(daaleman)- zadel op maat laten maken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

droebel

(daaleman)- zadel op maat laten maken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 14:18

Ik heb een fries met een zeer ongelukkige bouw. hij is vrij breed en heeft een hoge schoft in combinatie met een weke/doorgezakte rug.
Het is echt een probleem om voor hem een zadel goed passend te krijgen. met name omdat z'n rug niet elke keer het zelfde is. hij heeft perioden dat z'n rug wat rechter of soms wat meer doorgezakt is dan normaal. de oorzaak hiervan hebben we tot nog toe niet kunnen achterhalen. Nu dus het probleem, m'n kieffer zadel ligt iets naar achteren gekantelt. hij is vorige maand opgevult, maar er werd wel bijgezegd dat er voorlopig niets meer bij kan. van m'n instructrice moet ik er een opgevouwen handdoek onderleggen om hem aan de achterkant iets op te hogen maar dat vindt ik niet echt een oplossing. Zo doorrijden gaat ook niet want het zadel drukt nu in z'n rug en ik wordt ook kompleet uit balans gehaald. Ik krijg er zelf ook rugpijn van.
Mijn paard heeft rugklachten, precies op de plek waar het zadel eindigt. is hier al meerdere keren voor behandeld. nu heeft steffi van der laarse hem nagekeken en zij heeft me aangeraden een zadel helemaal op maat te laten maken door bijv. hulsebos of daaleman.
Nu zegt mijn eigen zadelmaker (een echte vakman), dat er op mijn paard geen zadel goed aangepast kan worden voordat z'n rug helemaal goed is (wat dus nooit helemaal goed komt). Steffi van der laarse zegt dat ik juist niet moet gaan wachten tot z'n rug weer goed is, omdat dit waarschijnlijk nooit helemaal goed komt en ik met het doorrijden met dit zadel, juist z'n rug verknal.
wat is nu wijsheid?? standaard zadels aan laten passen of een op maat gemaakt zadel?? Kan er op elk paard wel een passend zadel gemaakt worden??

Marja1988

Re: (daaleman)- zadel op maat laten maken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:03

Waarom neem je niet gewoon contact op met daaleman? Zij kunnen je het zo vertellen of ze een standaard zadel kunnen aanpassen.
Persoonlijk zou ik er 1 op maat laten maken als je paard zo'n moeilijke rug heeft

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:16

ik had precies hetzelfde probleem met mijn oude kieffer. Hij lag te ver achterover gekanteld. Er is ook niet genoeg ruimte om de kussens verder op te vullen. Ik heb toen aardig wat zadels geprobeerd, maar overal hetzelfde probleem....te lage kussens.
Ik heb ook daaleman gebeld en hij heeft een zadel op maat gemaakt met een bredere boom en extra hoge kussens. http://www.mijnalbum.nl/Foto=4RUY3XXO
Bij mijn paard ligt voor het eerste een zadel perfect. De service was/ is super.
Alleen is het dacht ik zo dat als je verder weg woont het wel even kon duren voordat hij langs kon komen, maar je kan ook met het paard daar naar toe. Daarover kun je altijd even bellen.
Ik ben iig super tevreden

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:22

Daaleman kan wrs wel rekening houden met de huidige rugproblemen van je paard, en het zadel weer aanpassen als die evt. opgelost zijn. Maar ook zij kunnen natuurlijk niet garanderen dat je op maat gemaakte zadel altijd blijft passen.
Is een boomloos zadel geen (voorlopige) optie voor jullie?

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 15:28

Hier 2 foto's van mijn paard. De ligging van het zadel valt op deze foto nog wel mee.

[img]Afbeelding

Afbeelding

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 15:32

Boomloos is geen optie. Ik heb een barefoot gehad, maar ook die lag niet goed. hij gleed naar achteren en lag hierdoor tegen z'n kont aan te schuren. precies tegen het punt waar z'n kont weer omhoog ging. verder lag ook dit zadel naar achteren gekantelt waardoor ik last van m'n rug kreeg. Dit was ook niet op te lossen met extra vulling in de pad.

