Paddock maken! drainage nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardbraaf

Paddock maken! drainage nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 14:32

Wij zijn van plan een paddock te maken voor de winter dat we de paarden er in loskunnen laten & evt. longeren.

Het land lig aardig hoog. Moet je perce drainage maken. Of met goed onderhouden slepen ect. kan het ook zonder.

Wel zandt is hier het beste voor.

We hebben een super rij bak waar we winter en zomer in kunnen rijden. Ook met vriezen geen probleem. Dus nu willen we een simpelle paddock/longeerbak maken. Voor niet te veel geld.

Wie heeft er goede tip? en heeft zelf zo iets?

paardbraaf

Re: Paddock maken! drainage nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 22:17

GEEN REACTIES????

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:22

wij hebben het wel gedaan in de bak maar die vanons was ook behoorlijk nat... het hoeft niet duur te zijn hoor! wij hebben een aantal gaten geboort met de gaten boor tot door de blauwe laag (blauw laagje klei) en die opgevuld met tuin turf.... en dan inderdaad regelmatig slepen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:58

Goed voor niet te veel geld gaan meestal niet samen.

Als je de mogelijkheid tot afwatering hebt (sloten/grintput) dan zou ik gaan voor drainage.
Heb je een goed doorlatende ondergrond (zand) dan is een goede zandmix en regelmatig slepen voldoende.
Zand heb je in veel soorten.
Neem je een zand mix van scherp/ronde korrels, dan zal het water redelijk snel de grond in zakken.
Neem je 'plak'zand dan slaat de bovenste laag snel dicht en zal de regen over de toplaag weglopen naar de zijkant, mits je de bak met goed afschot laat aanleggen en bijhoud.
Welke manier je kiest is dus sterk afhankelijk van de ondergrond en je persoonlijke voorkeur.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:08

Wij hebben de boel laten keren en de oude toplaag van de buitenmanege erop laten gooien. Met heel veel regen is het een beetje modderig maar het is ook wel weer heel erg snel droog. Omdat wij een heel groot stuk hebben als paddock vond ik dreinage wel erg kostbaar worden.

paardbraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 14:19

bedankt voor jullie reacties. Ik ga me eigen er even goed in verdiepen.