Wanneer beginnen met springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:21

Klein,maar toch groot probleem..
Ik heb een soort van halfpony gekregen
Ze zijn de merrie nog een beetje aan het doorrijden.
Ze is zo'n 3/4 jaar oud.
Degene die haar voor mij heeft gekocht denkt dat ik over 2/3 jaar met haar kan beginnen met springen.
Ik ben het hier totaal niet mee eens..
Ze is in principe gekocht om haar uit te brengen in springwedstrijden en voor de fok.Maar ik ben bang dat ik over 2/3 al aan de grote kant voor haar ben. (Het is een D pony,en ik ben nu 12,zal nog wel opmeten hoe groot ik ben..) Oke,het is echt niet te bedoeling om die pony te overbelasten door zware springwedstrijden te gaan rijden.Maar 1/2 keer in de week een 40/50 cm sprongetje kan toch wel?

Oja; Ik heb strax 2 weken de keuze om te zeggen of het klikt of niet.Klikt het niet dan mag ik een andere uitzoeken..Nu is het zo;Er stond ook nog een hele leuke pony die klaar voor parcour was.Alleen we hebben juist die merrie uitgekozen omdat die zulke mooie lange benen had,wat dus die andere pony niet had..

Lowara

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:39

nou ja.. ik vind nog 4 jaar wachten wel wat veel, maar het hangt vooral af op wat voor niveau je het beestje wil gaan uitbrengen, en hoe vaak je wedstrijden etc wil gaan rijden.
overbeslasting is niet echt handig dan.
ik zou gewoon als het beestje 1 jaar onder het zadel is geweest langzaam aan 1 x per week een keertje 50 cm ofzo gaan springen, en het dan langzaam opbouwen.
en bv als regel stellen dat ze niet voor haar 7de tot het M mag komen, of dat ze niet meer dan 25 sprongen per week mag maken ofzo ( inclusief concours)
dan weet je zeker dat de merrie noet overbelast wordt, en dan kan jij toch concoursen rijden.
ook gewoon kijken wat het dier aankan is altijd een goede maatstaf.

Anoniem

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 16:08

IndianRose schreef:
Oja; Ik heb
strax

Ehh..Oeps
Ik bedoelde dus Straks

@Lowara; Ik zal eens overleggen..
Ik vind hoe jij het allemaal typt,best redelijk klinken.
Ze hoeft van mij heus niet meteen hoog te springen,maar 50 cm,daarmee overbelast ik haar toch niet?
Bedankt!