hopeloos : 3jarige andalusier wil niet wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dirk_paard

hopeloos : 3jarige andalusier wil niet wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:41

goeiendag
ik ben nieuw hier op bokt een ik heb een priemende vraag.
Thuis heb ik 7 paarden ( lees mijn profiel voor info ) en sinds kort heb ik een 3jarige andalusier Dirk en ik heb hem zelf ingereden en zo maar hij luistert niet altijd. Ik ben nu toe aan wijken maar het lukt helemaal niet.
Ik rijd met sporen en zelfs op mijn sporen reageert ie niet meer... in het begin hielp het wel om ze te gebruiken maar nu niet en een zweep moet ik niet mee afkomen. Misschien ligt het ook wel aan mijn straf bit maar anders komt ie niet aan de teugel.

Zo ik denk dat dit genoeg info is .. kan iemand me helpen want ik ben echt hopeloos. Hoe kan ik andes op wedstrijd ??

Groetjes tatiana

Joey89

Re: hopeloos : 3jarige andalusier wil niet wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:45

misschien kan je hem leren wijken voor druk. Of je moet dan een keer naast hem lopen en op de plek waar je drijft om hem te laten wijken, daar duw je hem met je hand/ arm zeg maar, dan kun je evt meer druk op uitoefenen en als hij het dan doet, kan je de druk afbouwen. Daarna er weer op zitten en als het goed is, wijkt hij dan ook veel makkelijker...

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:46

Hij is nog maar 3 jaar, gun dat paard wat vrijheid en tijd!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:47

Dit is toch niet serieus hoop ik?

dirk_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:48

Samo schreef:

Waarom zou dit niet serieus zijn ? Ik snap je niet .. Ik ben 17 en rijd al 10 jaar , ik denk dat dit dus wel serieus is ...

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:48

Samo schreef:

Nee dat hoop ik ook niet..

dirk_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:48

missblue schreef:

Hij is bijna 4 jaar hoor maak je maar geen zorgen ! Ik zie mijn paard graag en weet wat ik doe .

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:50

Waarom dit niet serieus zou zijn?
Lijkt me duidelijk; je rijdt een paard van 3 jaar met een straf bit aan de teugel en bent hopeloos want hij wil niet wijken..

Een paard van 3 jaar hoort in alle rust ingereden te worden, zijn vrijheid te hebben om te spelen en op te groeien en dan langzaamaan opbouwen en niet meteen een dressuurwonder te zijn.
Dat jij al 10 jaar rijdt doet me daarbij vrij weinig; dit lijkt me gewoon iets waarvan iedere ruiter zich bewust hoort te zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:51

4 in december?? Wel raar...
En dan nog, een (nog steeds) 3-jarige, met sporen en zweep, en een straf bit??
Een 3-jarige moet gewoon voorwaarts gaan op je kuit. Zonder sporen. En een zweepje erbij om, indien nodig, je hulpen te verduidelijken.
Verder moet een 3-jarige niet te intensief gereden worden, veel rechtuit en grote voltes.
Andalusiers groeien laat uit. Daarom hebben ze de tijd nodig zich te ontwikkelen. 3x per week 20 minuten licht rijden is voldoende.
Nog beter: rij het paard in, gooi het op de wei en probeer het over een paar maanden nog eens...

Nadir

dirk_paard schreef:
goeiendag
ik ben nieuw hier op bokt een ik heb een priemende vraag.

Thuis heb ik 7 paarden
( lees mijn profiel voor info ) en sinds kort heb ik een 3jarige andalusier Dirk en ik heb hem zelf ingereden en zo maar hij luistert niet altijd. Ik ben nu toe aan wijken maar het lukt helemaal niet.
Ik rijd met sporen en zelfs op mijn sporen reageert ie niet meer... in het begin hielp het wel om ze te gebruiken maar nu niet en een zweep moet ik niet mee afkomen. Misschien ligt het ook wel aan mijn straf bit maar anders komt ie niet aan de teugel.

Zo ik denk dat dit genoeg info is .. kan iemand me helpen want ik ben echt hopeloos. Hoe kan ik andes op wedstrijd ??

Groetjes tatiana

Kom op zeg, ga buiten spelen!

BlueMilk

dirk_paard schreef:
missblue schreef:

Hij is bijna 4 jaar hoor maak je maar geen zorgen ! Ik zie mijn paard graag en weet wat ik doe .

Dat denk ik niet hoor

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:52

Hahaaa

Ahum. Sorry.

