sgw?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

sgw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:06

Ik kon geen antwoorden vinden met behulp van de zoek knop, dus ik doe het maar zo.

Als mijn pony wat verder is (zeg over anderhalf jaar) wil ik wel wat wedstrijden doen, al is het maar op amateur nivo.
Nou zijn haar ouders goede springers en zij heeft ook al het een en ander laten zien. Onder het zadel hebben we nog niet (echt) gesprongen, dus ik weet nog niet of ze het echt leuk vindt en al.

Maar goed, ik zit me dus te orienteren op wat we later zullen gaan doen, Endurance wil ik wel proberen, maar daarnaast viel mijn oog op SGW. Als ik daar fotos van zie hier op bokt lijkt het me gewoon heel erg leuk.

Bij mijn weten staat SGW voor samengestelde wedstrijden, dus neem ik aan dat er naast springen/crossen een dressuur element in zit.
Hoe gaat dat in zijn werk? Moet je een bepaald nivo zijn met dressuur en/of springen voordat je mag SGW'en?
Hoe gaat zo'n wedstrijd in zijn werk? Wat moet je allemaal doen? Hoe hoog zijn de hoogstes met springen voor paarden (ik ben 19, maar heb wel een e-pony) in de verschillende categorieën?
Hoe kan je ermee beginnen?
(ik moet er bij zeggen dat ik nog helemaal geen ervaringen heb met enige vorm van wedstrijden rijden, niet in de dressuur of wat dan ook)

wreckh

Re: sgw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:12

Sorry, weet niks van SGW.

Maar ik las gister iets over TREC. Dit is een combi tussen endurance en SGW maar dan anders zeg maar. Er is ergens op bokt een forum hierover met een link. Mij leek het leuk en heb me direct opgegeven voor een wedstrijd.

Ik dacht misschien lijkt jou dat ook wat. Ben trouwens ook wel benieuwd hoe het met niveaus enzo zit bij SGW.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:21

Thanx , TREC ken ik niet, maar ga ik meteen even opzoeken

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:24

Wow dat trec lijkt me echt zo super cool!
Echt precies geschikt voor mijn pony ook !!

Alleen, we mogen pas mee doen als ze 6 is
Moeten we nog 2,5 jaar wachten...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:34

Owh, jah das wel heel vervelend. Dan misschien eerst maar wat snuffelen aan Endurance en SGW? Wel vervelend dat die regel is, maar zal wel een goede reden voor zijn.

Toch weten er niet veel mensen iets van SGW volgens mij, waarom reageert er verder niemand??

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:52

er zijn voldoende bokkers die over SGW wat weten PB chantal_cs is die is er in thuis

Bij ons in de buurt zijn er tripalons. Dit zijn eigenlijk SGW's op amateur nivo. Mijn vereniging in Gorssel organiseert er 1 en de steffenruiters in Laren 1 98 en 9 okt dit jaar)

Trec lijkt mij ook helemaal tof alleen bassie is ook nog te jong. Haifa ook nog

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 16:57

Ja Haifa helemaal hehe, die is zelfs nog jonger dan Flower toch?

Die tipalons lijken me ook wel gaaf, alleen, als ik heel eerlijk ben heb ik geeen idee waar Gorssel ligt.

Ik ben heel benieuwd hoe SGW nou in elkaar zit...

ziggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:02

IK WEET HET NIE ZEKER maar ik d8 dat je pas sgw mocht rijden als je al winstpunte had met springe

ziggylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:03

Steeds meer combinaties starten in de samengestelde wedstrijdsport (SGW), ook wel "eventing" genoemd. Samen met dressuur en sprringen is eventing een van de disciplines die tijdens de Olympische Spelen wordt verreden.

Tijdens een samengestelde wedstrijd rijden de combinaties een dressuurproef, een springparcours en een crosscountry (de "cross"). De resultaten van deze onderdelen bepalen samen de uiteindelijke score in de wedstrijd. De cross is het meest avontuurlijke onderdeel van deze veelzijdige discipline. De cross gaat door weilanden en bossen waarbij natuurlijke hindernissen overwonnen moeten worden. Natuurlijke hindernissen zijn bijvoorbeeld vaste hindernissen, wallen, slootjes, greppels en waterhindernissen. De cross wordt op tijd verreden. Te langzaam rijden levert strafpunten op, maar ook te snel rijden wordt bestraft. In de klasse B (Beginners) wordt er ook op rijstijl beoordeeld. Bij de cross is het dragen van een veiligheidshelm en bodyprotector verplicht. Voorafgaand aan de cross vindt er een veterinaire controle plaats.