[img]Afbeelding

En hier foto van schuurplekken die hij kreeg.
[/img]Afbeelding

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 15:35

Ik denk dat Daaleman wel een heleboel kan doen voor jullie. Bel of mail hen anders eens, of misschien kunnen ze eens bij juliie langskomen?

Een zadel met Flair (lucht) kussens zou ook een optie kunnen zijn.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 15:54

Ann schreef:

Een zadel met Flair (lucht) kussens zou ook een optie kunnen zijn.

Het mooiste zou nog een luchtsysteem zijn dat je zelf op kan pompen wanneer dat nodig is. Dit was er volgens mij wel, maar nog niet helemaal bekent. vindt ik toch dan een behoorlijk risico om even uit te proberen. vooral als m'n geldboompje in de achtertuin niet helemaal goed wil groeien.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:16

Mijn paard heeft ook een op-maat-gemaakt-Daaleman zadel, en dat ligt super!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:22

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar er schijnt en pad tezijn die je zelf kan oppompen.IK heb er zelf ook intresse in
www.zadelmakerijboer.nl

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 18:54

Als ik jou was zou ik gewoon Daaleman even bellen, die kunnen je zeker een goed advies geven!

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 00:28

Ik heb ook een Daaleman zadel op maat laten maken voor mijn arabiertje, die ook een erg moeilijke pasvorm heeft. Probleem was dat alle zadels naar voren schoven. Dat doet dit Daaleman zadel in elk geval niet meer, maar ik loop wel weer tegen nieuwe probleempjes op met dit zadel. Het zadel helt naar rechts tijdens rijden en ik vind de ruimte tussen de kussens te smal. Als je een volte rijdt en het zadel ligt net even niet stabiel, dan is de kans dat het de ruggewervel raakt wel aanwezig. Balen, want was een dure aanschaf. Maar ik ga binnenkort Daaleman ernaar laten kijken en dan mag hij het aanpassen, want het valt nog binnen de garantie.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:25

Ik ben heel tevreden over Daaleman (ik heb ook een lastig geval, dit zadel is de eerste die past) maar ik heb wel geleerd dat Daaleman eigenlijk altijd 2 pogingen nodig heeft. Eerst op maat maken, laten kijken en dan verder op maat maken. Is eigenlijk ook wel logisch, hij moet het zadel ook even op het paard zien.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 12:18

batje schreef:
Ik ben heel tevreden over Daaleman (ik heb ook een lastig geval, dit zadel is de eerste die past) maar ik heb wel geleerd dat Daaleman eigenlijk altijd 2 pogingen nodig heeft. Eerst op maat maken, laten kijken en dan verder op maat maken. Is eigenlijk ook wel logisch, hij moet het zadel ook even op het paard zien.

Heb jij echt een zadel wat helemaal op jouw paard is afgepast, of zeg maar een standaard daaleman zadel wat op maat gemaakt is??

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:24

Ik ben ook heel erg tevreden over Daaleman. Op mijn fjord bleef ook niks liggen, het was een ellende. Uiteindelijk hebben zij een zadel voor Ozar gemaakt. Na 3 maanden rijden is het nog eens aangepast en nu ligt het super. Hij is er stukken beter van gaan lopen. Overleg het gewoon met hun!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 12:29

droebel schreef:
Heb jij echt een zadel wat helemaal op jouw paard is afgepast, of zeg maar een standaard daaleman zadel wat op maat gemaakt is??

Ik heb een tweedehands Daaleman die bijna paste aan laten passen. Vond dat ik erg netjes geholpen werd aangezien ik het zadel bij iemand anders kocht.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:34

ip is er geen standaard daaleman .
En het is ook niet gek dat een zadel meerdere rondes nodig heeft om goed te liggen. Liever dat als altijd een zadel wat net niet goed ligt.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:22

Wij hebben 2 daaleman zadels op maat laten maken. 1 paard had een extreem hoge schoft en daar paste niets op. Daaleman heeft een prima zadel daarvoor gemaakt. En de service is toppie vind ik. Ik raad je aan om daar een zadel op maat te laten maken. Succes ermee.