voeding?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 22:56

Quintus is een Friese Ruin van 8 jaar. Ik voer hem nu per dag een kruiwagen kuil, 1 kg. biks en een halve kg. granenmix.

Hij werkt gem. 1,5 uur per dag (rijd veel buiten.) En kreeg het advies hem granenmix bij te voeren, omdat ik hem graag wat pittiger (energievoller) wou hebben, omdat hij nu best lang loopt. Ik voer nu een halve kg. per dag. En ik merk dat hij aardig wat pittiger is geworden.

Maar nu is mijn vraag.. is granenmix wel zo goed om te voeren?

Arnoud

Re: voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:45

Granen zijn niks mis mee, is een natuurproduct wat ze van nature ook eten. Er wordt weleens gezegd dat granen verkeerde voedingsverhoudingen hebben, maar dat is vaak een verhaal van Klok horen luiden en de klepel niet kunnen vinden. Ik vroeg me alleen af wat voor biks je voert.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 07:00

mijn pony krijgt naast gras uit de wei 4x per week een kwart tot halve schep 5-granenmix van havens.

daar zit geen vitamine brokje bij in,, puur alleen granen, mij is verteld dat het juist beter zou zijn omdat er dus geen toevoegingen inzitten dus een "schoner"voer is.

pittiger word hij er in elk geval niet echt van, hoeft ook niet want looplust zit er gelukkig wel genoeg in...

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 03:06

Ik voer basis brok Krijgt hij zijn hele leven al, en leek me niet echt nodig om hem op een ander merk over te zetten.. at is wat ik denk, het kan natuurlijk anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:28

Wat zit er in die granenmix?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 13:39

haver, zwarte haver, euhhh.. tarw ofzo en biks.. zoiets

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 13:45

ik vind eigenlijk dat je paardje wel erg weinig krijgt, 1,5kg op een dag????? of bedoel je 3x 1,5kg ????

ik zou niet gaan kloten met granenmix enzo, als jou paardje energie tekort komt, gewoon aanvullen met bix... zet hem dan op 3x daags 3/4kg bix bijv.... en kijk hoe dat gaat...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:04

Basisbrok kan je zowiezo behoorlijk wat van ingooien voordat je een ander (actiever) paard in je stal ziet staan is mijn ervaring.

Ik voer daarom basisbrok en na het rijden ook nog een (energierijke) sportmuesli. En ik ben het er mee eens dat je paard redelijk weinig krachtvoer krijgt. Ik heb een mérens (heel wat maatjes kleiner dus ) en die eet aan krachtvoer 1,5 kilo per dag.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:06

gipsy ( e-pony ) die misschien hooguit 2x in de week nog gereden word krijgt al 1,5 kg bix op een dag... orisse daaren tegen die 6 dagen per week gereden word, krijgt toch wel 4,5 kg op een dag.... plus na het rijden nog een 1/2kg kruidenslobber met haver e.d erin...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:31

4,5 kilo
Zeker een behoorlijk paard?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:34

ja... paard is iets van 1,75.. springgefokt, vrij groot ( merrie) uhm.. ze is qua bouw altijd iets te rechthoekig, en heeft erg neiging tot invallen bij de flanken enz... ze was vorig jaar oktober een week nr drenthe geweest, en nu pas een maand geleden kwam ze eigenlijk echt mooi in model zeg maar... aangezien ik zo'n beest niet helemaal wil volgieten met voer....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:41

Maar die van jou zal geen Fries zijn
Friezen zijn vrij sober met hun voer. Basisbrok is nogal "veilige" biks, daar worden heel weinig paarden heet van. Om het paard iets pittiger te laten zijn kan een granenmix of een muesli helpen, maar net zo goed kun je ook kijken wat een sportbrok doet....
Voeren doe je op het oog, niet op een boekje, dus kijk naar het paard of je het goed doet

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:57

het is geen fries idd... dat moet ik bij orisse zeker doen... als ik merk dta ze dunner word en futlozer.. krijgt ze in eerste instantie meer prestatie/sport brok... en de muesli verminder ik dan... kuilgras laat ik hetzelfde.... maar merk ik dat ze dikker wordt.. krijgt ze minder kuil.. soms hooi... en dan meestal ook minder muesli omdat ze daar nogal vet van worden... het enige wanneer ik meer muesli ga voeren is als ze een rustdag ofzo heeft, dan minder ik bix, en krijgt ze ietsje meer muesli...

aangezien friezen meestal wat voller zijn... kom ik ook vaak vfriezen tegen die ik veelste mager vind...

je moet idd gewoon kijken... hoe het dier er uitziet.. en in wat voor conditie hij is....

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:57

Er is ook muesli te krijgen met haver, daarbij zou je hem maismeel en bietenpulp kunnen bijvoeren, dit helpt het vet wat op het lijf te behouden. Een vetrijk dieet levert veel energie op, maar hier moeten ze wel geleidelijk aan wennen!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:10

Een Fries is een sober ras en je moet daarom oppassen met het eiwit/vet gehalte. Kijk dus gewoon ff op de verpakking, want is per merk verschillend.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 12:20

Vroeger kreeg hij 3 kg. op een dag, dat heb ik langzaam terug geschakeld want hij was moddervet. Ook al werkte hij elke dag.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 12:46

1,5 kilo lijkt me prima voor je fries hoor.
En inderdaad, als ze te dik worden, minder brok maar niet korten op hooi en gras...
Wat jij voert lijkt me zo vanachter mijn computer prima hoor

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 13:50

hey,

paarden krijgen gewoon veel energie van die dingen dat heb ik ook! ga anders je paard, voordat je erop stapt even longeren. succes!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:36

Weet je wat bix is?
vermaalde granen enz. Die samen worden geperst. Maakt geen drol
uit wat je voert.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:40

Maar in biks zitten meer vulstoffen denk ik om de brok te persen en je ziet niet echt wat je voert. De meeste granenmixen zitten ook wel toevingen in dat wel maar volgens mij minder. Als ik op de subli voerkaart kijk zie ik dat er in de granenmix minder eiwit zit als in de brokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:42

Maar, granen zijn lastiger te verteren, en zeker hele granen. Gerst is goed voer, paarden eten het echter niet in hele vorm, bij voorkeur geplet of gecrunsht. Brokken zijn makkelijk opneembaar, granen kost ook meer energie om te verteren.

Kijk anders even in het topic hierop VMR over Pavo of Havens, daar heb ik een overzicht in geplaatst uit een topic over toevoegingen in paardenvoer, uitgezocht door Djilan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:49

Ik heb een grote e pony en die staat volop in training en die krijgt ook maar 2kilo biks per dag. Hij krijgt wel onbeperkt hooi.
Dus ik vind diet niet te weinig hoor.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 16:53

gouda schreef:
Maar in biks zitten meer vulstoffen denk ik om de brok te persen en je ziet niet echt wat je voert. De meeste granenmixen zitten ook wel toevingen in dat wel maar volgens mij minder. Als ik op de subli voerkaart kijk zie ik dat er in de granenmix minder eiwit zit als in de brokken.

Nope, de brokjes worden geperst onder hoge temperaturen.