Verkopen? Of houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiake

Verkopen? Of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 23:49

Ik heb een tijd geleden een hele lieve D-pony gekregen van mijn ouders. Ze was 6 maanden een manegepony maar ze was echt altijd bezet, soms moest ik zelf 1 maand wachten voor ik een uurtje op haar kon rijden, Dus hebben mijn ouders besloten om haar te kopen. Nu enkele maanden later gaat het uitstekend met haar, ze ziet er veel gezonder en beter uit. Maar sinds een maand struikelt ze heel veel en ik heb 2 weken geleden een eng ongeluk met haar gehad. Ze struikelde en viel op de grond en ik vloog erover. ik was echt bang dat ze iets had maar we hebben de dierenarts erbij laten komen en hij zei gewoon dat het kwam doordat ze te dik was en geen conditie meer had ondanks ze maar 1uurtje per dag moet lopen en daarvoor 4 uur per dag. Maar ik heb geen tijd en zin om zoveel uren per dag te rijden. Nu ben ik al heel lang gek van Friezen en nu heb ik een hele mooie en goedkope fries gezien. Dus ik ben direct gaan zagen bij mijn ouders of ik hem niet mocht hebben enzo. Maar ondanks ik er net een gekregen heb is het antwoord natuurlijk nee, Want nogal logisch is.
Maar na veel zagen en doen zeiden ze dat als ik mijn pony van nu verkoop de fries mag kopen. Het is wel zo dat mijn pony al 15 jaar is en eigenlijk niks kan. Niet springen, geen dressuur enkel aan de teugel lopen. En die fries is er maar 6 met papieren enzo en is dressuurmatig opgeleid.
Nu ben ik aan het twijfelen zou ik mijn pony verkopen en de fries kopen? of zou ik de pony waar ik zo aan gehecht ben verkopen? Ik sta al met de tranen in mijn ogen als ik eraan denk om haar te verkopen. Maar ooit zal ik er toch niet meer met kunnen rijden? Ze is nog in heel goede conditie zei de dierenarts en heeft een supersnelle galop. Maar ik heb eerlijk gezegt een schrik gepakt om op haar te rijden. Ik ben bang dat ze weer valt ofzo want dat was echt eng + ik kan niet veel met haar doen. Ik sta voor een moeilijke beslissing. Wat zouden jullie doen? Jullie pony houden want je houd er superveel van, ookal kan ze niets. Of ze verkopen en een jonger paardje kopen dat veel meer kan?

ellepel

Re: Verkopen? Of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:15

eigenlijk..vind ik het een beetje raar...

de pony kan niks,vertel je zelf al.
die heb je zelf dus ook niks geleerd. en als je dan een jonge fries koopt die misschien wel al wat kan, zul je toch echt zelf ook aan de slag moeten om die fries zo te houden dat hij dat blijft kunnen...

15 jaar vind ik nergens te oud voor, mijn pony is ook 15 en leert nog elke dag veel dingen erbij..

een jonge fries kan net zo hard struikelen en vallen als een oudere pony, dat maakt natuurlijk geen verschil..

of je nu de pony houd of die fries neemt, rijden zul je wel moeten, en met les erbij, het dier leert niet uit zichzelf van alles aan...

zelf weten natuurlijk, kan me voorstellen dat je een fries mooier en leuker vind, maar wat rijden betreft zal er absoluut geen verschil zijn hoor..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:20

ellepel schreef:
of je nu de pony houd of die fries neemt, rijden zul je wel moeten, en met les erbij, het dier leert niet uit zichzelf van alles aan...

zelf weten natuurlijk, kan me voorstellen dat je een fries mooier en leuker vind, maar wat rijden betreft zal er absoluut geen verschil zijn hoor..

precies, denk je dat je wel zin hebt om te rijden als je die fries hebt, die misschien nog minder kan? Die zal ook nog moeten leren, net als jij..

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:28

Daar ga ik ook in mee.

Een half jaar terug heb ik ook een manegepony gekocht, die puur en alleen de basis kent. Dat is dus ook erg weinig voor een pony van 11. Maar ik zie het juist als een uitdaging! Ik heb les met haar, en elke keer als we rijden leren we allebei wat bij.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:58

Stel nou je koopt die nieuwe fries, en die valt dan ook een keer. Of er gebeurd wat anders, wil je die dan ook direct weer inruilen??

