Pijn in je rug na het rijden...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Pijn in je rug na het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:59

Hoi hoi,

Nou heb ik 2 dagen achter elkaar me moeders paard gereden en ik heb dus ontiegelijke pijn in me onderrug..het paard loopt wel erg vlak zeg maar.. iemand die hier ook last van heb? en hoe kan je het oplossen?

Anoniem

Re: Pijn in je rug na het rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:03

ik heb het nu niet,maar met mijn bijrijdpaard destijds wel de eerste maand.
Dit omdat hij ook erg vlak liep,niet losliet en ik verkrampte zelf ook.
Vooral in de galop.
Ik heb met name in de galop moeten leren wat extremer ""los te laten"".Mee te bewegen en niet mijn rug vast te zetten.
Ik weet niet of les lest,maar misschien heeft je instructeur tips?

Na het rijden deed ik vaak wat oefeningen.Ook soms voor het rijden,om de spieren wat los te krijgen,en een warme douche is ook erg fijn

sas00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:46

Ik ga dit topic zeker in de gaten houden...
Helaas verder geen tip's, behalve darkchrystal al zegt los laten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:47

je zult waarschijnlijk zelf teveel verkrampt zijn, probeer met rijden tussendoor wat te stappen en dan voor jezelf wat gymoefeningen te doen.
Na het rijden lekker een warme douche/warm bad en insmeren met bijv. tijgerbalsem voor je spieren. Wellicht kun je iemand strikken voor een massage? Zorg dat je spieren goed warm blijven!

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:03

ik heb ook erg last in men rug (maar het zit in de familie)
en dan vooral als men paardje haar kuren krijgt of na het springen.
iemand bij ons op de manege heeft daarvoor zo een stuk om aan te doen... een soort corsette. en bij hem helpt het wel.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:07

Mja ik heb het dus niet met me eigen paard dat is het gekke ervan.. Maar ik heb me moeders paard nog nooit gereden haahha echt erg.. en die wil dus altijd hard :S dus je bent continu bezig met inhouden :s

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:13

Ik had van de Ceasar Therapie tips gekregen om te zorgen dat mijn rug tijdens pijnperiodes ontspande, waardoor je er minder last van hebt, als je het al hebt opgelopen.

Ergens liggen, op je rug, knieën optrekken, en met je handen vasthouden.. En bolletje worden zeg maar.. Dat helpt het beste!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:25

ik heb wel eens op een haflinger gereden en die had zelf last van mijn rug wat dus doortrok in mijn rug

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:30

ik heb het soms ook weleens na het rijden, nu heb ik zowiezo altijd al last van mijn rug gehad hoor, is zeg maar eens oort van zwakke plek bij mij ... maargoed, orisse gooit best wel hoog op enzo, en drukt ook nog weleens haar rug weg... dus als ik soms heb gereden , dan heb ik daar nog al eens last van, maar soms ook helemaal niet, het licht er denk ik ook zeker aan hoe ontspannen je zelf zit....

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 20:58

Polly boy heb ontiegelijk zweefmoment der in zitten :| en onwijs vlak :S

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 02:15

probeer bij het doorzitten de klappen op te vangen met je bekken.
Laat je bekken dus los en swing mee met de bewegingen, zo ben je sowiezo ontspannen en krijgt je rug nog een supermassage !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 02:22

Ex gooit ook hoog op en inderdaad is mijn rug ook een 'zwakke plek' maar dat geld denk ik voor veel ruiters. Paardrijden belast de rug toch redelijk. En dan heb ik het ook af en toe. Wat kiana zegt helpt inderdaad maa rin een proef 'staat dat niet zo' Dus na wedstrijden heb ik vaak wel last van mijn rug.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 03:36

je ziet het niet hoor !
gewoon veren..........als je het zo doet zit je juist goed.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:05

In behoorlijk wat gevallen kan rugpijn worden verholpen door het zadel te laten opvullen. Vele zadels liggen niet goed op het paard met ernstige gevolgen voor paard en ruiter. Vraag maar hier op bokt, heb diverse mensen van rugpijn af geholpen...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:09

ik heb hetzelfde probleem...
na mijn val in feb'05 heb ik op een nippertje net niet me rug gebroken,maar zwaar zwaar gekneust....
en dus nu vaak nog steeds last van en niet eens altijd als ik gereden heb maar ook gewoon tijdens werk...of snachts tijdens slapen...

