help hoe krijg ik hem in gods naam proper

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jennyken

help hoe krijg ik hem in gods naam proper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:17

kan iemand mij helpen of tips of zo

mijn paardje wil maar niet proper worden in zijn stal
als je de dag voordien hem helemaal uitkuist, en je gaat vandaag kijken zie je geen enkel strootje in zijn stal allemaal kaka heel zijn stal vol geen strootje vind je der nog in echt waar

echt soms schaam ik er mij hard voor het is als of ik hem niet verzorg heb al geprobeerd met 2 balen maar gaf het zefde resultaat alleen dat hij een hele gezwonen buik had van zoveel stroo te eten

hij krijgt
3 kilo voer s'morgens
3 kilo voer s'avonds
tot 3 keer hooi per dag bijna een halve baal per dag
en nog is wortelen ook
+ dat zijn stal elke dag word gedaan en 1 baal elke dag der in

de dag dernaa s'morgens is hier niks van te bespeuren een en al poep overal en natuurlijk geen strootje meer in zijn stal

ik schaam me er echt over en ik weet niet wat ik nog meer kan doen

heeft iemand nog zo een paard en weet die een goede tip

alles is welkom

Ukster

Re: help hoe krijg ik hem in gods naam proper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:39

zet hem op vlas of zaagsel.
en jouw paard krijgt ook veel voer, loopt hij veel en intensief?
want dan gaan ze ook extra veel poepen nog.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:13

Ik wou al zeggen poe wat krijgt jou paard een bult voer zeg!
Sportpaard??

Tja ik heb ooit gehoord wat vies stro door het schone mengen zo blijven ze eraf of dat echt zo is?

jennyken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:26

ik heb geprobeert op vlas maar na 2 dagen was het heel erg vies allemaal heel veel vuil

heb hem meer eten beginnen eten omdat hij al zijn stro op at en dacht dat het van honger was

vroeger kreeg hij hij maar 1kilo voer s'morgens en s'avonds maar het helpt helemaal niet

en hij werkt elke dag ongeveer 1uur

Ulbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:33

mijn dierenarts gaf als advies, azijn spuiten op het stro dan eten ze het niet op, maar ik heb het eerlijk gezegd niet uitgeprobeerd

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:36

dat krachtvoer is erg veel!

alles wat niet verbruikt wordt komt er van achter weer uit ;zei mijn oude[76jr] dierenarts altijd.
mijn vriendin had toen een kwpn van 164cm en die kreeg 4kg bix p/d
en die had enorm grote hopen poep in de stal.
volgens hem was dat veel te veel met de helft doet ze het ook goed zei hij
en ,inderdaad op 2 kg deed ze het goed en de poephopen werden kleiner!
en als je paard de stal leeg eet kan je beter meer hooi voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:27

Azijn spuiten helpt .Hebben wij ook gedaan met een paard wat alles op vrat.

jennyken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 08:49

bedankt voor de tips maar als jullie nog tips hebben want als dit niet helpt.... dan moet er iets anders werken

en weet iemand de hoeveel ik er op moet spuiten????

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:53

Bij mijn pony hielp azijn niet

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:09

Je kan proberen een beetje vuil stro door het schone heen te mengen.
verder zou ik net als de andere zeggen, het voer ver terug brengen. Naar bijv. 1 a 2 kg. schijt hij ook meteen minder.
verder zou ik hem onbeperkt oud hooi geven. Hier zit weinig in, ze worden er niet te dik van en ze zijn de hele tijd bezig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:12

jennyken schreef:
ik heb geprobeert op vlas maar na 2 dagen was het heel erg vies allemaal heel veel vuil

Het is wel de bedoeling dat je ook op vlas regelmatig uitmest

Mijn merries staan op houtkrul, zijn ook allebei van die smeerpoetsen. Vlas werd daar ook een beetje te kostbaar.

Je moet iig voorkomen dat hij zijn stro opeet, desnoods zet je hem alleen maar op rubbermatten, en acuut in voer terugschroeven!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:23

ja, op vlas zetten, lekker veel in de stal doen en elke dag drollen eruit halen. En vlas werkt zuinig en je hebt een schone stal.
Daarbij minder brok geven, want het is wel extreem veel.
Dus ik sluit me aan bij Cassidy

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:02

Wij hebben ook een hele poos een paard, om medische redenen, op rubber matten gehouden. En dat wou prima.