Kijk voor meer informatie op de Nederlandse SGW / Eventing Site

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:06

Gorssel ligt onder deventer en boven zutphen Toydoll

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:00

Ik weet in ieder geval dat je voor het crossen een winspunt voor het springen moet hebben, en dus automatisch een winstpunt voor t dressuur. De dressuurproeven worden geloof ik iets minder zwaar beoordeeld dan tijdens een normale proef. De cross rijd je op kleur, voor jou zou dat dus bij B paarden groen zijn. (Dat wijst zich vanzelf, neem ik aan) Hoogte voor het springen bij B paarden is 80-90 cm. Of je met je e-pony bij de paarden kan starten weet ik niet, lijkt me wel, zou je moeten navragen.

Ik kan niet zeggen of de dingen die ik hier neerzet, 100 % kloppen, ik rijd zelf geen sgw Me er wel in verdiept, vandaar deze antwoorden

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:16

In de HK vind je de cross tutjes. Lielle is bezig om een FAQ op te zetten voor sgw.
rond blz 70 vind je de laatste versie hiervan. Is nog niet helemaal af, maar ik denk dat er wel een groot deel van je vragen beantwoord worden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:35

Voor SGW moet je 3 winstpunten hebben in B springen ( B springen is bij paarden tot één meter).
Je rijd eerst een dressuurproef, dan een springparcourtje ( hoe hoog precies weet ik niet). Als je goed genoeg hebt gesprongen ga je door naar de cross.

Met een E-pony kun je gewoon bij de paarden starten als je pony het aankan.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 18:58

Okay thanx voor de info, GvdT, bedoel je pag 70 van de de HK? of de vraag maar raak?

Ik begrijp dus dat je ook eerst punten moet hebben in B dressuur voordat je mag springen, en met springen moet ik er dan 3 in de B halen...?
Hoe werkt het winstpunten eigenlijk in springen? Dressuur snap ik wel, maar bij springen moet je neem ik aan binnen de tijd foutloos zijn ofzo?

Of mn pony het aan kan weet ik nog niet, dat moeten we nog zien, maar ik ben me ook alleen aan t orienteren Ik ben wel vrij lang dus ik weet niet of ik haar in de weg zit met springen, dat moeten we allemaal nog maar zien.
Maar dressuur zou ik wel nu al kunnen starten, dat kan ze wel, alleen met een e pony punten halen bij paarden is nogal lastig begreep ik...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:45

Toydoll schreef:
Okay thanx voor de info, GvdT, bedoel je pag 70 van de de HK? of de vraag maar raak?

Ik begrijp dus dat je ook eerst punten moet hebben in B dressuur voordat je mag springen, en met springen moet ik er dan 3 in de B halen...?
Hoe werkt het winstpunten eigenlijk in springen? Dressuur snap ik wel, maar bij springen moet je neem ik aan binnen de tijd foutloos zijn ofzo?

Of mn pony het aan kan weet ik nog niet, dat moeten we nog zien, maar ik ben me ook alleen aan t orienteren Ik ben wel vrij lang dus ik weet niet of ik haar in de weg zit met springen, dat moeten we allemaal nog maar zien.
Maar dressuur zou ik wel nu al kunnen starten, dat kan ze wel, alleen met een e pony punten halen bij paarden is nogal lastig begreep ik...

Als je 1 wp hebt in de dressuur mag je springen.
Je hoeft maar 1 wp in het "gewone" springen te hebben. Dan mag je al SGW starten (klasse B). In nederland hebben we geen B-groen tis gewoon B, L, M, Z, ZZ en sterren.
Eén wp haal je al als je je "gewone" parcours springt binnen de tijd en je hebt 1 balk afgegooid. Rijd je je parcours foutloos binnen de tijd, heb je gelijk 2 wp's.

Ik denk wel (omdat je 19 bent) je met je E-pony bij de paarden moet starten (als je tenminste officiele SGW's gaat rijden. Ws mag je met een oefencross wel bij de pony's starten).

Je rijdt eerst een dressuurproef, daarna ga je de cross lopen en verkennen en daarna het springparcours lopen. Soms heb je tussen de dressuur en het springen te weinig tijd en verken je de cross en het springparcours dus voor de dressuur.

Je mag in het springparcours van een sgw niet meer dan 24 springfouten hebben (tijdfouten tellen dus niet mee), anders mag je niet crossen. 1 balk is 4 strafpunten dus reken maar uit hoeveel balken je "mag" hebben. Tussen het springen en de cross zit meestal 20 tot 30 minuten. Heb je tijd om naar de DA te gaan en wat in te springen op vaste hindernissen.

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel en het sticky waar GvdT naar verwees staat in de HK bij het "slap ouwehoeren tussen de cross tutjes" topic. Ook daar kun je heel veel informatie vinden.

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:52

je hebt toch ook een HK sgwmutsen?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:05

Marja1988 schreef:
je hebt toch ook een HK sgwmutsen?

Ja, dat was er (slowchatten tussen sgw-mutsen). Maar omdat dat topic de 500 pagina's heeft gehaald hebben we een nieuw topic gestart (slap ouwehoeren tussen de cross tutjes).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:45