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:10

Ik heb ook vaak last van mijn rug, soms kan ik er na het paardrijden helemaal niets meer mee, aant zadel kan het niet liggen, daar rij ik zeer weinig mee, en zit zeer ontspannen op mijn pony. Ik ben er ook voor naar de dokter geweest, die zei dat mijn ene rugspier korter was dan de ander, misschien is de dokter ook een idee voor jou.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:15

hey
ik heb het niet altijd, maar wel soms. Ik heb dan zo'n krampen in mijn rugspieren. meestal wanneer ik er mijn paard niet goed doorkreeg. Dan houdt hij zijn rug vast, en kan ik niet zitten, waardoor ik ook rugpijn krijg.
Als ik hem dieper instel, laat hij makkelijk los en heb ik ook nergens last van. Maar bvb gisteren was hij irritant, gewoon slechtgezind, en hij wou absoluut niet loslaten.
dat is gewoon eens een dagje zo. Volgende keer is hij weer goed. We hebben ook zo van die goede en slechte dagen.

Maar ik denk dat je vooral pijn hebt, doordat je je spieren te hard opspant.
xxx

lievebella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:01

je moet je buikspieren en je rug spieren dan trainen ik had het ook maar nu niet zo gauw meer

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:29

Ik ben ook een rugpatient, begin dit jaar operatie ondergaan en af en toe heb ik ook last van mijn rug. Ik ben nu inderdaad voor een ander zadel aan het kijken. Een waarvan ik meer steun krijg. Verder doe ik veel ademhalingsoefeningen om te ontspannen, doe veel stappen tussen het echte rijden (oppakken) door.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:33

Ik wil even toevoegen dat rugklachten ook voorkomen als je TE MAGER bent, of eigenlijk, niet stevig genoeg bespierd. Als je niet goed eet , krijgen je spieren ook niet genoeg "voeding" en je zuurstofgehalte kan naar beneden gaan. Gezond eten is dus ook belangrijk.

Verder heeft het te maken met loslaten. Je hebt je rugspieren alleen maar nodig in verlichte zit.

Enfin, goed ademhalen, goed loslaten (ontsapnnen), goed op je kont zitten (bekken vertikaal), geen holle rug trekken.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:09

ik ken het probleem helaas ook (heb een jaar geleden 2 uitsteeksels van mijn wervels in mijn onderrug gebroken gehad door een val van een paard) wat bij mij persoonlijk goed helpt is vlak voor het rijden goed te poetsen en dan echt je rug heel losjes laten meedraaien bij elke poetsbeweging.
verder bij het rijden proberen je rug echt los te laten *dus echt heel goed met de bewegingen van het paard meegaan*
en probeer te ontspannen.
en na het rijden niet meteen gaan zitten ofzo gewoon even blijven lopen en eventueel weer poetsen...
verder blijf ik dit topic ook even volgen

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:15

Ik ben inderdaad vrij slank maar ik eet heel veel! Ik heb het alleen aan de linkerkant van me onderrug dus misschien idd is voor naar de dokter gaan

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:35

Ik krijg voor mijn rug ademhaling en ontspanningstherapie bij de fysio. Daarnaast mijn buikspieren aansterken....Auw! Maar het gaat al beter.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:34

Heb je spierpijn of is het anders?

Maar in principe, gebruik je met lichtrijden en in stap nauwelijks je rug. Ik heb zelf onwijze rugklachten, zelfs rennen is teveel gevraagt. Ook kon ik na een wedstrijd niets meer dan op bed liggen. Maar paardrijden gaat perfect, zolang is niet ga doorzitten en niet blijf zitten in galop.

Als het spierpijn is. Gaat vanzelf over, dan verkramp je zelf te veel of je zit anders --> ontspannen!! Als het geen spierpijn is, snel langs de dokter.