Ik zou zeggen: gooi die sporen erin en duw hem erdoor.
Ahum. Nou. Nee?
Dan eens proberen les te nemen!

dirk_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:53

BasjeGuwrl schreef:
Lijkt me duidelijk; je rijdt een paard van 3 jaar met een straf bit aan de teugel en bent hopeloos want hij wil niet wijken..

Een paard van 3 jaar hoort in alle rust ingereden te worden, zijn vrijheid te hebben om te spelen en op te groeien en dan langzaamaan opbouwen en niet meteen een dressuurwonder te zijn.
Dat jij al 10 jaar rijdt doet me daarbij vrij weinig; dit lijkt me gewoon iets waarvan iedere ruiter zich bewust hoort te zijn.

Oh sorry .. ik kan me niet even goed vinden in dit idee. Ik ben namelijk meer van het principe dat het paard nog altijd naar de ruiter moet gehoorzamen en liefst zo rap mogelijk ... Maar ik heb zeker respect voor jouw mening .. Kun je me anders vertellen hoe jij het zou aanpakken ? Dan kan ik er misschien iets mee doen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:53

Maak je paard eerst maar eens goed aan het been.
Dus direct voorwaarts op een kuithulp, zonder spoor.
Pas als dat gaat, kom je terug met je vraag over wijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:55

Een driejarige, net ingereden, die niet meer op sporen reageert?
Die is niet meer te redden en kun je het beste snel verkopen.

En als het wel serieus is...ga ik geen tips geven. Om het paard te sparen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:55

dirk_paard schreef:
BasjeGuwrl schreef:

Oh sorry .. ik kan me niet even goed vinden in dit idee. Ik ben namelijk meer van het principe dat het paard nog altijd naar de ruiter moet gehoorzamen en liefst zo rap mogelijk ... Maar ik heb zeker respect voor jouw mening .. Kun je me anders vertellen hoe jij het zou aanpakken ? Dan kan ik er misschien iets mee doen ...

Zie mijn bovenstaande verhaal.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:56

Als ik je profiel zo lees zou ik bijna denken dat je 't serieus meent ook .

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:57

Citaat:
Ik rijd met sporen en zelfs op mijn sporen reageert ie niet meer...

Een driejarige die niet meer op sporen reageerd

Citaat:
Misschien ligt het ook wel aan mijn straf bit maar anders komt ie niet aan de teugel.

Pardon!!! Geen idee wat een straf bit is. Maar een speciaal bit om een paard aan de teugel te krijgen En al helemaal niet bij een driejarige.

Citaat:
Zo ik denk dat dit genoeg info is .. kan iemand me helpen want ik ben echt hopeloos.

Meer dan genoeg! Dit is of een gigantische penny of iemand die zijn paard totaal aan het verpesten is. Ik hoop het eerste.

Citaat:
Hoe kan ik andes op wedstrijd ??

Leer eerst maar eens rijden voor je op wedstrijd gaat!!!

dirk_paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:58

@ amanda:
dus als ik het goed begrijp moet ik hem in de weide laten en 1 maal per week berijden zodat hij genoeg vrijheid heeft? dit kan ik doen maar wat moet ik dan de rest van de week?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:58

dirk_paard schreef:
BasjeGuwrl schreef:

Kijk maar bij het verhaaltje van Amanda; zó hoor je een 3 jarige te rijden
Als jij het anders wilt doen, prima! Maar verwacht dan geen serieuze reacties op dit forum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:59

gezien haar profiel

schaduw..

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:59

Penny alarm ?
Nou vertel, welke bokker wil iedereen voor de gek houden ?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:00

[/quote]
Oh sorry .. ik kan me niet even goed vinden in dit idee. Ik ben namelijk meer van het principe dat het paard nog altijd naar de ruiter moet gehoorzamen en liefst zo rap mogelijk ... Maar ik heb zeker respect voor jouw mening .. Kun je me anders vertellen hoe jij het zou aanpakken ? Dan kan ik er misschien iets mee doen ...[/quote]

ja, een paard dat snapt wat ie moet doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:01

ach wat sneu

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:01

Ik hoop dat dit een regelrechte grap is
Zo dan hoop ik dat dat paard je er gauw afgooit want dit is echt verpesting van het paard en vragen om problemen later!!
Gun dat beessie rust,gooi hem het land op en probeer over een aantal maanden weer
Komaan zeg,een 3jarige andalusier berijden met sporen én met een straf bit(welk bit moet dit eigenlijk wezen??toch niet stang en trens hé?),ik vat dit gewoon als een grap op,zo dan ben je heel ziekelijk en neem je best een vliegticketje richting Eola