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:05

Loesjuh schreef:
Daar ga ik ook in mee.

Een half jaar terug heb ik ook een manegepony gekocht, die puur en alleen de basis kent. Dat is dus ook erg weinig voor een pony van 11. Maar ik zie het juist als een uitdaging! Ik heb les met haar, en elke keer als we rijden leren we allebei wat bij.

Ook ik heb een manege pony die voor alle kleintjes werd gebruikt alleen werd ze te vervelend en ging ze daarom de deur uit. het is een fjord met karakter dat zeker. Mijn pony is 14 jaar en had geen wedstrijd ervaring ik rijd haar nu 2 jaar en ben inmiddels al regelmatig op wedstrijd geweest en verdienstelijk ook!
In eerste instantie zou ik als ik jou was een goede instrucie zoeken!
heb ik ook gedaan en daarom gaat het nu met een speer!
ten tweede als jij niet meer als een uurtje per dag wilt rijden waarom koop je dan die pony? Dan kan je beter op die manege een lease pony of paard zoeken of een verzorg/bijrijd paard. Ik ben persoonlijk ook helemaal gek van een ras in mijn geval de fjord maar dan had ik ook nooit een paard van een ander ras gekocht als jij denkt dat die fries jou droompaard is moet je dat doen alleen vraag ik me af wta er mis is met die fries aangezien hij zo goedkoop is...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:10

Je wilt je pony na een paar maanden weer inruilen??? Lekker dankbaar (ook naar je ouders toe), klinkt niet alsof je de keuze voor deze pony echt weloverwogen genomen hebt . En daarom zou ik ook nog eens heel goed nadenken over die Fries, zodat je daar niet ook na een paar maanden bedenkingen bij krijgt...

Btw, je pony zal echt wel een goede conditie hebben gehad na zoveel manegewerk, en als je dat onderhoudt met 1 uurtje per dag zou dat prima moeten zijn. Staat je pony niet gewoon in een veel te vet weiland? Zou eens beginnen met minder voer ipv meer rijden om hem weer in conditie te krijgen. Als je dat nog wilt tenminste...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:12

Ik denk dat het geen goed plan is om die fries te kopen...

Als je al geschrokken bent van het vallen, dan moet je zeker geen 6 jarige nemen!
Ook denk ik - omdat je net van de manege af komt - een 6 jarig paard te hoog gegrepen is...
Het ziet er misschien makkelijk uit - maar dat is echt niet zo!
Je zal alleen maar problemen mee krijgen en dan is het helemaal niet leuk meer om te rijden....

Een 15 jarige is echt niet oud! Je kan daar nog zat mee doen! Je kan daar echt nog wel wedstrijden mee rijden hoor!

Neem een goede instructiese, daar heb je meer aan dan een jong paard!

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:13

laukjefreak schreef:
Loesjuh schreef:
Daar ga ik ook in mee.

Ook ik heb een manege pony die voor alle kleintjes werd gebruikt alleen werd ze te vervelend en ging ze daarom de deur uit. het is een fjord met karakter dat zeker. Mijn pony is 14 jaar en had geen wedstrijd ervaring ik rijd haar nu 2 jaar en ben inmiddels al regelmatig op wedstrijd geweest en verdienstelijk ook!
In eerste instantie zou ik als ik jou was een goede instrucie zoeken!
heb ik ook gedaan en daarom gaat het nu met een speer!
ten tweede als jij niet meer als een uurtje per dag wilt rijden waarom koop je dan die pony? Dan kan je beter op die manege een lease pony of paard zoeken of een verzorg/bijrijd paard. Ik ben persoonlijk ook helemaal gek van een ras in mijn geval de fjord maar dan had ik ook nooit een paard van een ander ras gekocht
als jij denkt dat die fries jou droompaard is moet je dat doen alleen vraag ik me af wta er mis is met die fries aangezien hij zo goedkoop is...

