stro eten....!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annet1990

stro eten....!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 12:35

mijn pony's eten verschrikkelijk veel stro....nu is bij ons het de handigste manier om stro te krijgen omdat ik op een boerderij woon... ook hakselen we het stro... maar dat vindt ik ongezond want dat is te stoffig voor de luchtwegen..
vorig jaar heb ik met de dierenarts meestage gelopen... daar kwam je veel gevallen tegen....dat wanneer paarden stro eten ...het vast proppen in de slokdarm en het gevolg daarvan soms de dood...

weten jullie miss een middeltje over het stro te doen ... of heel wat anders

EnelyaT

Re: stro eten....!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:40

Ik weet niet, mijn pony eet zodra ze op stal staat ook heel dr stal leeg, maar ze staat maar twee keer per jaar op stal ofzo..
En thuis hebben we bielzen, dus geen stro in de stal..

Maar misschien zaagsel..?
Of.. uhm.. Bielzen in de stal leggen? Dan heb je geen stro nodig.. ?
Ik weet het ook niet hoor..
Succes in ieder geval!!

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:49

Als hij continu stro eet, stijgt de kans op verstoppingskoliek. Ik heb het eens voor gehad in de winter en ben toen overgeschakeld naar vlas als bodemstrooisel. Daar eten ze (normaal gezien) niet van en het vraagt veel minder werk bij het uitmesten. Sindsdien staan mijn paardjes allen op vlaslemen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:54

De beste oplossing is onbeperkt oud hooi geven. hier worden ze niet dik van maar is toch goede buikvulling. ze zijn er de hele tijd mee bezig en laten het stro liggen. mijn paard at ook veel stro. nu hij een grotere hoeveelheid hooi krijgt, laat hij het stro liggen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:58

ja ik heb het op mijn vorige stages ook weleens gezien, dat er paarde waren, die helemaal verstopt zaten, door het eten van stro.... hoe beter je kwalitiet stro, hoe meer ze ervan zullen eten... maar ik denk dat idd zoals droebel zegt, veel (oud) hooi voeren.... zodat je daar de meeste tijd aan kunnen besteden... en niet gelijk aan het stro beginnen... ook kan je je paard op zaagsel zetten..

diandra_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:07

hallo, Mijn paard doet het ook sinds we het stro heel fijn hakselen en het mengen met zaagsel doet hij het niet meer, het is veel gemakkelijker uitmesten, je kunt hem ook eventueel op zaagsel of vlas zetten dat is ook erg fijn om in je stal te hebben

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:09

zorg dat je grof ouder hooi gaat voeren,
hier kan je meer van voeren en waarschijnlijk blijven ze dan van je stro af.
stro eten is vaak een tekort aan ruwvoer.

waar mijn pony staat eet hij ook de hele stal leeg,( hij krijgt kort fijn hooi) elke dag 2 plakken moet kunnen zonder dat er wat gebeurt, anders zou dat namelijk ook kunnen gebeuren als een dier grof hooi eet toch?

zorg elke dag voor voldoende beweging en vers drinkwater dan is er niks aan de hand.....

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:39

stro eten kun je niet voorkomen. Gewoon een paar keer per week een scheut olie over zijn brokken/biks whatever...