hoefijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie84

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:05

Mijn paard heeft altijd voor ijzers gehad. Wel merkte ik dat hij erg droge hoeven had die snel begonnen te brokkelen en daardoor moesten zijn ijzers vaak worden vervangen.

Omdat ik op concours ga heeft hij voor ijzers om kalkoenen te draaien, ik wil ook dat hij ijzers heeft want nadat mij ooit een pony is uitgegleden in de rijring heb ik besloten voor altijd ijzers te nemen.

Nu breekt het winterseizoen aan, en heeft hij eigenlijk geen ijzers meer nodig (tot het zomerseizoen)

Zijn hoeven zijn nog steeds erg droog, het gevolg: scheurtjes, telkens losse ijzers en brokkels, ondanks dat hij biontine krijgt bijgevoerd en hoefvocht op zijn hoeven. Op aanraden van de hoefsmid staat hij nu voor op 2 lipjes.

Ik dacht dat het misschien verstandig was in het winterseizoen de ijzers te verwijderen om de hoeven goed te laten groeien zodat ze de spijkergatten "eruit"kunnen groeien (hier gaan ze ook vaak brokkelen).... wat denk jullie is dit verstandig??

Lenneke_

Re: hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:46

Zou ik doen. Als je niet in een keer veel over weg gaat rijden is het geen proleem. Dan hebben de hoeven weer mooi de tijd om aan te sterken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:51

Ik sluit me bij Anouar15 aan,goed idee
En als je buitenritten wilt maken op asfalt,ook geen probleem maar wel opbouwen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 08:29

Heej bedankt, verder niemand meer?

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:34

Nathalie84 schreef:
..., ik wil ook dat hij ijzers heeft want nadat mij ooit een pony is uitgegleden in de rijring heb ik besloten voor altijd ijzers te nemen.

Ik heb juist veel meer grip met een paard zonder ijzers.

Het is nooit slecht om je paard niet op ijzers te laten staan . Het lijkt mij wel een goed idee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:36

Altijd proberen natuurlijk
Gebeurd wel vaker op deze manier.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:36

Ik zou het zo snel niet doen. Met ijzers kunnen de brokkels en scheuren er toch ook uitgroeien? Bij mijn paardje was er een paar manden geleden achter een stuk uit de hoefwand, en hij is gewoon op ijzers gebleven hoor. Nu is de smid geweest en het is er gewoon " uitgegroeid", het voetje is weer heel!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:38

Sythaa, wat voor argumenten heb jij dan dat dat paard persee op ijzers moet blijven van de winter?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 09:01

Sythaa schreef:
Ik zou het zo snel niet doen. Met ijzers kunnen de brokkels en scheuren er toch ook uitgroeien? Bij mijn paardje was er een paar manden geleden achter een stuk uit de hoefwand, en hij is gewoon op ijzers gebleven hoor. Nu is de smid geweest en het is er gewoon " uitgegroeid", het voetje is weer heel!

Nou brokkels en scheuren groeien er niet uit omdat de ijzers snel los raken, weer vervangen moeten worden, en er weer nieuwe gaatjes worden gemaakt door de nagels (soms al rond de 5 weken).

Hierdoor krijg je dat de nagelgaatjes erg dicht bij elkaar liggen en sneller doorscheuren.

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:59

Wij hebben met ons paardje hetzelfde probleem.

In de zomer wanneer ze ook regelmatig op de weg komt gaan er dus gegarandeerd ijzers onder.
In de winter niet maar we zorgen wel dat haar hoeven minstens 3 keer per week goed worden geolied want daar sterken ze toch ook van aan.

In de wintermaanden kunnen de gaatjes van de nagels dus herstellen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:29

dubbele reactie van ramnoke verwijderd