[/quote]
dat vraag ik me ook af zover ik weet is een fries nooit echt goedkoop, en zeker niet een 6jarige dressuurgereden.
Laatst bijgewerkt door charily op 24-08-05 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:14

Ik krijg hier een beetje een onplezierig gevoel bij. Als die fries ook niet bevalt, komt er dan weer een ander paard en weer één en weer één? Zo kun je aan de gang blijven. Ik denk dat je niet meer hoeft te gaan rijden. Misschien het voer aanpassen en zorgen dat je pony in dat uurtje rijden ook echt aan het werk gezet wordt. Heb je les, vraag je instructeur of instructice dan eens om advies. Heb je geen les, zoek dan iemand die je (goed!) les wil geven. Klinkt ontzettend cliché, maar met goede les kun je een heel eind komen. En met les kan je misschien ook over je angst heenkomen. Met een beetje tijd en geduld heb je straks wellicht een ontzettend leuke pony, die je dan wel helemaal zelf voor mekaar hebt gekregen.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:24

[/quote]
dat vraag ik me ook af zover ik weet is een fries nooit echt goedkoop, en zeker niet een 6jarige dressuurgereden. [/quote]

Precies! ik had de gok niet gewaagd alleen vind ik dat je je huidige pony best wat meer mag respecteren! deze pony heeft altijd gewerkt en nu mag hij hoogstens een uurtje per dag lopen. Om te beginnen zou ik het aantal brokken halveren en de weidegang eens goed nakijken.
ook zou ik les nemen! en neem eens wat meer de tijd voor je pony! ga eens een lekkere lange buitenrit van zoon 2,5 uur maken! en laat die pony lekker werken veel draven en als dit goed gaat wat langer gaan galoperen.
Ik kreeg ook een fjord die veel te zwaar was en 2 jaar later moet ze nog zoon 200 kilo afvallen maar ik kan wel 5 uur op mijn pony ziten!
wat je ook nog kan doen is een verzorger bijrijder nemen!
deze kan jou pony ook nog extra rijden. zodat hij wat extra afvalt!
en dan is het voor jou gezzeliger!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:05

het is geen tafel die je ff aan de kant schuift.. ik snap dat niet hoor.. verwend meisjes syndroom vind ik het. ik heb willem op 16 jarige leeftiojd gekocht.. hij had toen al een jaar of 8 in de manege achter de rug... nu zijn we een jaar verder en hij kan veel hoor.. we zijn nu op weg naar ons L1 debuut en hij gaat nog steeds als een trein.. alleen ik ben nu op het punt dat hij van mij moet leren en ik niet meer van hem... maar zeg niet dat je zon pony niets meer kan leren want dat is drie keer onzin!
en datie zo dik is is omdat jij hem veel te eten geeft en er vervolgens weinig mee doet... als je alleen maar rondjes in de bak rijd dan noem ik dat niet echt werken.. willem was zo van zijn gewicht af hoor, een uurtje met mij valt in het niet bij 3 uur manege

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:09

laukjefreak; zo`n Fjord heb ik ook. Er moeten nog veel kilos´s af, maar ik ga ervoor. Hij bouwt steeds meer conditie op en de kilo´s zullen er nog wel afgaan.

Voor de TS. Eigenlijk wil ik hier geen woorden aan vuil maken, maar kan het toch niet laten. Waar is de respect en dankbaarheid van tegenwoordig. Je krijgt een pony van je ouders. Menigen van ons zouden dan heel erg blij zijn en stapelgek met de pony. We zouden er veel tijd in steken en het beste met hem voor hebben.

Je zegt dat de pony niks kan, maar hij heeft wel op de manege gelopen en was altijd in gebruik. Lijkt mij dan niet de minste pony.

Ook is hij nu dik geworden doordat hij niet genoeg wordt bereden. Zou ook eens naar de voedig kijken.

Je wil niet lang rijden, maar wel een ander paard. Wil je die dan ook niet veel rijden? Als je niet veel tijd en energie in je paard wilt steken, dan ben je in mijn ogen geen paard waard.

Een dier kiest er niet voor om jou bezit te worden. Dit leggen wij ze op. Kunnen we dan niet eens op zijn minst proberen om het dier een respectvol en begripvol leven te geven.

