Hoe leer ik een jong paard springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Hoe leer ik een jong paard springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:09

Hallo! ik heb momenteel een jonge(ongeveer 3,5 jaar) verzorghengst waar ik graag mee wil gaan springen, maar nu vraag ik me af hoe ik dat verantwoord kan gaan doen, ik wil natuurlijk absoluut niet dat hij straks allerlei problemen krijgt omdat ik het niet goed heb aangepakt. ik ben nu bezig met 'm over de balkjes heen te laten hobbelen, dat gaat aardig, hij vind ze niet eng enzo, whaha! Hij begint door te krijgen dat ie z'n hoefjes op moet trekken en dat ie wat meer op z'n passen moet letten! Maar ik heb dus nog geen ervaring met het 'springklaar' (zoals ik het maar even zal noemen) maken van een jong paard. Wat zijn goede oefeningen, vanaf welke leeftijd kan ik 'm echt sprongetjes laten maken (met of zonder mij er op) etc. Ik wil als het ff kan ook wedstrijdjes met 'm gaan rijden (gewoon amateuristisch hoor, tenzij hij en ik talent blijken te hebben). en hoe zit het met springschoenen(misschien stomme vraag maar moeten die nou voor en achter?)/bescherming en dergelijke, wat voor spullen moet ik aanschaffen? TIPS GRAAG!!!!

iedereen in ieder geval alvast bedankt voor de reacties, ik ga dit topic ook maar bij meerdere rubrieken uitzetten!

ciaaoo!!! X Mandy

Eilatan

Re: Hoe leer ik een jong paard springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:19

springschoenen zijn bij mijn weten voor de voorbenen, omdat als het paard niet goed uitkomt hij nog wel met zijn achterbenen de hoefballen van de voorbenen kan aantikken..

Met de leeftijd, ik zou zeker nog een jaar wachten met echt springen... Lage huppeltjes kunnen nietzoveel kwaad, maar het paard is nog niet uitgegroeid, en springen is een zware belasting voor t paard...

Mijn pony is ook 3,5, wil ik ook mee gaan springen, maar daar beginnen we volgend jaar pas mee. Ik ga voorlopig niet verder dan balkjes draven, niet als ik er opzit teminste. (behalve als we in het bos over een plas heen springen, raaar paard :p )
Los springt ze wel afentoe wat hoger, niet altijd gepland.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:48

maar hoe laag zijn lage huppeltjes dan ongeveer? ik heb niet bijster veel spring ervaring en hoger dan 70 cm heb nooit echt gesprongen geloof ik, dus de 1 vindt dat niet hoog en de ander juist wel. Ik vermoedde al dat ik nog even zal moeten wachten met springen, het is toch niet niks dat springen natuurlijk. maar weet je nog nuttige oefeningetjes, voor spieropbouw en dergelijke?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:51

gewoon een kruisje van 70 of steiltje van 50 kan geen kwaad.
Maar wij beginnen inderdaad met een balkje op de grond en staanders er naast.
eerst wat balkjes draven dan de balk op het laagste gat.
en zo langzaam opbouwen en niet te vaak springen hij is nog jong.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:03

nee ik ga zowiezo niet elke dag met 'm springen, gewoon eerst 1 keer in de week om te kijken hoe hij reageert, of ie het leuk vindt. bovendien zit er momenteel vrijwel geen spier/conditie in dus die moeten we eerst gaan opbouwen. Haha na een (half) uurtje rijden/longeren is ie al bekaf joh, dus nog maar even rustig aan beginnen! dus tot de 70 cm kan nog niet zoveel kwaad, mits je het rustig aan opbouwt natuurlijk he. Ik kan haast niet wachten om met 'm te beginnen! ik hoop dat ie het leuk vindt om te springen, zou leuk voor mij zijn!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:07

ja en niet te actief springt en ik zou eerst ook maar eens beginnen met 1 x in de 2 weken.
Waarom z'n haast met een jong paard.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:22

oh ok, ik ben trouwens niet van plan om 'm echt een uur te laten springen hoor (ff voor de duidelijkheid), met 1 keer in de week bedoel ik eigenlijk longeren, dan balkjes lopen en daarna misschien zo nu en dan eens over een balkje op de laagste stand springen. eerst maar eens een beetje spieren op gaan bouwen, hij ziet er prachtig uit, maar hij heeft geen kont, hehe! het is trouwens een verbazend lieve hengst, zo heb ik ze nog niet eerder meegemaakt! dat moet er ff tussendoor ik zal binnenkort maar eens een paar foto's gaan plaatsen, dan weten jullie tenminste waarover ik het heb

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:32

Ik ben met mijn pony op haar 3.5 jaar begonnen met springen met mijzelf erop, dit begon met cavaletti's (30 cm ofzo ?) maar vaak is een pony wat sterker en jonger uitgegroeid.
Vanaf het paard z'n 4e jaar mogen er wedstrijden gereden worden toen ben ik ook eigenlijk begonnen, en de klasse B is 80 cm hoog bij de D pony's..
Over de beenbescherming, met losspringen zal ik het paard zeker beenbescherming omdoen (peesbeschermers absoluut, kogelbeschermers alleen als het paard strijkt of gekruist springt met z'n achterbenen) omdat het paard nog wel eens rare sprongen maken los.
Onder zadel zal ik het ook aanraden, maar hierover verschillen de meningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:33

Door les te nemen, zodat het goed gebeurt en het beestje er geen nare gevolgen van heeft de rest van zijn leven

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:24

runningkawa schreef:
Door les te nemen, zodat het goed gebeurt en het beestje er geen nare gevolgen van heeft de rest van zijn leven

ben ik het helemaal mee eens! zeker als je zelf nog niet zo veel ervaring hebt met springen, is het fijn als je goed les krijgt met een jong dier. in ieder geval succes ermee!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:27

runningkawa schreef:

Dat mag uiteraard ook niet missen

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:07

uiteraard, haha. Hoewel ik wel wat huiverig ben met het uitzoeken van een instructeur/trice, omdat ik weet dat te veel instructeurs te lang doordrammen. Zo was mijn vorige verzorgpaard zodanig vernacheld (ze was teugelkreupel), omdat de instructrice te veel bleef hameren op het aan de teugel lopen. Nu heeft ze er gelukkig geen last meer van en loopt ze mooi aan de teugel, maar dat heeft me wel aardig wat tijd gekost (is helemaal niet erg ik heb het er graag voor over).

Dus ik vind het moeilijk om erachter te komen wanneer een instructeur nou echt 'goed' (is ook een persoonlijke mening natuurlijk) is. ik vind het heel erg belangrijk dat er ook goed opgelet wordt dat het paard het naar zijn zin heeft.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:09

Dit topic staat ook bij rijtechnische problemen. Het is niet de bedoeling om hetzelfde topic op meerdere fora te plaatsen dus ik zet deze op slot.