onze shethengst is op 2 jarige leeftijd gecastreerd. Steigeren en bokken doet hij niet meer.
Ik zou zeggen : castreren!!!!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:52

Gewoon castreren. Dan kan hij tenminste ook met andere paarden lopen. Ik vind het altijd zo sneu als ik zie dat ze geisoleerd moeten leven terwijl ze niet geschikt zijn om mee te fokken (dat vind ik overigens van alle hengsten die gewoon voor de fun hengst gelaten worden).

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:05

ik ga mee met Rensju,
ik heb zelf ook 2 shethengsten van 1 en 3 jaar..
ze bijten,trappen en steigeren niet.
in het begin wou de 3 jarige steigeren, maar met consequent zijn, is dat zo afgelopen

aangezien je hem pas hebt zou ik het even aankijken.

ik heb mijne ook hengst gelaten, waarom niet ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:09

waarom wel?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:29

runningkawa schreef:
waarom wel?

Omdat de natuur ze zo gemaakt heeft. We nemen paarden al zoveel af door ze te "gebruiken" en dan ook nog de ballen er afsnijden als het niet echt nodig is?
Als een hengst altijd alleen moet worden gehouden enzo ben ik er ook voor hoor, maar daar zegt de TS in dit geval niks over. Het gaat hier om vervelend gedrag wat misschien ook alleen door goede opvoeding te verhelpen is. TS heeft de pony nog niet zo lang dus ook nog niet zoveel tijd in de opvoeding gestoken. Dat zou ik toch eerst proberen voordat er meteen gesneden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:30

De natuur heeft ze in open vlaktes zonder de mens in de buurt gemaakt

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:38

runningkawa schreef:
De natuur heeft ze in open vlaktes zonder de mens in de buurt gemaakt

Ja idd dan zouden we helemaal geen paarden moeten houden, maar om me daar nou tegen te verzetten had ik een paar honderd jaar eerder moeten zijn

Ik bedoel te zeggen dat je geen dingen van het paard moet afpakken als het niet echt nodig is. Als jij een grote weide tot je beschikking heb waar je paard op kan zet je je paard toch ook niet de hele dag in een box (en doe je dat wel vind ik dat je verkeerd bezig ben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:39

dat vind ik een andere vergelijking
Ik heb geen zin om op te knokken tegen de hormonen van een paard.
waar het paard ook dan last van heeft omdat hij er nergens mee heen kan.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:48

Zal ook liggen aan de ervaring die ieder heeft. Ik heb ervaringen met ruim 25 hengsten waarbij ik nooit gemerkt heb dat ze last van hun hormomen hadden. Alleen bij mijn mini hengstje die vervelend blijft doen denk ik er toch over om te casteren.
De verhouding ligt bij mij dus 25 tegen 1, maar misschien is jou ervaring anders en dan begrijp ik uiteraard jou mening ook wel.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:55

Waarom hengst laten? Shetlanders genoeg op de wereld, dus een nieuwe is toch niet nodig. Je kan nog even afwachten, maar dan zou ik toch beslissen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:56

Ik heb bij wat handelsstalletjes gereden met voornamelijk kwpn-ers

en daar stonden hele brave hengsten, die wisten niet dat ze hengst waren.

Maar er waren er ook die continue op 3 benen op de stal stonden, als je dan begrijpt wat ik bedoel

Die konden alleen in de wei als de rest binnen was.
Konden niet op de trailer of vrachtwagen met een ander.
laat staan dat iedereen er mee over weg kon.

Ik trouwens ook niet, was mij te veel bonk hormoon, daar mocht de eigenaar maar lekker mee "spelen"

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:59

Ik vind het dierenkwelling om een paard hengst te houden terwijl hij niet mag dekken..........

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:05

KiWiKo schreef:
Ik vind het dierenkwelling om een paard hengst te houden terwijl hij niet mag dekken..........

Daar ben ik het helemaal mee eens. Vandaar dat ik mijn hengst meteen heb laten castreren na de koop, ondanks dat hij nog niet goed doorhad dat ie hengst was

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:21

KiWiKo schreef:

ik ook

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:35

een dierenkwelling om hem hengst te houden? dat slaat toch ook nergens op... en als je 2 hengsten bij elkaar zet heb je ook weer vriendjes..... en trouwens merries zijn ook vaak genoeg hengstig.. is het dan ook een dierenkwelling dat ze niet gebatst worden?