Van dit soort mensen krijg ik altijd de kriebels. Ze zien dieren niet als volwaardig. Voor hun zijn het maar dingen (zonder gevoel) die zo voor iets anders ingeruild worden.

Als je nagaat dat ze zeggen dat paarden op hun toppunt zijn rond hun 12de. Dan is een 15 jarig paard nog lang niet op. Ken veel paarden die wel 30+ worden en lekker van hun oude dag genieten.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:19

Ik vind het sneu dat je daarom je pony weg wil doen.

Je heb je pony net. dus als je hem nou weg zou doen zou je het niet eens hebben geprobeert. maar goed als je geen lol in het rijden hebt, dan is het voor die pony ook niet leuk, en als je hem weg doet zal ik hem verkopen naar een klein kindje, beetje penny achtig, die hem lekker vertroeteld, en ook zo gek is om 4 uur per dag op der rond te hobbelen zodat ze er samen lol in krijgen.

daarmee blijf ik wel bij me standpunt, van je heb het niet geprobeert en je neemt en overhaaste beslissing. want volgens mij heb je je beslissing al genomen aangezien je zegt dat je een leuke GOEDKOPE fries heb gezien.

Daarbij vraag ik me ook af of het wel zon goede keus is wat je maakt, een jonge fries komt meer bij kijken dan bij een oudere pony. Kwa verzorging is het natuurlijk hetzelfde maar met rijden zal die nog veel moeten leren waarschijnlijk ook nog de balans exc.

Het lijkt me verstandig om lekker met die pony van je te gaan rijden, veel plezier met elkaar te hebben en zo ervaring op doen, en met enkele jaren nog eens trug kijkt naar de tijd van toen je hem kocht en dan inziet wat jullie van elkaar hebben geleerd en dan nog eens overwegen om er een jonger paard bij te kopen.

NaDiNeLoVe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:38

hey reddende engel;)
ik denk aan de ene kant.. dat het ook wel vet zou zijn om een jonge fries te kopen.. waar je nog lekker ver mee kan komen..
en aan de andere kant is het wel sneu voor je ouders enzo.. maja
ook omdat je erg gehecht bent met die pony.. tis een moeilijke keuze..
succes dr mee!!!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:48

Ik zou zelf deze pony houden, je zegt zelf dat je er geecht aan bent, dan wil je zo'n pony toch niet eens weg doen??

Ik snap wel dat je twijfelt tussen de fries en je pony, maar je kunt zulke leuke dingen doen met je pony, zoals iemand al zei, zie het als een uitdaging!!

Mijn haf, kon eerst niks was zo sloom en lui als tmaar kan, nu lijkt ze soms net een veulen en ze kan al veel meer...

Ik heb mn paard van mn vader gekregen en heb er ook weleens over gedacht om een ander paard te nemen, maar ik vind dit smerig tegenover mn pa omdat hij zo lief was om een paard voor mij te kopen..

Als ik een ander paard wil, dan doe ik er een paard bij, ik verkoop mol nooit meer

Maar als je er een paard bij wil moet je wel eerst de mogelijkheden overwegen...