Wel zorgen dat er een goede afvoer is voor de urine, het is niet fijn als ze daar in moeten liggen.
En een stal met matten is makkelijk en snel schoon te maken.

en 6 kilo voer zou ik maar gauw terugbrengen naar ongeveer 2 kilo. En dat is al behoorlijk voor een paard dat maar een uur per dag werkt.

Sterkte ermee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:00

als een paard zijn stro gaat op eten is dat meestal een tekort aan ruwvoer, dit moet je dan dus niet gaan bijvullen met krachtvoer want dan helpt het weinig..

geef je paard 2x per dag 1 kilo krachtvoer en dan nog 2x een plakje hooi erbij.

vitamines krijgt hij dan genoeg en zeer zeker ook ruwvoer, en ik weet bijna wel zeker dat hij zijn stro dan wel laat liggen.
probeer het eens!

jennyken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:03

toen ik hem op vlas zetten deed ik ook elke dag zijn stal en halde ik de poep er uit en de urine maar niks aan te doen na twee dagen was het bruin en vind dit niet echt proper om op de staan en bovendien eet hij het nog is op ook dus ja
hij krijgt al een halve baal hooi per dag dus hooi is er echt meer als genoeg voor hem zelf laat hij zijn hooi soms liggen voor stro te eten

en ik gaf hem meer eten omdat hij ook vermagerd was nogtans hij heeft alle ontwormingen en zo gehad

ik zal eerst proberen met azijn
maar vlas vind ik niet zo een goeie oplossing hij eet het gewoon op en heb eerlijk gezegd veel schrik voor koliek

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:27

gebruik aubiose!! dat is van een hennepplant, dat werkt echt super, het is niet met zaagsel of anders te vergelijken, mijn paard was op stro ook en viespeuk maar nu niet meer! kijk gauw maar op www.aubiosenl.nl !! dat moet je gebruiken, wel duur maar heplt echt, een baaltje is 8,50 euro en in een lege stal moet je ongeveer 5 balen doen, maar verder verbruik je maar 1 baal in de week/2 weken! je moet het proberen! groetjes!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:47

Je kunt ook roggestro proberen, mijn paarden eten daar veel minder van dan van tarwe of gerst.
Verder is veel stro eten eigenlijk een soort stalondeugd en zo moet je er dan ook tegenaan kijken. Er is vrijwel nooit een relatie met honger, vaak wel met verveling. Dus: veel afleiding, veel naar buiten, hard werken, als het kan een raam naar buiten - kan allemaal helpen; behalve als het tot echte stalondeugd is verworden, dan vreten ze alles en is rubber een oplossing. Hoewel...de DA zei laatst dat bij deze paarden, zeker als ze wat nerveus zijn, andere stalondeugden op de loer liggen.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 20:08

als ie oom stro eet meteen eruit halen ze kunnen zo een stro prop krijgen in de buik, mensen wie ik ken, hebben hun paard een keer laten opereren, omdat ie stro op had!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:55

jennyken schreef:
toen ik hem op vlas zetten deed ik ook elke dag zijn stal en halde ik de poep er uit en de urine maar niks aan te doen na twee dagen was het bruin en vind dit niet echt proper om op de staan

Bij ons wordt er dagelijks gemest, maar word er ook dagelijks wat bijgedaan. Het hoeft overigens in de stal niet helemaal wit te zijn, als het maar redelijk droog is. Vlas vereist een heel ander mestregime dan gewoon stro. Om te voorkomen dat het erg glad wordt hoort er een basislaag vochtige vlas in de stal te komen te liggen, het principe van een soort potstal. Eens in de zoveel tijd haal je de hele box leeg en begin je van voren af aan.

jennyken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-05 09:59

azijn help dus helemaal niet hij eet het lekker op zet er 1 lieter op en stro goed mengelen maar hij eet het gewoon lekker op

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 12:44

hey
je zal toch op de een of andere manier moeten verhinderen dat hij zoveel stro eet. Eventueel zelfs met zo'n speciale soort zak om zijn mond, dat je bevestigd achter de oren. En dan zitten er kleine gaten in om erdoor te kunnen ademen.
Mijn paard eet ook vrij veel stro, maar niet alles. Zijn stal wordt wel elke dag uitgemest (zowel het natte stro als de mest) en dan opgestrooid.
ik zou ook minder krachtvoer geven en wat meer (oud) hooi. Kan je hem ook niet een aantal uur op de wei zetten?
succes!