Welk soort stro is het beste?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:46

- tarwe stro
- gerste stro
- anders......

Ik doe nu een laagje houtvezel en daar bovenop stro. Ik weet eigenlijk niet wat voor een soort stro we nu hebben, maar ik ben er niet tevreden over. Met uitmesten sta je te soppen in het stro, en stinkt enorm. Ik mest elke dag uit.

(stro zit bij de pensionprijs in)

Auke07

Re: Welk soort stro is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:50

Wij hebben volgens mij gewoon tarwestro, ik heb nergens last van, maar kan het niet zijn dat je paard een enorme viespeuk is?

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:59

Tarwe stro en dan is er ook nog een verschil tussen zomer en winter tarwe maar dat weet ik niet meer... Maar het ligt er ook aan hoe het gewonnen is en of het is nat geregend enz.

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:31

Gebruik géén gerstestro. Dit eten ze namelijk op.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 14:09

Ik heb al wat gevonden op internet:

Soorten stro

Wie een paard heeft dat regelmatig van de onderlaag eet, kan beter geen gerste- of haverstro gebruiken. Dat wordt veel gegeten, waardoor de prijs lager is. Het veelgebruikte gerstestro veroorzaakt regelmatig allergische reacties en neemt weinig vocht op, terwijl haverstro hard en prikkelig is.

Tarwestro, dat paarden iets minder smakelijk vinden, wordt het meest gebruikt in Nederland. De zachte, elastische stengels zorgen voor een comfortabel en meegevend leger. Het is duur stro. Daar staat tegenover dat het geschikt is voor de champignonkwekerij.

Dit bedrijf accepteert verder alleen het goedkopere roggestro. Deze soort staat bekend om de de lange stengels die makkelijk uitstrooien. Er wordt weinig van gegeten. Een nadeel is dat het geïmporteerd moet worden. Dit product is dus niet overal verkrijgbaar.

Koolzaadstro is een ideale bodembedekker, omdat paarden er niet van eten! Daarom is het veel duurder dan andere soorten. Koolzaadstro heeft nog een ander voordeel: de mest is van goede kwaliteit en verteert snel.

Gehakseld stro houdt het vocht minder goed vast en is arbeidsintensiever. Deze bodembedekking maakt het echter wel mogelijk om selectief uit te mesten. Dit kan leiden tot een betere stallucht en minder kosten op de lange termijn.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:22

Wij gebruiken altijd haverstro. Het wordt wel gegeten maar in mindere mate is dat niet zo erg. verder neemt het goed vocht op. gerste stro is minder geschickt. Onze merrie krijgt er direct dikke benen van. Het is namelijk meer bemest en daar door minder geschickt voor de paardenstal

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 14:28

Als ik een sprietje bekijk, kan ik dus niet zien wat het is. Dus ik zal vanavond even aan de stalbaas vragen wat voor een stro hij heeft besteld (uit de polder).