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:50

Ik kom wel helemaal niet net van de manege dit is inmiddels mijn 3de paard. En jullie begrijpen mij helemaal verkeerd. Het is zo dat mijn pony wel degelijk iets kan maar ik bedoel ik volg 4x per week een uur privéles en ze gaat er steeds op achteruit nu is het bv voor mij een overwinning als ze gewoon maar simpel een cirkel wil draven. Vroeger op de manege moest ze gewoon de rest volgen, maar daarna begon te uit te proberen van hoever kan ik gaan? Nu gaat dat allemaal wel beter enzo en ik zie haar echt doodgraag. Begrijp me niet verkeerd, Ik ben niet ondankbaar, helemaal niet. Ik heb ook tegen mijn ouders gezegt van ik wil haar niet wegdoen als ik moet kiezen tussen de fries en haar kies ik voor haar.. Maar nu begin ik wel te twijfelen... Ook omdta het niet helemaal klikt tussen ons. Ik heb het gevoel dat ze niet graag werkt voor me en ze is altijd zo sloom enzo. Mij goed dat ze niet graag wil werken en graag zuur in haar stal is.. Maar ik moet er toch ook nog plezier aan hebben? ik zie haar echt graag ook al is ze zo zuur en traag. Maar ik kan niet blijven rijden op een pony waarmee het niet klikt en waar ik niets aan bijleer, Al kan het. Nu zit ik ook te denken dat ik gewoon te zwaar ben voor haar enzo en ik rijd er nu echt mee tegen mijn zin. Over het eten en de weidegang, Ja ze staat op de manege op stal, Ze was dan te dik, we hebben haar op krullen gezet. Nu krijgt ze 1/2 's morgens en 1/2 's avonds en ze mag elke dag een uurtje ongeveer op de wei. Dus dat vind ik echt niet te veel.
Ik rij elke dag een uurtje of anderhalf uur en op vrijdag, zaterdag en zondag 2 uur. Vind ik ook al niet te weinig. Maar dat struikelen heeft me een onzeker gevoel gegeven. Ik heb bang gekregen dat ik haar kapot zou lopen ofzo.
Begrijp me niet verkeerd. Ik zou haar niet zomaar wegdoen voor die fries, Ik heb trouwens al een jonger paardje gehad die we helemaal zelf zadelmak hebben gemaakt. Ik zie haar echt graag maar ik vroeg jullie gewoon om raad.. Niet om aanvallende reacties.. Ow ja en als ik hem echt wil koop ik hem er gewoon bij ik verkoop haar niet. Daar ben ik ondertussen dan weeral uitgekomen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:54

even een aanvullende vraag dan:

waarom zijn je andere paarden weggegaan?

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:56

Ik ben het met de rest eens.. niet om jou aan te vallen: je vraagt hoe wij erover denken..
Als je voor een pony bang bent omdat ze misschien struikelt.. das niet best! blijf dan lekker op een manege pony rijden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:59

Je zegt dat je niks leert en geeft de pony daar de schuld van.
Als je met 4 keer per week priveles niks leert, kun je beter eens kijken naar een andere instructeur lijkt me zo. En juist van lastige paarden leer je vaak het meeste.... succes met je beslissing

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:04

ik vraag me af hoe oud jij bent?? en hoelang rijd je al?
ik vind het allemaal een beetje een vreemd verhaal worden..

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 11:07

We hadden er een gekocht toen we nog maar net reden. Ja wij kenden er natuurlijk absoluut niets van en we dachten ja die heeft benen een hoofd en een staart dat zal wel in orde zijn. Niets was minder waar want eenmaal we ze gekocht hadden en op de wei stond lieten we ze keuren en alle buikproeven waren slecht en ze was bovendien 23 terwijl ze zeiden dat ze 13 was.. 6 Maanden later is ze gestorven aan koliek. Toen zijn we moeten stoppen met rijden van mijn moeder.. Dan 4 jaar later zijn we terug begonnen.. Dan hadden we na een jaar een veulen gekocht ze was wel al onder het zadel maar kende nog niets (dus niet echt zadelmak gemaakt maar eerder alles aangeleerd)
Die is weggegaan na een paar jaar omdat ze eigenlijk veel te klein voor ons was en toen heeft mijn nichtje hem gekocht die er ook al regelmatig op reed. En dan de laatste was echt een pracht van een paard. Had altijd gesprongen maar eigenlijk altijd gedwongen geweest, bij de vorige eigenaar wel he.. Daar moesten ook helemaal opnieuw mee beginnen terug kleine sprongetjes enzo maar hij was ook al redelijk oud (18) en had een knieblessure opgelopen en staat nu al een tijdje op rust.

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:10

Ik vind niet dat je meteen na dit incident moet besluiten je pony te verkopen. Zie het als een uitdaging om samen met je pony veel te leren.

Nadiake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 11:11

Ik ben 17 en rijd 8 jaar..
Ik snap niet wta jullie er vreemd aan vinden.
Ik vind het vreemd dat ik om raad vraag en dat iedereen me aanvalt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:11

Trouwens, ik zie dat je de pony al te koop hebt gezet als een schat van een pony?